«بورس» در راه بورس

گروه بورس- مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران از برنامه سال جاری هیات‌مدیره این شرکت برای ورود به بازار سرمایه خبر داد. حسن قالیباف اصل که در جمع سهامداران این شرکت سهامی عام سخن می‌گفت، افزود: ورود شرکت به بورس از سوی هیات‌مدیره دنبال می‌شود، اما از آنجا که سهام شرکت، محدودیت‌درصد دارد و طبقات سهامداری مختلفی در شرکت حضور دارد، این موضوع هنوز انجام نشده است، اما با این حال ورود شرکت به بورس یا فرابورس در سال جاری به صورت جدی دنبال می‌شود.

وی افزایش سرمایه برای خرید ساختمان جدید را از دیگر برنامه‌های سال جاری شرکت بورس عنوان کرد و افزود: شرکت برای توسعه فعالیت‌های خود به عنوان یک مرکز مالی نیاز به ساختمان جدیدی دارد که این موضوع در سال جاری دنبال می‌شود.

تشریح برنامه‌های سال جاری

دیروز همچنین مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار در مجمع سالانه شرکت، برنامه‌های ۹گانه این شرکت برای سال جاری و همچنین عملکرد سال ۸۸ را به سهامداران اعلام کرد.

قالیباف افزود: نهادهای مالی ‌۳۴‌درصد، کارگزاران ۳۹‌درصد و سایر اشخاص ۲۷‌درصد سهام شرکت را در اختیار دارند.

وی با بیان اینکه توسعه ابزارهای جدید مالی یکی از دستاوردهای سال ۸۸ شرکت بورس بود، ابراز داشت: در این راستا اوراق آتی سهام طراحی شد و اقدامات زیربنایی زیادی صورت‌گرفت.

مدیرعامل شرکت بورس ادامه داد: تدوین استراتژی افزایش نقدشوندگی نیز از دیگر برنامه‌های سال ۸۸ این شرکت بود که برای ارتقای کارآیی انجام شد.

وی به افزایش دامنه نوسان از سه‌درصد به ۵/۳‌درصد برای سهام و افزایش نوسان شش‌درصدی به هفت‌درصدی حق‌ تقدم اشاره و تصریح کرد: بازنگری دستورالعمل بازارگردانی نیز در راستای افزایش نقدشوندگی انجام شد.

مدیرعامل شرکت بورس، اهداف کلان شرکت بورس را بر اساس برنامه استراتژیک پنج ساله،‌ ارتقای سهم بازار سرمایه در تامین فعالیت‌های مولد اقتصادی، به کارگیری مقررات و رویه‌های موثر و حفظ سلامت بازار و رعایت حقوق سهامداران، تعمیق و گسترش بازار با بهره‌گیری از فن‌آوری و فرآیندهای به روز کارآمد، توسعه دانش مالی و گسترش فرهنگ سرمایه‌گذاری و سهامداری در کشور، توسعه و تسهیل دسترسی به بازار از طریق کاربردهای فن‌آوری اطلاعات، خلق ارزش برای ذی‌نفعان و رعایت اصول پاسخگویی و شفافیت و توسعه مستمر دارایی‌های فکری و سرمایه انسانی شرکت بیان کرد. وی برنامه‌های سال ۸۹ شرکت را در ۹ بند تشریح کرد و گفت: تهیه و تدوین مقررات کنترل‌های داخلی برای ناشران بورسی و پیگیری تصویب و جاری‌سازی نظام روابط سرمایه‌گذاران در شرکت‌های پذیرفته شده، طراحی نظام جامع بازاریابی برای شناسایی شرکت‌های دارای ظرفیت پذیرش در بورس و طراحی سازوکار نظارت بر بازار و تهیه و تدوین مقررات و رویه‌های مورد نیاز، سه برنامه این شرکت برای سال جاری به شمار می‌روند.

قالیباف خاطرنشان کرد: همچنین طراحی نظام یکپارچه گزارشگری مالی اعضا، معرفی قرارداد اختیار معامله سهام و تدوین مقررات مربوطه، تدوین مقررات و رویه‌های معاملاتی برای تسهیل معاملات اینترنتی و دسترسی مستقیم، طراحی و به‌کارگیری شاخص‌های جدید با همکاری موسسات بین‌المللی طراحی شاخص، طراحی و تدوین دوره‌های آموزشی حرفه‌ای و طراحی و تکمیل نظام یکپارچه توسعه منابع انسانی منطبق با نیازهای سازمان از دیگر برنامه‌های امسال شرکت بورس به شمار می‌روند.

در پایان، مجمع شرکت بورس، ضمن تصویب صورت‌های مالی و ترازنامه سال مالی منتهی به پایان اسفند ۸۸، با تقسیم ۲۰۰ریال سود به ازای هر سهم موافقت کرد. همچنین موسسه حسابرسی دایا رایان به عنوان حسابرس شرکت انتخاب و معرفی شد.