تازه‌های نشر - ۱۴ آذر ۸۵

«کنکاش در قوانین مالی و محاسبات کشور» منتشر شد

کتاب «کنکاش در قوانین مالی و محاسباتی کشور» نوشته سیدحسین حسینی عراقی انتشار یافت.

این کتاب با تجدید نظر کلی و اصلاحات لازم از سوی پژوهشکده امور اقتصادی برای استفاده علاقه‌مندان منتشر شده است. هدف از تحقیق و تالیف کتاب مذکور بنابر گفته مولف تاکید بر مطالعه، بررسی موثر و اظهارنظر در مورد مفاد قوانین مزبور به خصوص با توجه به تاریخ تصویب آنها از دیدگاه‌های زیر است: ۱ - تبیین تنگناها و نارسایی‌ها ناشی از اجرای قوانین مزبور و ارائه راهکارهای عملی آن حسب مورد.

۲ - مطالعه و بررسی قوانین و مقررات مالی و محاسباتی کشورهایی که در این زمینه دارای تجارب ارزنده و موفقی هستند، به منظور بررسی تطبیقی و در مواقع لزوم استفاده اقتضایی از تجارب آنها.

۳ - تجزیه و تحلیل هر یک از مواد قوانین مزبور در راستای جامع، مانع و مربوط بودن هر یک از آنها.

۴ - فراهم کردن منابع و ماخذ مطالعاتی و تحقیقاتی در این زمینه به منظور اعتلا و تکامل قوانین مالی و محاسباتی کشور.

۵ - کتاب مذکور منبع بسیار خوب و مفیدی برای دانشجویان رشته مالیه عمومی به حساب می‌آید و سال‌ها به عنوان یکی از منابع اصلی در این رشته معرفی شده است.

این کتاب توسط انتشارات پژوهشکده امور اقتصادی و در تیراژ یکهزار نسخه به چاپ رسیده است. علاقه‌مندان می‌توانند از طریق شماره تلفن‌های ۷۰-۸۸۹۷۸۱۶۹ با این انتشارات تماس حاصل کنند.

فصلنامه پژوهشنامه اقتصادی

بیست و یکمین شماره فصلنامه پژوهشنامه اقتصادی،‌ ارگان علمی- پژوهشی پژوهشکده امور اقتصادی منتشر شد.

مهمترین مقالاتی که در این شماره از نگاه خوانندگان می‌گذرد شامل: جهانی شدن و جهانی‌سازی از ادعا تا واقعیت به قلم دکتر احمد توکلی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس که با تمایز بین جهانی‌سازی و جهانی شدن، جهانی‌سازی را مدیریت جهانی شدن به دست سلطه جهانی غرب و جهانی شدن را امری مطلوب و اجتناب‌ناپذیر می‌داند. دکتر سید صفدر حسینی، عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی دانشگاه تهران «در مقاله‌ای تحت عنوان بررسی اثر سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی FDI بر رشد اقتصادی در ایران» با مثبت ارزیابی کردن این نوع سرمایه‌گذاری آن را موجب تقویت سرمایه انسانی می‌داند. دکتر جهرمی، عضو هیات علمی دانشگاه شهیدبهشتی، در کوششی ظریف و دقیق سعی در تدوین الگویی مناسب برای تعیین نرخ ارز با تکیه بر بخش داخلی و با هدف عدم تاثیر یک واحد ارز بر تورم در اقتصاد ایران دارد. تعیین قیمت حقیقی آب، موضوع مقاله‌ای از دکتر فتح‌ا... تاری، عضو هیات علمی دانشگاه علامه است، دکتر تاری با اشاره به رقابتی نبودن بازار آب در ایران، به منظور دستیابی به یک قیمت سایه، منابع طبیعی و انواع منابع عرضه آب را تقسیم‌بندی کرده و جایگاه آب را در بین مناطق طبیعی مختلف مشخص کرده است. بحث درباره حجم و اندازه دولت و رابطه آن با شاخص کارآیی از موضوعاتی است که از دیرباز فکر اقتصاددانان و پژوهشگران این حوزه را به خود مشغول داشته است.