گروه بورس- هدیه لطفی: فرابورس ایران، اولین روز کاری هفته را به‌رغم کاهش در حجم معاملات با رشد ارزش مبادلات آغاز کرد، به طوری که هرچند حجم کل سهام خرید و فروش‌شده در این بازار با افت 50 درصدی نسبت به معاملات روز ماقبل مواجه شد، اما ارزش کل سهام معامله شده در این بازار با 35 میلیارد ریال افزایش به حدود 403 میلیارد ریال رسید.

به گزارش خبرنگار ما، در بازار دیروز بیش از ۱۹ میلیون برگه اوراق بهادار در ۵ هزار و ۲۴۶ مرتبه میان سهامداران جابه‌جا شد و ارزش کل معاملات هم به سطح ۶/۴۰۲ میلیارد ریال رسید که ۱۹۰ میلیارد ریال از این رقم مربوط به پذیره‌نویسی اوراق مشارکت گهرزمین بود.
در بازار دیروز حدود 190هزار برگه از اوراق مشارکت سنگ‌آهن گهرزمین به فروش رفت که به این ترتیب در این دو روز جمعا 344 میلیارد و 340 میلیون ریال از این اوراق در بازار سوم پذیره‌نویسی شده است؛ همچنین ادامه پذیره‌نویسی مزبور به امروز موکول شد.
در همین حال، صنعتی مینو نیز از دیگر نمادهای مورد توجه در بازار دیروز بود، به طوری که معاملات ۷/۷۴ میلیارد ریالی را به ثبت رساند.
این در حالی است که ذوب‌آهن اصفهان با جابه‌جایی 4/6 میلیارد ریال از سهام خود به عنوان پرمعامله‌ترین نماد شناخته شد.
کمترین حجم معاملات را هم افرانت با جابه‌جا‌یی ۷۰۰ سهم و با قیمت پایانی ۸۵۰۹ ریال کسب کرد.
در بازار ابزارهای نوین مالی نیز نماد معاملاتی اوراق مشارکت پالایش نفت تهران پس از پرداخت سود علی‌الحساب سه ماهه بازگشایی شد و اوراق اجاره لیزینگ سینا نیز به منظور پرداخت اجاره بهای سه ماهه در پایان معاملات امروز متوقف شد.
همچنین بیشترین حجم معاملات را اوراق اجاره ماهان با جابه‌جایی ۲۱ هزار و ۷۰ برگه داشت. افزون بر این ۱۴هزار و ۹۳۰ برگه مشارکت مسکن مهر، ۱۰ هزار برگه مشارکت توسعه و ۱۰ هزار برگه مشارکت ایران شرق نیز جابه‌جا‌ شد.
یک عرضه بلوکی در راه است
از سوی دیگر سازمان خصوصی‌سازی در نظر دارد به وکالت از سرمایه گذاری اقتصاد نوین پارسیان (برای فولاد میبد) اقدام به عرضه
100 درصد سهام شرکت سرمایه گذاری گسترش و توسعه صنعت در بازار سوم فرابورس کند.
این بلوک شامل ۸۵ میلیون سهم (۲۵/۴ میلیون سهم ترجیحی) است که به صورت ۲۰ درصد نقد باقی اقساط ۵ ساله و به قیمت پایه هر سهم ۱۱ هزار و ۵۵۴ ریال و ارزش پایه بیش از
2/98 میلیارد تومان با مبلغ سپرده بیش از 9/2 میلیارد تومانی راهی میز فروش خواهد شد. زمان نهایی این عرضه هم توسط مسوولان‌ فرابورس تعیین خواهد شد.
سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) مالک ۱۰۰ درصدی شرکت سرمایه‌گذاری گسترش و توسعه صنعت با سرمایه اسمی۸۵ میلیارد تومانی است.