بازار به سمت رشد

عکس: نگار متین‌نیا

گروه بورس - همایون دارابی: بازار داد‌وستد سهام دیروز اندکی از حالت تعادل به سمت رشد قیمت‌ها متمایل شد هر چند که این تغییر اندک نتوانست شاخص را از محدوده منفی خارج سازد. در بازار دیروز شاخص ۸/۵واحد افت کرد که به مراتب کمتر از افت‌های دو رقمی ابتدای هفته بود، اما همچنان بازار با رشد و مثبت شدن جو کلی بازار فاصله دارد. در این شرایط براساس فضای تحولات درون بازار و افت یا افزایش قیمت‌ها، حرکت‌های کوتاه‌مدت معامله‌گران رقم می‌خورد که رشد اندک قیمت‌ها در بازار دیروز را باید تابعی از بهبود شرایط بازار جهانی و افت قیمت‌ها در روزهای اولیه هفته جاری توصیف کرد. هر چند که نباید از تاثیر حضور شمار محدودی از سرمایه‌گذاران حقوقی عمده به ویژه در نمادهای پیشرو نظیر بیمه آسیا، صدرا، توسعه بهشهر و زیر مجموعه‌های سرمایه‌گذاری صنعت و معدن نیز چشم‌پوشی کرد. در همین حال کارشناسان بازار سخنان دکتر صالح‌آبادی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار را در مورد تغییر تعریف سهام شناور با اهمیت تلقی کرده‌اند. به گفته دکتر صالح‌آبادی در صورتی که شرکت‌های بورسی براساس تعریف جدید بتوانند حد نصاب ۲۰درصد سهام شناور را کسب کنند می‌توانند به جای ۱۰درصد کنونی براساس لایحه توسعه ابزارها، معافیت ۲۰درصدی مالیاتی را شاهد باشند. این امر می‌تواند در نگاه اول بر سود شرکت‌ها به ویژه شرکت‌های خودرویی، بانک‌ها و بیمه‌ها و شرکت‌های سیمانی بیفزاید.

در بازار دیروز معامله‌گران درکنار فضای ابهام حاکم بر طرح هدفمند کردن یارانه‌ها و لایحه بودجه با تداوم جنگ‌های لفظی در مسایل سیاسی نیز مواجه بودند. در همین حال اما بهبود نسبی بازار جهانی توانست بر معامله‌گران تاثیری را بگذارد. بازارهای جهانی دیروز شاهد رشد اندک ارزش یورو متعاقب کاهش نگرانی‌های مالی در حوزه یورو و رشد اندک بهای فلزات رنگین بود.

روز گذشته در گروه مالی، معامله‌گران پس از معاملات پر حجم روز دوشنبه در نماد بیمه آسیا شاهد تداوم عرضه‌های سازمان خصوصی‌سازی و تلاش دو مجموعه بانک ملت و احتمالا صندوق بازنشستگی برای خرید این سهام بودند که به تشکیل صف خرید ۵ میلیونی بعد از معامله ۳/۷ میلیون سهم انجامید. در این گروه تصمیمات مجمع فوق‌العاده بانک کارآفرین همچنان بر معاملات این سهم تاثیر گذاشته است.

در گروه تجهیزات، بازدید گروهی از کارشناسان بازار سرمایه از شرکت آذراب در روز دوشنبه باعث تقویت معاملات این شرکت شده است. در همین حال صدرا نیز توانست با غلبه بر عرضه‌های موجود در این نماد که به معامله ۵۵/۹ میلیون سهم منجر شد مجددا به صف خرید فرو رود، اما شگفتی بازار دیروز در پس خبرهای منتشره در مورد معامله بلوکی حفاری شمال قرار داشت، جایی که شرکت بورس از ابطال معامله بلوکی ۲۰ درصدی حفاری شمال خبر داده و در مقابل سازمان خصوصی‌سازی این معامله را قطعی اعلام کرده است. این ابهام و چالش که پس از رقابت سنگین بر سر بلوک ۲۰ درصدی و تعدیل مثبت اخیر شرکت رخ داده است سبب تشکیل صف فروش برای این نماد شده است، به نظر می‌رسد بخشی از این صف فروش ناشی از نگرانی معامله‌گران از تبعات این خبر باشد. در گروه تجهیزات، بازگشایی ماشین‌آلات تراکتور‌سازی به‌رغم زیان ده بودن این شرکت به رشد این نماد منجر شد. ماشین‌آلات تراکتور‌سازی از نمادهای وابسته به گروه سرمایه‌گذاری دکتر گنجی به شمار می‌رود که اکثر نمادهای آن به دلیل مشکلات مالی و مدیریتی متوقف هستند.

در گروه برقی، دیروز نیرو ترانس شاهد بازگشایی بعد از تعدیل سود ۴۴ درصدی بود. نیروترانس دیروز بیشتر از ۸/۶ درصد رشد را شاهد بود تا با توجه به تعدیلات شرکت‌های ایران ترانسفو ،پارس سوئیچ و احتمالا کنتورسازی ایران، شرایط گروه برقی همچنان قابل توجه باشد.

در گروه سیمانی، فارسیت دورود بعد از تعدیل منفی از ۱۶۹ به ۱۱۰ریال بازگشایی شد. در گروه حمل‌ونقل انتشار نامه سهامداران تایدواتر بار دیگر شرایط نامناسب این نماد وابسته به مهر اقتصاد را پیش روی بازار قرار داد.

در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل با رگه‌هایی از رشد قیمتی بود که در آن شاخص ۸/۵ واحد افت کرد. ارزش معاملات نیز به ۲/۱۱ میلیارد تومان رسید که ۲۹درصد آن را معاملات دو نماد صدرا و بیمه آسیا تشکیل می‌داد. از ۱۷۹ نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند ۷۹ نماد با افت قیمت و ۹۳ نماد با رشد قیمت مواجه شدند.