همگرایی تامین سرمایه‌ها برای طراحی ابزارهای مالی جدید

سنا- شرکت‌های تامین سرمایه برای گسترش فعالیت خود نیاز به طراحی ابزارهای جدید دارند تا کسب و کار آنها رونق گیرد که این امر در سایه همفکری تمامی شرکت‌های تامین سرمایه امکان‌پذیر است. مدیرنظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان مطلب فوق گفت: در حال حاضر ابزارهای مورد نیاز شرکت‌های تامین سرمایه محدود است که همین امر موجب شده تا این شرکت‌ها برای گسترش کسب و کار با محدودیت مواجه شوند.

ایوب باقرتبار ادامه داد: نخستین اصل برای ایجاد این ابزارها، این است که این گروه‌ها دور هم جمع شوند و برای طراحی این ابزارها گام بردارند.

وی افزود: شرکت‌های تامین سرمایه می‌توانند با همفکری و هم‌اندیشی یکدیگر این ابزارها را به سازمان بورس پیشنهاد دهند تا سازمان پس از بررسی و تایید، آنها را در اختیار شرکت‌ها بگذارد.

وی گفت: تا زمانی که مواد و ابزار لازم برای تدارک کیک تامین مالی در بازار سرمایه در اختیار سازمان بورس قرار نگیرد، نمی توانیم کیکی بزرگ تهیه کنیم تا هر یک از شرکت‌ها سهم قابل ملاحظه‌ای را به خود اختصاص دهند.

مدیر نظارت برنهادهای مالی سازمان بورس اظهارکرد: شرکت‌های تامین سرمایه برای طراحی ابزارهای مختلف باید هزینه‌هایی از جمله تحقیقات را بپردازند، پس منطقی به نظر می‌رسد این هفت شرکت با هم اندیشی یکدیگر هزینه‌ها را کاهش داده و در نهایت به یک هدف مشترک دست یابد.

وی تشکیل کارگروه تامین سرمایه‌ها در کانون سرمایه‌گذاری ایران را مثبت ارزیابی کرد و گفت: حضور این شرکت‌ها در کانون جنبه‌های مثبت زیادی دارد از جمله اینکه کانون به عنوان یک نهاد صنفی می‌تواند جایگاه خود را در بازار سرمایه افزایش دهد زیرا هفت شرکت تامین سرمایه تحت عنوان یک کارگروه در دل کانون بزرگی مانند کانون سرمایه‌گذاری ایران، صدای بلندتری نسبت به تک تک شرکت‌ها خواهند داشت.

وی افزود: همچنین این نهاد صنفی می‌تواند هزینه را برای این شرکت‌ها کاهش دهد و در نهایت کسب و کار آنها را بهبود بخشد.

باقر تبار در پاسخ به این سوال که آیا ایجاد یک کانون مستقل برای این شرکت‌ها موثرتر و منطقی تر از حضور در این کار گروه نیست، اظهار کرد: اولا تعداد این شرکت‌ها برای ایجاد یک کانون مستقل کافی نیست، ثانیا در این کانون شرکت‌های هلدینگ و سرمایه‌گذاری عضو هستند و این شرکت‌ها مشتری تامین سرمایه‌ها به حساب می‌آیند.

وی گفت: تامین سرمایه‌ها می‌توانند نحوه تامین منابع را به شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ پیشنهاد دهند و از پتانسیل شرکت‌های سرمایه‌گذاری که بخش اعظم بازار سرمایه را شامل می‌شود استفاده کنند، بنابراین عضویت و حضور در کانون برای این قبیل شرکت‌ها، فضای بسیار مناسبی به نظر می‌رسد که باید حداکثر استفاده را از آن ببرند.