خبرهای محفلی بازار؛ از آینده «آزبست» تا تعدیل ...

گروه بورس - علیرضا باغانی: بورس تهران در روز دوشنبه با ادامه سیاست خرید از سوی معامله‌گران مواجه بود، ضمن اینکه عرضه‌هایی نیز در بازار دیروز انجام گرفت. ویژگی بازار در نخستین روزهای بهار خودنمایی نمادهای معدنی و فولادی است و دیگر صنایع کمتر موردتوجه معامله‌گران قرار می‌گیرند. در بازار روز گذشته نماد پارس‌خودرو شاهد جابه‌جایی بیش از ۱۰۰میلیون سهم بود که طی این جابه‌جایی‌ها احتمالا سایپا بخشی از سهام خود را به شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعت نیوا یکی از زیرمجموعه‌های خود واگذار کرد. سایپا در آخرین روزهای سال گذشته نیز نسبت به چنین جابه‌جایی‌هایی اقدام کرده بود.

دیگر خبر بازار اینکه سهام شرکت ایران خودرو در حالی طی هفته‌های اخیر با صف فروش چند‌میلیونی و کاهش قیمت مواجه شده که عملیات بازارسازی سهام این شرکت تا پایان اردیبهشت‌ماه تمدید شد.

بر این اساس، این عملیات توسط کارگزاری نهایت نگر و با سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری سمند (وابسته به ایران خودرو) انجام خواهد شد که حداقل تعداد شمارش بازار ساز در روز یک‌میلیون و حداکثر تعداد سهام قابل فروش از هر کد معاملاتی در هر روز ۵ هزار سهم تعیین شده است.

سهام مپنا نیز که به دلیل عدم‌حمایت سهامداران عمده این روزها مورد توجه بازار نیست، در بازار روز گذشته با این خبر مواجه بود که دو سهامدار اصلی مپنا بیش از یک میلیارد و ۳۴۱‌میلیون سهم این شرکت را برای دومین مرتبه در ۴ماه اخیر به ارزش یک میلیارد و ۸۰۰‌میلیون تومان یکشنبه آینده عرضه می‌کنند. دو شرکت توانیر و سرمایه‌گذاری صنایع برق و آب صبا در حالی نهم دی سال گذشته اقدام به عرضه سهام عمده مپنا کرده بودند که به دلیل عدم انجام معامله در آن زمان، مجددا در دو بلوک جداگانه بیش از یک میلیارد و ۳۴۱‌میلیون سهم (معادل ۸/۱۶‌درصد از کل سهام) این شرکت را روز یکشنبه آینده به قیمت پایه هر سهم هزار و ۳۴۲‌ریال عرضه خواهند کرد. به گزارش فارس، سرمایه‌گذاری صنایع برق و آب صبا ۷۱۵‌میلیون و ۵۰۰‌هزار سهم (معادل ۹درصد) و شرکت توانیر ۶۲۵‌میلیون و ۶۳۴‌میلیون و ۴۲۳‌هزار سهم (معادل ۸۷/۷‌درصد) مپنا را واگذار خواهند کرد. شرایط این دو عرصه عمده یکجا و نقد و اقساط تعیین شده و کارگزاری کیمیا سهم عهده‌دار این واگذاری‌ها در تابلوی فرعی معاملات خواهد بود.

کارگزاران خریدار در صورتی مجاز به ورود سفارش خرید به سامانه معاملاتی هستند که ۳‌درصد ارزش سهام مورد معامله براساس قیمت پایه را نقدا یا به صورت ضمانت‌نامه بانکی بدون قید و شرط از مشتری دریافت کرده و حسب مورد به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه واریز یا به این شرکت ارائه کنند.

در صورتی که خریدار به تعهدات خود پس از ورود سفارش خرید عمل نکند ابتدا کلیه کارمزدهای معامله (به استثنای کارمزد کارگزار فروشنده) از محل وجه واریزی یا ضمانت نامه مذکور تامین و مابقی آن به عنوان وجه التزام به حساب سازمان خصوصی‌سازی واریز خواهد شد.

کارمزد کارگزار فروشنده به عهده سازمان خصوصی‌سازی خواهد بود و کارگزارانی که در این گونه معاملات بدون دریافت مبلغ مذکور یا ضمانت‌نامه بانکی از مشتری اقدام به ورود سفارش کنند، راسا ملزم به پرداخت کلیه کارمزدهای معامله (به استثنای کارمزد کارگزار فروشنده) به حساب اشخاص مربوطه و مازاد آن تا سقف ۳‌درصد ارزش معامله بر اساس قیمت پایه به حساب سازمان خصوصی‌سازی هستند.

سپرده سایر متقاضیان حداکثر ظرف ۲ روز کاری پس از اعلام برنده مسترد خواهد شد.

«فولاد»، «وامید» را نمی‌خرد

گفته‌های بازار: همزمان با انتشار اخبار مربوط به خریداری ۱۷‌درصد از سهام سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات از سوی فولاد مبارکه اصفهان، گفته می‌شود «فولاد» به منظور خرید ۴۰‌درصد از سهام سرمایه‌گذاری امید با بانک سپه وارد مذاکره شده است. دلیل تمایل «فولاد» به خرید سهام عمده «وامید» سهام قابل توجهی است که این شرکت سرمایه‌گذاری در دوقلو‌‌های سنگ‌‌آهنی دارد. سرمایه‌گذاری امید ۴۰‌درصد از سهام گل‌گهر و ۳۷‌درصد از سهام چادرملو را در اختیار دارد.

شنیده‌های ما: بنا بر اخبار رسیده از فولاد مبارکه اصفهان، برنامه خرید سهام «وامید» از سوی این شرکت فولادسازی در حال حاضر دنبال نمی‌شود.

زامیاد، تعدیل منفی یا مثبت؟

گفته‌های بازار: در بازار شایعاتی از احتمال تعدیل منفی شرکت زامیاد به گوش می‌رسد در ظاهر این تعدیل به دلیل عدم شماره‌گذاری خودروی وانت نیسان رخ داده است.

شنیده‌های ما: اما خبرهای رسیده حاکی از آن است که زامیاد نه تنها تعدیل منفی ندارد، بلکه از محل بهره‌مندی از معافیت مالیاتی خود می‌تواند EPS خود را افزایش دهد. همچنین در ظاهر برنامه تولید وانت‌نیسان انژکتوری در این شرکت ادامه پیدا می‌کند و توقف تولید و شماره‌گذاری مربوط به نیسان کاربراتوری است که تاثیرات آن در EPS سال جاری چندان محسوس نیست.

ابهام در آینده تولید ورق آزبست

گفته‌های بازار: در شرایطی که شرکت تولید‌کننده آزبست در بورس تهران شامل فارسیت دورود، اهواز و ایرانیت حضور دارند، این روزها خبرهای متفاوتی درباره آینده این صنعت به گوش می‌رسد.

بر این اساس گفته می‌شود به دلیل برخی از مشکلات زیست‌محیطی و مشکلاتی که این شرکت‌ها با سازمان محیط‌زیست دارند، یک کارخانه در آذربایجان غربی تعطیل شده و همچنین شرکت‌های تولید‌کننده ورق آزبستی با ۵۰ تا ۶۰درصد ظرفیت تولید خود در حال حاضر فعالیت می‌کنند.

شنیده‌های ما: بر اساس اخبار رسیده در ظاهر مشکلات زیست‌محیطی شرکت خلخال ورق به تعطیلی آن منجر شده است، افزون بر این شرکت‌های تولید‌کننده آزبست از سوی محیط‌زیست تحت فشار بوده و آینده مبهمی دارند.

بر اساس نظر محیط‌زیست ۱۱ کارخانه تولید‌کننده آزبست شامل پرمیت، فارسیت دورود و اهواز، ایرانیت اصفهان و تهران، کرمانیت، ساریت، پرسیت، هرمیت و خلخال ورق و یک شرکت دیگر باید به تولید ورق آزبستی پایان داده و با یک تغییر تکنولوژی ورق بدون آزبست تولید کنند. ابهام در آینده این صنعت موجب شده که شرکت‌های تولید‌کننده ورق آزبستی هم‌اکنون با تنها ۵۰ تا ۶۰درصد ظرفیت تولید کنند. تولید لوله یکی دیگر از محصولات این شرکت‌ها است که به دلیل عدم تامین بودجه‌های عمرانی، افزایش قیمت مواد اولیه و فصل سرما تولید این محصول نیز در شرکت‌های تولید‌کننده کاهش داشته است.