بازار در تسخیر «شهریوری‌ها»
گروه بورس- اعظم شریفی: معاملات روز گذشته قراردادهای آتی در سایه جو منفی بورس اوراق بهادار، منفی شد.

در اولین روز کاری هفته، بورس اوراق بهادار پس از مدت‌ها تحت تاثیر ابطال معامله ایران خودرو منفی شد تا این امر تاثیر خود را در قفل شدن معاملات قرارداد آتی بگذارد. به این ترتیب بانک‌های کارآفرین و پارسیان در بازار دیروز درصدهای منفی را تجربه کردند تا قراردادهای پایان شهریور این دو بانک نیز روز خوبی نداشته باشند.
معامله‌گر قراردادهای آتی کارگزاری حافظ در این خصوص گفت: معاملات آتی دیدگاهی است نسبت به آینده و معامله‌گران با پیش‌بینی‌های متفاوت از آینده در دادوستد قرارداد آتی حضور می‌یابند.
سمیرا سیدان افزود: با توجه به اینکه دو هفته از راه‌اندازی معاملات قرارداد آتی می‌گذرد و هنوز این معاملات در مرحله راه‌اندازی قرار دارد؛ قطعا تاثیرپذیری از معاملات بازار سهام بر قراردادهای آتی بسیار زیاد است.
وی خاطرنشان کرد: بر این اساس وقتی سهام بانک‌های کارآفرین و پارسیان منفی می‌شوند، معامله قراردادهای آتی این دو بانک نیز در درصدهای منفی صورت می‌گیرد.
سیدان اظهار داشت: هنوز بازار در مرحله آشنا شدن با قراردادهای آتی است. این در حالی است که طی این مدت مشتری‌های حقوقی و حقیقی در بازار حضور یافته‌اند، هر چند حقوقی‌ها با سابقه آشنایی بیشتری به قراردادهای آتی وارد می‌شوند.
معامله‌گر قراردادهای آتی کارگزاری حافظ خاطرنشان کرد: از سوی دیگر حجم معاملات آتی به دلیل تعداد کم قراردادهای معامله شده، موجب می‌شود قیمت تسویه درصدهای مثبت تا منفی 4 داشته باشد که این امر به مرور با رونق معاملات برطرف می‌شود.
وی افزایش تعداد کارگزاران فعال در این بازار را فرصتی دانست که باعث رونق معاملات و آشنایی بیشتر سهامداران خواهد شد.
بازار معاملاتی قراردادهای آتی از سوم مردادماه با تنظیم قراردادهای آتی دو بانک خصوصی پارسیان و کارآفرین آغاز به کار کرده است. نماد قراردادهای آتی این دو بانک در حال حاضر برای تحویل در پایان شهریور، پایان آبان و پایان دی‌ماه باز شده است.
این در حالی است که نماد معاملاتی قرارداد اسفندماه این دو بانک، از مهرماه باز خواهد شد. ساعت انجام معاملات در بازار قرارداد آتی مانند معاملات بورس اوراق بهادار از ۹ صبح تا ۱۲ ظهر است.
از سوی دیگر در پایان معاملات هر روز قیمت تسویه برای این قراردادها محاسبه می‌شود. نحوه تعیین قیمت تسویه از سه روش تبعیت می‌کند. در شکل اول اگر بیش از 20 درصد معاملات اوراق در نیم ساعت پایانی صورت گیرد، میانگین وزنی اوراق معامله‌شده در نیم ساعت پایانی مبنای محاسبه قرار می‌گیرد. اگر بیش از 20 درصد معاملات در یک ساعت پایانی انجام شده باشد، قیمت تسویه براساس میانگین وزنی قراردادهای معامله‌شده طی یک ساعت پایانی محاسبه می‌شود، در غیر این صورت میانگین وزنی کل معاملات روز مبنای محاسبه قیمت تسویه خواهد بود.
لازم به ذکر است که اگر هیچ معامله در خصوص قراردادهای آتی صورت نگیرد، میانگین خطی بهترین درخواست‌های خرید و فروش مبنای محاسبه قیمت تسویه خواهد بود. در معاملات دیروز ۱۰ قرارداد «وکار» شهریور به ارزش ۲۲۴میلیارد و ۷۰۰میلیون ریال دادوستد شد که قیمت تسویه این قرارداد با ۱۴۶ریال کاهش به مبلغ ۳۹۰۱ریال رسید. همچنین ۴قرارداد شهریور «وپارس» با منفی ۲۳/۲‌درصد کاهش مواجه شد و قیمت تسویه این قرارداد مبلغ ۲۸۱۱ریال محاسبه شد.
این در حالی است که سایر قراردادها روزی بدون معامله را پشت سر گذاشتند.
با این حال در پایان معاملات دیروز ۱۰ تقاضا برای قرارداد «وکار» پایان دی ماه و یک تقاضا برای «وپارس» پایان آبان ماه در سیستم معاملات باقی ماند.