شروین شهریاری
*درخواست از آقای علمی از طریق پست الکترونیک: لطفا تحلیلی از وضعیت سهام سیمان کردستان و افق سودآوری آن ارائه دهید.

سیمان کردستان از جمله شرکت‌های نسبتا جوان در صنعت سیمان کشور با سابقه 14 سال فعالیت است. کارخانه سیمان کردستان تا سال 85 یک واحد 2300 تنی محسوب می‌شد؛ اما با اجرای یک طرح توسعه در اواخر سال مزبور ظرفیت تولید آن به 3200 تن کلینکر در روز افزایش یافته است. ارزش جایگزینی یک واحد یک‌میلیون تنی سیمان در حدود 140‌میلیارد‌تومان تخمین زده می‌شود. بدین ترتیب می‌توان گفت ارزش بازار کنونی «سکرد» (100‌میلیارد‌تومان) حدود 10درصد کمتر از ارزش جایگزینی کارخانه پس از کسر بدهی‌ها در پایان سال 88 است که از این جهت در بین شرکت‌های سیمانی بورس از فاصله نسبتا کمی بین ارزش روز و ارزش جایگزینی برخوردار است. بر اساس پیش‌بینی، شرکت قصد دارد در سال جاری 15/1 میلیون تن سیمان تولید و آن را به صورت فله و پاکتی به فروش برساند. ابتدا به جدول شماره یک توجه کنید که در آن جزئیات مربوطه به بودجه فروش شرکت در سال 89 در کنار عملکرد واقعی حسابرسی شده سال گذشته ارائه شده است.
همان‌طور که مشاهده می‌شود شرکت حجم فروش را در پیش‌بینی سال جاری کاهش داده است. این در حالی است که در عملکرد سه‌ماهه ۸۹ حدود ۳۵‌درصد از حجم محصولات، تولید و فروخته شده است که این مساله نشان از محافظه‌کارانه بودن تخمین بودجه فروش دارد. در جدول شماره دو برآورد تحلیلی از عملکرد شرکت در زمینه فروش در سال ۸۹ در کنار عملکرد واقعی سه ماهه مشاهده می‌شود.


در جدول شماره دو، نرخ فروش سیمان فله و پاکتی داخلی بر اساس عملکرد واقعی در فصل بهار و تعمیم آن به کل سال در نظر گرفته شده است. علاوه بر این، حجم فروش صادراتی نسبت به بودجه ۱۰۰‌هزار تن افزایش یافته که با توجه به عملکرد دو سال گذشته «سکرد» و نیز حجم تولید کارخانه در فصل بهار تخمینی محافظه‌کارانه محسوب می‌شود. قیمت فروش سیمان صادراتی برای محصولات فله و پاکتی به ترتیب ۵۸ و ۶۵‌دلار و نرخ میانگین تبدیل‌دلار ۱۰۵۰۰‌ریال در نظر گرفته شده است که با توجه به قیمت‌های کنونی فروش در بازارهای هدف، برآوردی واقع بینانه تلقی می‌شود. عمده‌ترین بازار صادراتی با توجه به موقعیت جغرافیایی «سکرد»، کشور عراق است که با نیاز ۱۸‌میلیون تنی در سال و رشد فزاینده تقاضا در آینده از پتانسیل‌های مناسبی جهت خرید سیمان از کارخانجات ایرانی برخوردار است.


حال در جدول شماره سه پیش‌بینی تحلیلی از EPS شرکت در سال جاری ارائه شده است.
در خصوص ارقام جدول شماره سه باید به چند نکته توجه داشت:
۱ - حاشیه سود ناخالص شرکت در پیش‌بینی تحلیلی معادل رقم بودجه و عملکرد سه ماهه (۴۹‌درصد) در نظر گرفته شده است.
2 - هزینه‌های عملیاتی، مالی و نیز درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها در پیش‌بینی تحلیلی معادل ارقام بودجه لحاظ شده‌اند. درآمدهای متفرقه عمدتا مربوط به سود سپرده‌های بانکی است که معادل عملکرد سال گذشته در برآورد تحلیلی منظور شده است. این برآورد با توجه به کسب درآمد 8110‌میلیون‌ریالی از این محل در سه ماه نخست سال 89 معقول به نظر می‌رسد.


3 - مالیات شرکت با در نظر گرفتن الگوی تخمین مالیات در بودجه مورد محاسبه قرار گرفته است.
۴ - «سکرد» هزینه مصرف انرژی در سال جاری را معادل دو برابر سال گذشته در نظر گرفته است. با توجه به عدم اجرای طرح هدفمند‌سازی یارانه‌ها در شش ماه نخست، هزینه‌های عملیاتی شرکت در این دوره مطابق پیش‌بینی بودجه محقق نخواهد شد، اما در برآورد تحلیلی با رعایت جانب احتیاط اقدام به تعدیل هزینه‌های عملیاتی نشده است و بدین ترتیب تخمین تحلیلی با لحاظ کردن ۴ برابر شدن هزینه انرژی در نیمه دوم سال انجام شده است. بدین ترتیب در صورت عدم تغییر قیمت انرژی در سال ۸۹، سود قبل از کسر مالیات شرکت از محل تعدیل هزینه‌ها ۴۶‌میلیارد‌ریال (۲۸۴‌ریال به ازای هر سهم) افزایش خواهد یافت.
با در نظر گرفتن موارد فوق مشاهده می‌شود که در صورت تحقق مفروضات این تحلیل، «سکرد» در سال جاری توانایی دستیابی به 1400‌ریال سود خالص به ازای هر سهم خود را خواهد داشت. پیش‌بینی افزایش سودآوری مزبور در حالی صورت می‌گیرد که آثار اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها (چهاربرابر شدن نرخ انرژی) در این برآورد لحاظ شده است و بدین ترتیب «سکرد» از معدود شرکت‌های سیمانی است که به‌رغم اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها از پتانسیل افزایش سودآوری نسبت به پیش‌بینی بودجه برخوردار است. بدیهی است برآورد فوق بر اساس برخی مفروضات انجام شده و کارشناسان با تغییر آن می‌توانند به ارقام متفاوتی در خصوص پیش‌بینی سودآوری شرکت در سال جاری دست یابند.
Shahriary_sh@yahoo.com