ایسنا- دبیر کانون سهامداران حقیقی می‌گوید: بعضی از شرکت‌های بورسی از پرداخت سود سهام به سهامداران جزء پس از گذشت هشت ماه طفره می‌روند.

دبیر کانون سهامداران حقیقی به ضرورت مشخص شدن بعضی از تعاریف در بازار اشاره کرد و گفت: چسبندگی مسوولان بورس به شاخص بورس باید چقدر باشد؟ آیا مدیران بازار سرمایه مسوول حفظ شاخص هستند؟ و چقدر این موضوع باید کنترل شود؟ و از این قبیل مسایل بازار سرمایه از جمله حجم مبنا و درصد نوسان و الکترونیکی شدن خرید و فروش‌ها و نماد بسته، که قطعا نیاز به تعریف جدید و مهندسی مجدد دارد، اشاره کرد.

ابوالفضل متین، در ادامه با اشاره به این که باید مشخص شود که نماد یک شرکت چند ماه در طول سال باید بسته باشد؟ و چقدر مجاز هستیم که دارایی یک فرد را متوقف کنیم؟ گفت: ما چقدر مجازیم حق خرید و فروش یک سهامدار را با محدودیت مواجه کنیم ؟ یک ماه ؟۳ ماه؟ یکسال؟ حد توقف آن کجا است؟ حقوق مالکانه از تعاریف اولیه است، این‌ها نیاز به تعریف مجدد دارد و امید است این مسایل در شرکت بورس و هیات‌مدیره آن و مدیر عامل آن با تعاریف جدید مواجه شود.

به گفته متین، توقف بعضی از نمادهای بزرگ در بازار سرمایه حتی بعد از برگزاری مجامع، این نگرانی و شایعه را ایجاد کرده است که به‌دلیل تاثیر در شاخص بورس فعلا باز نمی‌گردند. آیا چنین است؟ شاخص بورس چقدر مهم است؟ تعریف جدیدی باید ارائه داد. قطعا ما حساسیت مدیران بازار سرمایه را نسبت به شاخص بورس می‌فهمیم، ولی نقدشوندگی چقدر در این بازار اهمیت دارد؟ یا در مورد سود سهام شرکت‌های بورسی، بعضی از شرکت‌های بورسی بعد از سپری شدن ۸‌ ماه از تاریخ مجامع آنها که باید قانونا سود خود را تقسیم کنند، سود سهام را پرداخت نمی‌کنند و به بهانه‌هایی از پرداخت آن طفره می‌روند، یا بعضی از آنها به علت در انتظار اخذ مجوز افزایش سرمایه از سازمان بورس از پرداخت کامل سود سهام سهامداران حقیقی طفره می‌روند و بخش مربوط به افزایش سرمایه را در شرکت به حساب سهامدار ذخیره می‌کنند تا مجوز افزایش سرمایه را از سازمان بورس بگیرند، چرا باید در این مورد موارد قانونی رعایت نشود؟

چرا بعضی از مدیران شرکت‌های بورسی توجه ندارند که معیشت بعضی از مردم از سود سهام و خرید و فروش سهام انجام می‌گیرد؟ هم نماد بسته باشد و هم سود سهام را در زمان قانونی نگیرند! امیدواریم با اجرایی شدن هر چه بیشتر شرکت بورس، ما با تعریف مجدد این مفاهیم مواجه شویم و اقدامات جدید و جدی در این مورد انجام گیرد.