شروین شهریاری
پرسش از آقای کیان سمیعی از طریق پست الکترونیک: تعدیل سود ملی مس برای سال ۸۶ چقدر خواهد بود؟

پاسخ: ملی صنایع مس در سال 86 پیش بینی تولید 200‌هزار تن کاتد را داشته که از این مقدار 70هزار تن آن را به سایر محصولات(اسلب و مفتول) تبدیل و آنها را به همراه باقی مانده کاتد (130هزار تن) به فروش می رساند. این محصولات بیش از 70‌درصد بودجه فروش را تشکیل می دهند، بنابراین بیشترین تأثیر را بر سودآوری شرکت خواهند داشت. در جدول زیر آمار تولید و فروش «فملی» بنا بر پیش بینی شرکت و گزارش 9 ماهه و نیز گزارش بهمن ماه سایت رسمی ایمیدرو نمایش داده شده است:



با توجه به ارقام این جدول می توان دریافت که شرکت در پایان بهمن ماه حدود 3‌درصد از برنامه تولید مصوب سالیانه جلو بوده و حتی در صورتی که در اسفند ماه مطابق برنامه عمل کند، باز هم تناژ تولید 5/2‌درصد بیشتر از برنامه محقق خواهد شد که همین مساله مبنای پیش بینی تحلیلی میزان تولید کاتد بوده است (205‌هزار تن).
شرکت پیش بینی فروش سه ماهه چهارم را بر مبنای نرخ جهانی ۶۵۰۰‌دلاری مس به بازار اعلام و بر همین مبنا سود خالص ۱۵۱‌‌تومانی را برآورد کرده است. با مراجعه به سایت قیمت جهانی فلزات مشخص می شود که قیمت میانگین جهانی شمش مس در فصل زمستان حدود ۷۷۰۰‌دلار بوده که ۱۲۰۰‌دلار از پیش‌بینی «فملی» بالاتر است.
اثر این افزایش نرخ بر فروش 48هزار تنی محصولات در زمستان (مطابق برنامه خود شرکت) با توجه به ثبات بهای تمام شده مستقیماً به سود خالص(با چشم پوشی از اثر مالیات) منتقل خواهد شد. البته در این محاسبه، اثر افزایش نرخ مس بر کلیه محصولات (بیلت،اسلب و مفتول) یکسان در نظر گرفته شده است.
محاسبات نشان می دهد که با در نظر گرفتن‌دلار ۹۲۰‌‌تومانی حدود ۵۳‌میلیارد‌‌تومان از این محل به سود خالص شرکت اضافه خواهد شد. بنابراین درآمد هر سهم «فملی» در سال ۸۶ با حدود ۹۰‌ریال افزایش از ۱۵۱‌‌تومان فعلی قابلیت افزایش به ۱۶۰‌‌تومان را خواهد داشت.
از سوی دیگر در صورتی که «فملی» موفق به تولید و فروش پنج‌هزار تن محصول کاتد افزوده بر برنامه شود (مطابق پیش بینی تحلیلی) از این محل نیز با در نظر گرفتن قیمت 7700‌دلاری مس و مارجین 47‌درصدی، 30‌ریال دیگر بردرآمد هر سهم افزوده خواهد شد و بدین ترتیب سود خالص هر سهم «فملی» به 163‌‌تومان خواهد رسید که این رقم را می توان تقریباً حداکثر سود قابل دسترسی شرکت در سال 86 دانست.
البته در این برآورد اثر ناچیز افزایش قیمت سایر محصولات بر سودآوری شرکت در نظر گرفته نشده که به نظر می رسد این مساله با اثر افزایش مالیات قابل تهاتر باشد.
پرسش بدون ذکر نام‌: آیا شرکت تراکتور سازی موفق به تحقق سود 550‌ریالی سال 86 خواهد شد ؟
پاسخ‌: تراکتور سازی مطابق گزارش ۹ ماهه حسابرسی نشده حدود ۱۷‌هزار دستگاه انواع تراکتور را تولید کرده، بنابراین از برنامه تولید و فروش ۳۰‌هزار تایی سال ۸۶ عقب بوده است.
با تداوم این روند تحقق بودجه مطابق مفروضات دشوار به نظر می رسد؛ اما مدیران شرکت طی اظهارات خود تاکید بر تحقق کامل بودجه 86 دارند. در آخرین مصاحبه مدیر عامل این شرکت با خبرگزاری فارس، عرب باغی از تولید30‌هزار دستگاه تراکتور سبک و سنگین در کارخانه تراکتورسازی ایران در سال گذشته خبر داد که 10‌هزار دستگاه آن به ارزش 7 میلیون‌دلار به 31 کشور جهان صادر شده است. ( فارس - 16 فروردین)
البته ذکر رقم ۷ میلیون‌دلار برای فروش صادراتی ۱۰‌هزار دستگاه تراکتور طبیعتا معقول نیست و به نظر می‌رسد برای کسب اطلاعات قابل اتکا در مورد «تایرا» باید کماکان به انتظار انتشار گزارش حسابرسی ۱۲ ماهه باقی بمانیم. چرا که وضعیت شرکت‌ها دائما در حال تغییر است.
Shahriary_sh@yahoo.com