شروین شهریاری
پرسش از خواننده‌ای بدون ذکر نام از طریق تلفن: چرا شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو از بدو ورود به بورس با روند نزولی مواجه شده وآیا برنامه‌ای جهت بازارگردانی سهام این شرکت وجود ندارد؟

پاسخ: «خگستر» یک شرکت سرمایه‌گذاری است، بنابراین برای ارزش‌گذاری آن از روش برآورد خالص ارزش دارایی‌ها (NAV‌) استفاده می‌کنیم. به این منظور بهای تمام شده سرمایه‌گذاری‌ها را از مجموع حقوق صاحبان سهام و ارزش بازار سرمایه‌گذاری‌ها کسر کرده و حاصل را بر تعداد سهام شرکت تقسیم می‌کنیم. اجزای این محاسبه در جدول زیر نمایش داده شده است:
گفتنی است در جدول فوق مبنای محاسبۀ ارزش بازار سرمایه‌گذاری‌های خارج بورسی برابر حداقل (معادل بهای تمام شده) در نظر گرفته شده است. همچنین از آنجا که این شرکت گزارش ۶ماهه حسابرسی شده ارائه نکرده، حقوق صاحبان سهام نیز از آخرین ترازنامه اصلاح شده پس از تجدید ارائه (با کسر سود تقسیمی ۴۱۰‌ریالی) اقتباس شده است. بدیهی است در صورت دستیابی به پیش‌بینی سود سال جاری که اثری افزاینده بر حقوق صاحبان سهام دارد، این محاسبه دستخوش تغییراتی در جهت رشد NAV خواهد شد.
سود خالص شرکت برای سال مالی جاری 798 ریال پیش‌بینی شده که نسبت به سال گذشته 78درصد افزایش نشان می‌دهد. این افزایش عمدتا به دلیل انتقال سود مجمع اخیر بانک پارسیان و بیمه پارسیان به سال مالی جاری (مطابق اظهارنظر حسابرس) است. شایان ذکر است از کل سود خالص، 91درصد درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها و 9درصد فروش سرمایه‌گذاری‌ها می‌باشد که سرفصل اول که عمده سود سال جاری را تشکیل می‌دهد، کاملا قابل تحقق به نظر می‌رسد.
همچنین با مراجعه به صورت وضعیت سبد سرمایه‌گذاری‌های بورسی درمی‌یابیم که بخش عمده‌ای از آن به مالکیت ۲/۸‌درصدی بانک پارسیان به قیمت تمام شده ۱۹۰تومان به ازای هر سهم تعلق دارد که در صورت فروش سهام بانک توسط ایران‌خودرو، بزرگ‌ترین سود حاصل از فروش این سرمایه‌گذاری در بین شرکت‌های گروه به «خگستر» تعلق خواهد گرفت. در بررسی نسبت‌های مالی نیز به مساله پایین بودن نسبت مالکانه در مقایسه با سایر شرکت‌های سرمایه‌گذاری بر می‌خوریم که حجم بزرگ بدهی‌های جاری (عمدتا به شرکت ایران‌خودرو) توجیه‌کننده این مطلب است.
در مورد بازار گردانی سهام شرکت نیز اخباری در شرایط کنونی وجود ندارد و با توجه به تعداد سهامداران شرکت (215 کد) و سهام شناور آزاد بسیار پایین در بازار (حدود یک درصد) و عدم موفقیت گروه ایران‌خودرو در عرضه اولیه این سهم، به نظر نمی‌رسد فعلا برنامه‌ای در راستای بازارگردانی بر نماد «خگستر» وجود داشته باشد.
پرسش از آقای اردلان رحیمی از طریق تلفن: در خصوص شرکت‌های تولید روی، بین گروه وابسته به معدن انگوران (مانند «کروی» و کالسیمین و...) و شرکت‌های دارای معدن اختصاصی (باما و معادن بافق) چرا بازار هیچ گونه تفکیکی ایجاد نکرده و سهام این گروه به صورت دسته‌جمعی در حال سقوط است؟
پاسخ: آنچه در مورد ارزش‌گذاری سهام شرکت‌ها اهمیت دارد، همیشه وضعیت آینده می‌باشد. شرکت‌های گروه توسعه معادن روی همگی (احتمالا به جز ملی سرب و روی) در صورت ثبات قیمت روی در محدوده 2500‌دلار با تعدیلات منفی در پیش‌بینی درآمد سال جاری مواجه خواهند بود که در این مورد قبلا نیز توضیحاتی در این ستون ارائه‌شده است. اما باما و معادن بافق بر مبنای محاسبات به درآمد مورد پیش‌بینی در سال جاری حتی با قیمت‌های جهانی فعلی دست خواهند یافت. اما باید توجه داشت که این شرکت‌ها نیز به لطف فروش محصولات به قیمت مناسب، عمدتا در 6ماه نخست سال جاری به اعلام شده خواهند رسید و این وضعیت مطمئنا در بودجه نویسی این شرکت‌ها در آینده نزدیک برای سال 87 قابل‌تکرار نخواهد بود؛ این مساله باعث می‌شود که با یک شکاف منفی قابل‌ملاحظه در اعلام پیش‌بینی درآمد 87 نسبت به EPS سال جاری مواجه شویم و همین مساله باعث شده بازار از هم‌اکنون «انتظار از عایدات آتی » این شرکت‌ها را کاهش دهد که این رویه طبیعتا با نزول نسبت P/E خود را نشان می‌دهد.
Shahriary_sh@yahoo.com