گروه بورس- همایون دارابی: شاخص کل بورس اوراق بهادار روز گذشته پس از ۴۱روز رشد پیوسته، شاهد کاهش بود و با ۱۳۰واحد افت به ۱۶هزار و ۸۶۴واحد رسید. در بازار دیروز معامله‌گران در آغاز روند معاملات با دو مساله موثر بر روند معاملات مواجه بودند؛ در نخستین مساله افت بهای مواد خام و نفت خام در بازارهای جهانی جلب‌توجه می‌کرد. آخرین معاملات روز جمعه با کاهش بهای نفت و مواد خام در حوزه بازارهای جهانی مواجه شد که بخشی از آن به دلیل آمار ناامید‌کننده اقتصاد ایالات متحده بود. هر چند که افت ارزش‌دلار در بازارهای جهانی انتظار برای تعدیل افت اخیر را ایجاد کرده است. در کنار بحث بازارهای جهانی، اعلام ابطال معامله بلوک ۱۸درصدی ایران‌خودرو، ضربه‌ای را به بازار وارد کرد. این امر باعث شد که با تشکیل صف فروش برای ایران خودرو دیگر نمادهای وابسته از جمله ایران خودرو دیزل، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو و نمادهایی نظیر پارس خودرو و زامیاد نیز با صف‌های فروش مواجه شوند تا شرایط برای بازگشایی ضعیف سایپا نیز فراهم شود. این بازگشایی ضعیف نیز در نهایت به افت شاخص کمک کرد تا بازار شاهد جوی ضعیف باشد. در کنار این دو مساله فرارسیدن ماه مبارک رمضان و همچنین رشد اخیر قیمت‌ها باعث شده است تا بازار مترصد اصلاح قیمتی باشد هر چند که به دلیل سطح قابل‌ملاحظه نقدینگی در بازار، انتظار نمی‌رود که بازار با افت خاصی مواجه شود و حداکثر پس از عرضه اولیه روز دوشنبه، می‌توان به تعادل بازار امیدوار بود.

در گروه مالی معامله‌گران همچنان شاهد اقبال نسبی به گروه بانک‌های دولتی بودند. در این میان اما بانک‌های خصوصی به ویژه پارسیان افت قیمتی را تجربه کردند.

در گروه بانکی دیروز بانک ملت با ۴۷میلیون سهم معامله مواجه شد که ۴۰میلیون سهم آن به صورت بلوکی در بازار معامله شد.

در گروه شرکت‌های بیمه‌ای دیروز معامله‌گران همچنان شاهد مباحث در مورد قیمت‌گذاری بیمه دانا بودند. در همین حال کوچکی این سهم و احتمال قوی سهمیه بندی عرضه اولیه این شرکت سبب شده است شانس عموم سرمایه‌گذاران برای خرید این سهام کاهش یابد. با توجه به حضور تقریبا هفتگی ۳۰هزار نفر خریدار در بازار و این امر که با عرضه اولیه، شمار متقاضیان جدیدی وارد بازار می‌شوند متوسط سرانه عرضه روز اول که معادل ۵میلیون سهم است در حدود نفری ۱۶۷ سهم خواهد شد که این امر شرایط دشواری را برای کارگزاران و سرمایه‌گذاران پدید می‌آورد. همچنین در فرابورس نماد بیمه دی برای برگزاری مجمع سالانه متوقف شد که با توجه به نامشخص ماندن موضوع حق‌تقدم‌های این شرکت، تعویق مجدد مجمع این شرکت برای سومین بار قطعی است. در گروه پیمانکاری دیروز نمادهای عمده این گروه رو به افت گذاشتند تا ماشین سازی اراک نیز شاهد عرضه صف خرید این نماد و معامله ۲۲میلیون سهم باشد.

در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف بود که در آن ۵۰میلیارد‌تومان سهام معامله شد که ۹/۱۴درصد آنرا معاملات بانک ملت تشکیل داد. از مجموع ۲۲۹ نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند که ۱۴۳نماد با افت قیمت همراه شد و ۸۲نماد با رشد ارزش معامله شد.