گروه بورس - همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته آغاز هفته‌ای خوب را رقم زد که در آن شاخص ۲/۱۲ واحد رشد کرد. در بازار دیروز معامله‌گران با توجه به تعطیلات کریسمس، شاهد آرامش سیاسی و به تبع آن حرکت معامله‌گران در مدار تحولات بازار بودند. در این شرایط بازار آغازی توفانی را رقم زد.

با توجه به روند قیمتی مناسب مس در بازار جهانی و در آستانه انتشار گزارش ۹ ماهه ملی مس، معامله‌گران مدافع تلاش برای جمع‌آوری صف فروش ملی مس را آغاز کردند. ملی مس توام با فولاد مبارکه آخرین صف‌های فروش سنگین بازار را تشکیل می‌دادند که با آغاز بازار، جمع‌آوری این صف فروش با خرید مرحله اول ۴/۶میلیون سهم و در مرحله دوم تا ۱۵میلیون سهم آغاز شد.

هر چند این حرکت باعث تعادل نماد در دقایقی شد؛ اما وضعیت ناپایدار ماند و صف فروش مجددا تشکیل شد.

به نظر می‌رسد عدم افت قیمت ملی مس در چند هفته اخیر موجب کاهش فشار فروشندگان شد.

با توجه به عدم موفقیت جمع‌آوری صف نماد ملی مس، (به‌رغم خرید ۱/۱۷میلیون سهم با صرف ۱۲میلیارد تومان نقدینگی) بازار از انجام حرکت تکمیلی در نماد فولاد مبارکه باز ماند.

در این شرایط شروع جهشی بازار جای خود را به آرامشی نسبی داد، آرامشی که با آن تنها ۶/۷میلیارد تومان دادوستد سهام در بازار رقم خورد.

از این رو ۶۱درصد ارزش بازار دیروز در نیم ساعت اول رقم خورد و باقی زمان بازار صرف ۳۹درصد باقی معاملات شد.

در بازار دیروز عرضه عمده سهام مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران (مپنا) بدون خریدار باقی ماند تا سلسله ناکامی‌های سازمان خصوصی در نمادهای عمده ادامه یابد.

از سوی دیگر به‌رغم اصرار بانک مسکن به عدم فروش سهام زیر مجموعه خود در جریان انتقال به هلدینگ‌ تازه این بانک، «مدیریت سرمایه‌گذاری بانک مسکن» عرضه ۳درصد صنعتی دریایی صدرا دیروز؛ رقابت بر سر این بلوک تا رقم یک‌هزار و ۲۵۶ریال ادامه یافت و ادامه آن به امروز موکول شد. خرید این بلوک برای اکثر سهامداران صدرا حکم میانگین‌گیری برای اصلاح قیمت‌های تمام شده بالای این سهم را دارد، هرچند که تجربه رقابت بر سر سیمان دورود نشان داد بانک مسکن قصد فروش سهام پرتفوی خود (به رغم نیاز به نقدینگی این بانک جهت تامین منابع پرداخت تسهیلات) را ندارد، با این وجود رقابت در نماد «ژفرعی» باعث عدم تمایل سهامداران جهت عرضه سهام در نماد عادی خواهد شد، امری که نظیر آن را نماد سیمان دورود در حال تجربه است و در نهایت نماد را به سوی شمول در گره معاملاتی هدایت خواهد کرد.

مساله گره‌های معاملاتی دیروز موجب شد تا نماد کالسیمین در آستانه تجربه سقوط به زیر ۱۰هزار ریال، شاهد افزایش حجم معاملات

باشد.

در بازار دیروز در گروه فلزی فولاد خوزستان در برخورد با سقف قیمتی ۵هزار و ۱۲۲ریال تشکیل صف خرید را تجربه کرد تا پس از چند هفته درگیری با این سقف قیمتی (که از شکستن آن بازمانده است) تقابل عرضه و تقاضا را شاهد باشد.

در گروه بانکداری و لیزینگ انتشار خبرهای تایید نشده مبنی بر تصمیم بانک مرکزی به عدم سخت‌گیری در مورد رعایت نرخ تسهیلات و اولویت‌دهی عقود مشارکتی به جای عقود مبادله‌ای، موجب تجدید ارزیابی کارشناسان در مورد سود سال آتی بانک‌ها و شرکت‌های لیزینگ و بازگشت P/E این گروه شده است. تمامی نمادهای گروه بانکی و لیزینگی دیروز با صف خرید همراه بودند.

در گروه ساختمان صورت مالی نوسازی ساختمان تهران در آستانه برگزاری مجمع از پوشش کامل EPS و تقسیم سود ۳۰۰ریالی این نماد حکایت دارد.

در گروه پتروشیمی، تحولات تحت‌تاثیر عرضه احتمالی سهام پتروشیمی فن‌آوران قرار گرفته است، انتظار می‌رود عرضه این پتروشیمی در هفته آینده با رفع مساله حسابرسی صورت‌های مالی این شرکت انجام شود.

در مجموع بازار دیروز شاهد آغاز هفته‌ای مناسب بود که البته پتانسیل حرکتی بازار در تمام بازار توزیع نشده و در نیم ساعت اول بازار فعال‌تر ظاهر شد.