گروه بورس - محبوبه مغانی: ملاقات رییس‌جمهور فرانسه با رییس‌جمهور کشورمان در حاشیه اجلاس نیویورک، تایید نامه‌نگاری میان اوباما و روحانی و احتمال دیدار معاون وزیر خارجه آمریکا با ظریف وزیر امور خارجه کشورمان از جمله مسائلی است که منجر به عقب‌نشینی تمام بازارهای موازی بازار سرمایه شد تا به این واسطه شاخص کل بورس تهران از بازدهی ۳ درصدی برخوردار شود. بر این اساس بازار سرمایه همچنان با خوش‌بینی آخرین تحولات سیاسی را دنبال می‌کند؛ در این میان تلاش‌های دولت انگلیس برای مستثنی شدن از تحریم‌های ایران (به منظور مشارکت در میدان نفتی دریای شمال) در شرایطی در حال انجام است که از گوشه و کنار به گوش می‌رسد که تیم مذاکره‌کننده با ایران در نشست ۱+۵ در نظر دارد پیشنهادهای جدیدی را در قبال لغو تحریم‌های نفتی و خدمات سوئیفت پیشنهاد دهد. از سوی دیگر حسن روحانی رییس‌جمهور کشورمان که قرار است در صدر هیاتی در هفته جاری به منظور مشارکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کند، بازار سرمایه را با این خوش‌بینی همراه کرده است که سخنرانی رییس دولت یازدهم در فرصتی که رییس‌جمهور آمریکا آن را بختی برای دیپلماسی می‌نامد، می‌تواند بی‌اعتمادی بین ایران و غرب را درهم شکند.

اما در عرصه بین‌المللی، به‌رغم پیش‌بینی فعالان اقتصادی آمریکایی مبنی بر آغاز کاهش ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلاری محرک پولی در این کشور در ماه جاری میلادی، مشکلات و چالش‌های اقتصادی موجود در اقتصاد آمریکا در پی نرخ فزاینده اجاره‌ها و هزینه‌های مراقبت‌های پزشکی در ایالات متحده آمریکا، رییس‌جمهور این کشور را بر آن داشت تا ضمن هشدار به نمایندگان جمهوریخواه کنگره، بر ایستادگی سرسختانه در مواضع خود درخصوص عدم مذاکره پیرامون تمدید سقف بدهی‌های آمریکا تاکید کند. مساله‌ای که سبب شد تا مقامات فدرال رزرو در نشست اخیر خود تصمیم بگیرند تا برنامه‌های محرک پولی را در این کشور ادامه دهند. بر این اساس به نظر می‌رسد که بن برنانکه رییس فدرال رزرو آمریکا تا پایان سمت خود (تا پایان سال میلادی جاری) هیچ گونه تغییر خاصی را در رویه فعلی ایجاد نکند و ترجیح می‌دهد که جانشین وی مسوولیت تازه سیاست‌های مالی آمریکا را بر دوش بگیرد. بر این اساس تصمیم اخیر کمیته فدرال رزرو منجر شد تا نگرانی کشورهای در حال توسعه و نوظهور نسبت به توقف محرک پولی فدرال رزرو از میان برود.

کناره‌گیری لورنس سامرز وزیر سابق خزانه‌داری آمریکا از نامزدی پست ریاست فدرال رزرو به عنوان طرفدار توقف سیاست‌های انبساطی سبب کاسته شدن ارزش برابری دلار در مقابل دیگر ارزهای خارجی شد.اگرچه در تقویت نرخ برابری یورو نسبت به دلار خبر افزایش شاخص اعتماد اقتصادی آلمان به بیشترین میزان نسبت به ۳ سال گذشته نیز بی‌تاثیر نبود. اما اتحادیه اروپا در هفته‌ای که گذشت با اخباری از قبیل افزایش صعود ۱۸درصدی بدهی دولتی اسپانیا و افزایش بدهی‌های عمومی در ایتالیا نیز مواجه بود.

بر این اساس کناره‌گیری لورنس سامرز از نامزدی ریاست فدرال رزرو و تصمیم اخیر فدرال رزرو منجر به افزایش ۶۰ دلاری قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی شد. یادآور می‌شود با نزدیک شدن به زمان برگزاری نشست فدرال رزرو و احتمال متوقف شدن بخشی از برنامه محرک پولی فدرال رزرو آمریکا، فشار زیادی به قیمت طلا وارد شد به طوری که طی هفته‌ای که گذشت در مجموع قیمت هر اونس طلا از کاهش ۶/۲ درصدی برخوردار شد. در این میان اقدام دولت هند مبنی بر افزایش مالیات ۱۰ تا ۱۵ درصدی بر طلا و جواهر باعث کاهش تقاضا در بازار این کشور شد.

اما در بازار طلای سیاه؛ اعلام وزیر نفت عربستان سعودی مبنی بر کافی بودن میزان تولیدات این کشور و توافق آمریکا و روسیه درباره برچیدن سلاح‌های شیمیایی سوریه و رفع نگرانی‌ها در مورد اختلال در عرضه نفت خاورمیانه سبب کاهش قیمت نفت شد. از سوی دیگر اظهارات رییس سازمان انرژی اتمی ایران در مورد خواست کشور برای سر و سامان دادن به مناقشه اتمی با غرب نیز سیر نزولی بهای نفت را تشدید کرد. از سرگیری قسمتی از صادرات نفت لیبی نیز از دیگر عوامل تاثیرگذار بر کاهش قیمت نفت بود. یادآور می‌شود معمولا در این زمان از سال با کاهش تقاضای پالایشگاه‌ها، قیمت‌های نفت خام کاهش می‌یابد. اما در بازار داخلی؛ با توجه به سیاست‌های دولت جدید به منظور تدوین مقررات جدید بانکی و برخی گمانه‌زنی‌ها از احتمال تغییر بسیاری از مدیران عامل بانک‌های دولتی، لغو تحریم‌های کشتیرانی جمهوری اسلامی در دادگاه اروپا، مصادره ارز اضافی بیش از ۵ هزار دلار همراه زائران به نفع عربستان و تامین یارانه نقدی خانوارها تا پایان سال طبق روال فعلی از جمله مهم‌ترین مسائل در هفته‌ گذشته بود. بر این اساس در هفته منتهی به ۲۹ شهریورماه هر دلار آمریکا در مرکز مبادلات ارزی از ۲۴ هزار و ۷۷۰ ریال به ۲۴ هزار و ۷۳۰ ریال و هر یورو از ۳۲ هزار و ۹۳۰ ریال به ۳۳ هزار و ۴۵۰ریال رسید. اما در بازار آزاد هر دلار آمریکا و یورو به ترتیب از افت ۱/۳ و ۳/۲ درصدی برخوردار شدند. همچنین به‌رغم افت ۴/۲ درصدی قیمت سکه، هر گرم طلای ۱۸ عیار از کاهش ناچیز ۴/۰ درصدی برخوردار شد.

اما در بازار مسکن؛ کاهش شدید نرخ سکه و دلار از یک سو و انتظار خریداران برای افزایش وام خرید مسکن منجر شد تا بیش از پیش شاهد رکود در این بازار باشیم. قیمت‌ها در بازار مسکن به‌رغم مقاومت‌ها از اول شهریورماه تاکنون شروع به کاهش کرده است. اما با مطرح شدن افزایش مبلغ وام خرید مسکن، فعالان در این بازار عنوان می‌کنند که در صورت انجام این امر، به طور یقین حجم ساخت و سازهای واحدهای متراژ کوچک افزایش می‌یابد و سازنده‌ها هم با توجه به این موضوع ساخت واحدهای متراژ بزرگ را کنار خواهند گذاشت.

اما در بازار سرمایه؛ رفع نگرانی‌ها در مورد سوریه، عرضه اولیه پتروشیمی جم در بازار دوم فرابورس، بروز شایعاتی مبنی بر لغو احتمالی تحریم سوئیفت از جمله مسائلی بود که منجر به افزایش ۱۸درصدی خریداران در بازار سرمایه شد. مساله‌ای که با رشد ۵/۲۹ درصدی دفعات معاملات، حجم و ارزش کل معاملات را به ترتیب از رشد ۳/۴ و ۸/۹ درصدی برخوردار کرد.

بر این اساس در فعالیت پنج روز کاری بازار سرمایه در هفته منتهی به بیست‌وهفتم شهریورماه، یک میلیارد و ۹۵۱ میلیون سهم و حق‌تقدم به ارزش ۸ هزار و ۹۴ میلیارد ریال معامله شد تا در آخرین روز کاری بازار سرمایه در هفته گذشته، شاخص کل بورس تهران با رشد ۳ درصدی، رقم ۶۰ هزار و ۹۶۴ واحدی را ثبت کند.

خوش‌بینی بازار به مذاکرات نیویورک