سحر شعری

همواره تحلیل‌گران و سایر افراد کارآزموده سعی در متقاعد کردن افراد نسبت به این موضوع دارند که می‌توان زمان به حداقل رسیدن قیمت یک سهم را از قبل پیشگویی کرد. چنین ادعایی کاملا بی اساس است. اکنون ممکن است این سوال مطرح شود که در چنین شرایطی تکلیف سرمایه‌گذاران و سرمایه آنها چیست؟ آنها چگونه می‌توانند سرمایه خود را در مقابل شرایط نامساعد بازار حفظ کنند؟

در این مقاله شده است تکنیک‌های ساده، اما اساسی را که به شما کمک می‌کند از سرمایه خود محافظت کنید، معرفی شوند و همچنین در چشم پوشی کردن از تلاش‌های بیهوده عده‌ای که تصور می‌کنند می‌توان رفتار بازار را پیشگویی کرد، شما را یاری خواهد کرد. بدیهی است که عدم توجه یک سرمایه‌گذار به شرایط اقتصادی می‌تواند حتی باعث از دست رفتن کل سرمایه او شود.

منظور از پایین‌ترین قیمت یک سهم چیست؟

سرمایه‌گذاران در یک بازار رکودی همواره تصور می‌کنند که ممکن نیست وضعیت بدتر از قبل شود و معتقدند که بازار به زودی سیر صعودی پیدا خواهد کرد.

وقتی اوراق بهادار به پایین‌ترین ارزش خود در یک دوره زمانی می‌رسد، به این معنی است که آن را به ارزشی معادل کمترین ارزش ممکن می‌توان فروخت. هنگامی که بازار سیر نزولی دارد، مردم مایل به خرید سهام نیستند و‌ترجیح می‌دهند تا زمانی که قیمت‌ها شروع به افزایش می‌کنند، منتظر بمانند. در حالتی که سرمایه‌گذاران منتظر چنین اتفاقی هستند، تحلیل‌گران و سایر اشخاص حرفه‌ای همگی با توجه به نشانه‌هایی که در شرایط پایین‌ترین سطح قیمت‌ها وجود دارد، سعی بر پیش‌بینی روند بهبود دارند، چون هیچ کس نمی‌خواهد آخرین خریدار سهمی باشد که همچنان در حال سقوط است. بیشتر مشکلات از آنجایی شروع شد که پس از ایجاد یک بازار جهنده در سال ۱۹۹۰ در آمریکا و کسب سودهای سرشار توسط سرمایه‌گذاران از این بابت، این ذهنیت در افراد شکل گرفت که در شرایطی که قیمت‌ها سیر نزولی دارند به امید یک جهش ناگهانی، دست به خرید سهام بزنند.

حال در شرایطی که حتی کارآزموده‌ترین و با تجربه‌ترین افراد هم نمی‌توانند به پیشگویی وضعیتی که قیمت‌ها به پایین‌ترین مبلغ می‌رسند، بپردازند، بدیهی است ما نیز نخواهیم توانست چنین موقعیتی را پیشگویی کنیم. البته نباید ناامید شد، چرا که می‌توان با استفاده از راهکاری نسبتا ساده از اثرات سوء چنین بازارهایی بر سرمایه‌گذاری‌ها کاست. این تکنیک که به آن روش میانگین بهای تمام شده وجه نقد می‌گویند، یکی از ساده‌ترین و کاربردی‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری موجود است. در این روش مبلغ مشخصی را طی ماه‌های متوالی سرمایه‌گذاری می‌کنند. به عبارت دیگر کل مبلغ مورد نظر برای خرید سهام را یک جا خرج نمی‌کنند بلکه آن را به چند ماه متوالی تقسیم کرده و هر ماه مبلغ معینی خرید می‌کنند. میانگین بهای تمام شده وجه نقد کمال مطلوب سرمایه‌گذارانی است که سرمایه اولیه آنها زیاد نیست و از طرفی مایلند این مبلغ کم را به طور اصولی سرمایه‌گذاری کنند.

وقتی هر ماهه مبلغ معینی از کل سرمایه مورد نظر در بازار سرمایه‌گذاری شود، بدیهی است هنگامی که قیمت‌ها رو به رشد هستند، سهام کمتر و زمانی که قیمت‌ها در سطح پایین‌تری قرار دارند، سهام بیشتری می‌توان خریداری کرد. به عنوان مثال ممکن است با مبلغی ثابت، هنگامی که قیمت‌ها بالا هستند ۵۰۰ سهم و هنگامی که سطح قیمت‌ها پایین است ۱۰۰۰ سهم بتوان خریداری کرد. بدین‌ترتیب ریسک حاصل از سرمایه‌گذاری در شرایط نامساعد بازار کاهش می‌یابد. هنگامی که قیمت‌ها سیر نزولی دارند میانگین بهای تمام شده هر سهم کوچک‌تر و کوچک‌تر می‌شود. این کاهش میانگین بهای تمام شده هر سهم، در بلند مدت، زمانی که قیمت‌ها سیر صعودی پیدا کنند، می‌تواند در کسب سود موثر شود.

مثال:

فرض کنید که شما ۱۰۰میلیون ریال دارید و می‌خواهید با این مبلغ سهام خریداری کنید. به جای اینکه کل این مبلغ را یکجا سرمایه‌گذاری کنید، تصمیم می‌گیرید که از روش میانگین بهای تمام شده وجه نقد استفاده کنید و سرمایه‌گذاری خود را طی چند ماه انجام دهید به طوری که در پنج ماه متوالی و هر ماه ۲۰میلیون ریال سهام خریداری کنید. بدین‌ترتیب بعضی از ماه‌ها سهم کمتر با قیمت بالاتر و در بعضی ماه‌ها سهم بیشتر با قیمت پایین‌تر خریداری خواهید کرد. اگر در ماه دوم قیمت‌ها کاهش داشته باشند، شما نسبت به خرید خود در ماه اول زیان خواهید داشت و در عین حال در این ماه (ماه دوم) سهام بیشتری با قیمت پایین‌تر خریداری خواهید کرد و بدین‌ترتیب زیانی را که ناشی از خرید ماه قبل بوده است، جبران کرده‌اید.

به کمک روش میانگین بهای تمام شده وجه نقد می‌توانید در طول این پنج ماه از هرگونه کاهش قیمتی، سود کسب کنید و خود را در مقابل هر کاهش قیمتی تا جایی که ممکن است مصون نگه دارید. بهترین فایده استفاده از این روش این است که دیگر نیازی به پیشگویی نیست! اگر شما بخواهید وضعیت بازار را پیش‌بینی کنید ممکن است قبل از رسیدن به نتیجه، تمام سرمایه خود را از دست بدهید یا کل سرمایه شما یکباره در وضعیت بد بازار قرار گیرد.

بسیاری از افراد می‌پرسند که آیا سودمندتر نیست در مواقعی که قیمت‌ها در پایین‌ترین سطح ممکن قرار دارند تا جایی که می‌توان خرید کرد و تمام آنرا در مواقعی که قیمت‌ها در بالاترین سطح ممکن است، فروخت؟ این مطلب دقیقا صحیح است و بدیهی است که هدف اصلی و مطلوب سرمایه‌گذاری نیز دقیقا همین است. ولی برای پیشگویی رفتار بازار باید از یک قدرت نسبتا قوی فوق طبیعی برخوردار بود. به عبارت دیگر این گونه پیشگویی بعید است که نتیجه خوبی داشته باشد. درست به همین دلیل است که بسیاری از سرمایه‌گذاران حرفه ای روش میانگین بهای تمام شده

وجه نقد را به عنوان یک راهکار بهینه سرمایه‌گذاری، بدون در نظر گرفتن رفتار بازار معرفی می‌کنند. روش میانگین بهای تمام شده وجه نقد، در بلند مدت تمام ناهمواری‌های موجود در بازار را هموار می‌کند.

نتیجه‌گیری

پس از این هرگاه راجع به پیش‌بینی کاهش قیمت‌های بازار مطلبی شنیدید، می‌توانید مطمئن باشید که قدرت پیش‌بینی گوینده مطلب، هر شخصیتی که هست، بیشتر از شما نیست. هیچکس نمی‌تواند رفتار بازار را پیشگویی کند و اما شما اکنون با استفاده از روش بهای تمام شده وجه نقد می‌توانید نسبت به سرمایه‌گذاری خود در هر شرایطی خاطر جمع باشید.

منبع: investopedia.com