پرسش و پاسخ   (88980455) - ۱۸ شهریور ۸۶

شروین شهریاری

(بدون ذکر نام) آیا بدهی ۲۲۸‌میلیارد‌تومانی سرمایه‌گذاری امید (که با مراجعه به ترازنامه شرکت قابل استخراج است) نباید در محاسبه NAV شرکت لحاظ شود ؟ بر طبق مدل محاسبه‌ خالص ارزش روز دارایی‌ها(NAV) برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری‌، باید ارزش بدهی ها از دارایی‌های موجود کسر شود. NAV امید بر اساس ارزش سبد بورسی و غیربورسی آن بر اساس آخرین قیمت‌های روز حدود ۵۵۵‌تومان به ازای هر سهم به دست می‌آید که بدهی مورد اشاره (۲۲۸میلیارد‌تومان) با توجه به سرمایه ۳۱۵‌میلیارد‌تومانی شرکت‌، ۷۲‌تومان از این رقم می‌کاهد و بنابراین NAV امید‌، حدود ۴۸۳‌تومان به دست می‌آید. (که البته با توجه به تغییرات قیمتی چادرملو رقمی‌رو به رشد است.)

از بدهی مزبور مبلغی در حدود ۱۰۰میلیارد‌تومان مربوط به باقیمانده اقساط خرید سیمان هرمزگان از سازمان خصوصی سازی است که امید درخواست تخفیفاتی را از این مبلغ از سازمان مزبور کرده است که این مساله هنوز مورد موافقت قرار نگرفته است.

آقای حامد محمودی از تهران: چرا با وجود وضعیت خوب بازار‌، سهام شرکت کالسیمین با نسبت P/E زیر ۵ از رشد پایداری برخوردار نمی‌شود ؟

ضریب P/E ‌یک نسبت آینده نگر است که به آن «ضریب عایدات آتی» نیز اطلاق می‌شود. بنابراین در خصوص سهام شرکت‌هایی که در بازار رو به رشد‌، P/E پایین خود را حفظ می‌کنند علت امر را باید در امکان تحقق این عایدات آتی‌یعنی مخرج کسر (سود خالص هر سهم) جست‌وجو کرد.

کالسیمین در سال گذشته ۲۵۳‌هزار تن انواع کنستانتره روی (عمدتا خام) و حدود ۵۵‌هزار تن شمش روی (به همراه شرکت‌های زیر مجموعه) تولید نموده است. (از تولیدات سرب به علت کوچک بودن سهم آن صرف‌نظر شده است.) پیش‌بینی این شرکت برای تولید سال ۸۶‌ ، ۲۵۵‌هزار تن انواع کنسانتره روی و حدود ۶۰‌هزار تن شمش روی است. به عبارت ساده‌تر شرکت در نظر دارد، حجم تولیدات خود را در سال جاری مشابه سال گذشته حفظ نماید.

کالسیمین برای تحقق تولید خود در سال گذشته حدود‌یک‌صد‌هزار تن خاک پرعیار و بیش از ۳۰۰‌هزار تن خاک کم عیار مصرف نمود که از این میزان ۵۰‌هزار تن خاک پرعیار و ۱۹۳‌هزار تن خاک کم عیار را از دپوی سال ۸۴ (یعنی ذخایر خاک که در اسفند ۸۴ در انبار شرکت موجود بوده است) تامین نمود. به عبارت دیگر در سال گذشته شرکت موفق به خرید ۵۰‌هزار تن خاک پرعیار و بیش از ۱۲۰‌هزار تن خاک کم عیار از شرکت تهیه و تولید مواد معدنی شد و مابقی خاک مورد نیاز را از محل ذخایر سال‌های قبل تامین کرد.

با توجه به ریزش معدن انگوران در نیمه‌ سال قبل و عدم امکان دسترسی به خاک پرعیار، شرکت‌های این صنعت برای حفظ تناژ تولیدات خود در سطح سال قبل نیاز به مقادیر بیشتری خاک کم عیار دارند. کالسیمین برای دستیابی به حجم تولید پیش‌بینی شده در بودجه‌ خود نیازمند دست کم ۵۰۰هزار تن خاک کم عیار (۱۴درصدی) می‌باشد که با توجه به برنامه‌ برداشت پیش‌بینی شده از معدن انگوران در سال جاری که حدود‌یک‌میلیون تن برآورد شده است و با توجه به سهمیه این شرکت در سال قبل‌، دریافت این میزان خاک با قیمت مصوب برای کالسیمین بسیار دشوار خواهد بود.

اما در این میان دونکته‌ مثبت نیز وجود دارد: اول اینکه کالسیمین بر مبنای صورت‌های مالی حسابرسی شده در پایان اسفند ۸۵‌، بیش از ۱۸میلیارد‌تومان کالای ساخته شده داشته است که این میزان کالا معادل حدود ۱۰درصد تولید شمش روی امسال است وبا فروش آن در سال جاری می‌تواند سود آن را شناسایی کند.

نکته‌ دوم آنکه در محل کارخانه در زنجان سد باطله‌ای وجود دارد که حاوی بیش از نیم‌میلیون تن خاک معدنی کم عیار است. مدیریت شرکت کالسیمین معتقد است موجودی سد باطله عبارت از کنسانتره است، چون این باطله‌ها حاصل از عمل فرآوری کالسیمین بر خاک معدنی (سرریز تیکنر) است، اما نظر وزارتخانه و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی این است که این سرریز تیکنر شامل خاک معدنی انگوران است و کالسیمین نمی‌تواند منحصرا به بهره‌برداری از آن بپردازد.

نتیجه این دعوای حقوقی تا کنون مشخص نشده است و کالسیمین اگر چه برداشت‌های محدودی از این سد باطله داشته است، اما متناسب با آن‌، ذخایر هزینه‌های مربوط را در حساب‌های خود منظور نموده است‌، اما در صورتی که کالسیمین بتواند مجوز نهایی برداشت کنستانتره‌ این سد باطله را اخذ نماید مشکلی از بابت تأمین خاک در سال جاری نخواهد داشت.

مساله‌ دیگر در مورد کالسیمین به قیمت‌های جهانی فلز روی برمی‌گردد. شرکت بودجه خود را در سال جاری بر مبنای قیمت ۳۲۰۰دلاری روی و۱۱۰۰‌دلاری سرب تنظیم نموده است که در ۴ ماه نخست امسال به علت برخی مشکلات (از جمله ابهام در مصوبه تعرفه ۳۰درصدی صادرات شمش فلزی) موفق به صدور محصولات خود نشده است و اکنون نیز با تنزل قیمت‌های جهانی به محدوده ۲۸۰۰‌دلار مواجه شده است که حتی با فرض تحقق حجم تولید، دستیابی به درآمد فروش پیش‌بینی شده را دشوار می‌سازد‌، هرچند با توجه به نرخ ۳۰۰۰‌دلاری کنونی سرب‌، سود شرکت تاثیرات مثبتی را از بابت این تفاوت با قیمت پیش‌بینی بودجه خواهد پذیرفت. سهم وزنی سرب در محصولات تولیدی کالسیمین حدود ۱۳‌درصد است و مابقی تولیدات به فلز روی اختصاص دارد.

در مجموع با توجه به کلیه موارد مطروحه به نظر می‌رسد تحقق سود ۴۳۰‌تومانی کالسیمین در سال جاری با موانعی روبه‌رو باشد که همین ابهامات در تحقق عایدات آتی منجر به کاهش انتظارات از سهام مزبور شده و این مساله به صورت کاهش نسبت P/E سهام کالسیمین در بازار نمایان شده است.

Shahriary-sh@yahoo.com