گروه بورس- 18 صندوق سرمایه‌گذاری طی هفته منتهی به 29 اردیبهشت ماه امسال توانستند بازدهی افزون بر بازدهی بازار کسب کنند.

کارشناسان اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس گفت: در هفته منتهی به ۲۹اردیبهشت ماه، بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام بین منفی ۲ تا مثبت ۴‌درصد در نوسان بود. «ایمان مقدسیان» گفت: از طرفی بازدهی متوسط بورس تهران در این هفته ۳۵صدم‌‌درصد بود، ۱۸ صندوق سرمایه‌گذاری توانستند بازدهی افزون بر بازدهی بازار به دست آورند.
وی افزود: صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام، ماه منتهی به 29اردیبهشت ماه امسال را در حالی به پایان رساندند که طی این ماه بازده آنها بین منفی 3 تا 12‌درصد بود. بازدهی متوسط بازار طی این مدت 58/1 صدم درصد‌ بود و 21 صندوق سرمایه‌گذاری در سهام توانستند بازدهی بالاتر از بازدهی بازار به دست آورند.
«مقدسیان» در مورد وضعیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اندازه بزرگ گفت: در بین ۴ صندوق سرمایه‌گذاری در سهام با اندازه بزرگ، صندوق سرمایه‌گذاری مهر ایرانیان در ماه پیش و صندوق سرمایه‌گذاری ممتاز در هفته گذشته بیشترین بازده‌ها را به دست آوردند.
وی افزود: همچنین در دوره یکساله منتهی به 29اردیبهشت ماه، صندوق سرمایه‌گذاری آگاه با 97‌درصد، بیشترین بازده را به خود اختصاص داده و پس از آن، صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهم آشنا با 70 و پویا با 68‌درصد بیشترین بازده‌ها را در این دوره یکساله داشته‌اند.
کارشناس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس در خصوص بیشترین بازدهی تا تاریخ ۲۹ اردیبهشت ماه امسال گفت: بیشترین بازده‌ها به ترتیب متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک ملی، سهم آشنا و آگاه است. این سه صندوق سرمایه‌گذاری طی مدت فعالیت خود توانسته‌اند به ترتیب ۱۹۳، ۱۶۸ و ۱۵۰‌درصد بازدهی کسب کنند.
وی ادامه داد: ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا تاریخ 29 اردیبهشت ماه امسال، نزدیک به 3هزار و 700‌میلیارد‌ریال شد که بیش از یک‌هزار و 475‌میلیارد‌ریال از این مقدار متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام است. وی اضافه کرد: بیشترین ارزش در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری یکم ایرانیان است، پس از این صندوق، صندوق‌های سرمایه‌گذاری ممتاز و امین گلوبال بیشترین ارزش را از آن خود کرده‌اند.
«مقدسیان» درباره تعداد سرمایه‌گذاران صندوق‌ها هم گفت: سرمایه‌گذاران حقیقی بیش از ۷۰‌درصد واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاران حقیقی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری پارس، کارآفرین و نوین سامان بیشترین‌درصد تملک را به خود اختصاص داده‌اند.