ایسنا - مدیرعامل پتروشیمی تبریز گفت: سهام مجتمع تا آبان‌ماه در بورس عرضه خواهد شد. مهندس علی صدری، با بیان این مطلب افزود: هم‌اکنون در حال انجام کار‌های مقدماتی واگذاری مجتمع پتروشیمی‌ تبریز به بورس هستیم. طبق اصل ۴۴ قانون اساسی عملیات مربوط در کمیسیون‌های واگذاری انجام می‌شود که قرار است برای این کار از طریق بورس اقدام شود.

خصوصی‌سازی، بهترین کار

وی با بیان اینکه خصوصی‌سازی واحد‌های پتروشیمی‌ بهترین کار است، اظهار کرد: این امر ترقی و تعالی واحد‌های پتروشیمی‌ را در بر دارد. به دلیل اینکه محصولات ما به قیمت واقعی خود به فروش می‌رسد و دیگر از قیمت‌گذاری در شورای اقتصاد و از دست رانت خوران جدا می‌شود.

به گفته وی با خصوصی‌سازی و به ویژه انجام آن برای واحد‌های پتروشیمی‌، رقابت واقعی در دنیا برای فروش محصولات پتروشیمی بیشتر می‌شود، ضمن اینکه این کار به افزایش کیفیت، صادرات و سودآوری مجتمع‌ها نیز منجر می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا خصوصی‌سازی برای همه واحد‌های پتروشیمی‌ مفید است؟ اظهار کرد: البته واحد‌هایی که زمان زیادی از عمر خود را سپری کرده‌اند و سوددهی چندانی ندارند، چندان برای بخش خصوصی جذاب نیستند، مگر اینکه واحد‌های جدیدی در آنها احداث شود و سودآوری‌شان بالاتر رود.

طرح‌های در دست اجرا

صدری درخصوص طرح‌های در دست اجرای پتروشیمی‌ تبریز نیز گفت: طرح پلی استایرن مقاوم ۶۵‌‌درصد پیشرفت فیزیکی داشته که سال آینده به تولید می‌رسد. البته شرکت صدرا در اجرای طرح، کمی‌ مشکل داشته و این طرح باید تاکنون ۸۰‌درصد پیشرفت می‌داشت، ولی با عملکرد این شرکت طرح با ۱۵‌درصد تاخیر همراه است. وی تصریح کرد: اسناد مناقصه طرح ABS به پیمانکاران طرح برای مطالعه ارسال شده است، البته نیمه اول شهریور پیمانکار EPC آن انتخاب می‌شود. وی در خصوص دلیل طولانی شدن کار‌های مربوط به انتخاب پیمانکار طرح نیز گفت: پیمانکاران ایرانی طرح، در ارزیابی اسناد مناقصه آن با‌ مشکل مواجهند، ولی در حال حاضر سه پیمانکار داخلی در حال بررسی طرح هستند. مدیرعامل پتروشیمی‌ تبریز در خصوص طرح هیدروژناسیون بوتن نیز گفت: این طرح ۱۰‌درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. البته با پیمانکاران خارجی آن مشکلاتی داشتیم که این مشکلات حل شده و سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. با بهره‌برداری از این طرح ۱۷‌هزار تن سیفو رافینیت به بوتان تبدیل و به عنوان خوراک مصرف می‌شود.

تعمیرات اساسی در مهرماه

او ظرفیت تولید سال گذشته پتروشیمی‌ تبریز را ۱۰۶‌درصد ظرفیت اسمی‌ مجتمع عنوان کرد و گفت: این رقم برای امسال افزایش نمی‌یابد، زیرا پس از مهر ماه برای واحد‌های استایرن منومر، اتیل بنزن و پلی استایرن‌ها قرار است تعمیرات اساسی (اورهال) مجتمع انجام شود. صدری درباره طرح جدید در دست انجام پتروشیمی‌ تبریز نیز گفت: طرح جدید ما استفاده از خوراک اتیلن، خط اتیلن غرب کشور است که تا میاندوآب کشیده می‌شود و استفاده از اتیلن این خط در سفر استانی رییس‌جمهور تصویب شده است که فعلا برای استفاده از آن در حال انجام مذاکره‌ایم. وی تاکید کرد: در حال حاضر ادعا می‌شود که خط اتیلن غرب، ظرفیت ارائه اتیلن سالانه ۱۵۰‌هزار تن به پتروشیمی‌ تبریز را ندارد، ولی بررسی‌های «فیزبل استادی» (مطالعات توجیهی) آن در دست انجام است که با استفاده از آن ظرفیت تولید مواد پلی پروپیلن، استایرن و منو استایرن‌ها را گسترش می‌دهیم.