فارس- آخرین ترکیب سبدسهام عدالت نشان می‌دهد ۵۶ شرکت بورسی و غیربورسی حدود ۴۵هزارمیلیارد تومان از دارایی‌های دولت را شامل و به دلیل رشدقیمت سهام، دارای ارزش روز حدود ۱۰۰هزار میلیارد تومانی شده‌اند. پرونده سهام عدالت در مراحل پایانی قرار دارد و با تخصیص حدود ۸ هزار میلیاردتومان به خانواده‌های حدود۸ میلیون کارگر فصلی و ساختمان بسته می‌شود. آخرین بررسی‌های به عمل آمده از ترکیب سبد سهام عدالت نشان می‌دهد۵۶ شرکت بزرگ و کوچک و بورسی و غیربورسی وابسته به ۹ وزارتخانه بیش از ۴۵ هزار میلیون تومان دارایی‌های دولت را شامل شده‌اند.

ارزش روز حدود

۱۰۰ هزار میلیارد تومانی سبد

براساس این گزارش، تخصیص سهام شرکت‌های دولتی به سبد سهام عدالت در شرایطی بعد از ابلاغ بند ج اصل ۴۴ قانون اساسی و با دو شرکت ملی مس و فولاد مبارکه آغاز شده که آخرین ارزش روز این سبد به دلیل رشد قیمت سهام بیشتر شرکت‌ها با رشد ۲ تا ۵/۲ برابری به حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. در این میان شرکت‌های ملی مس، فولاد مبارکه و مخابرات با ارزش روز بیش از ۱۲، ۱۱ و ۱۰ هزار میلیارد تومانی در زمره بزرگترین شرکت‌های مشمول اصل ۴۴ از لحاظ ارزش روز بازار سهام بوده و انتظار می‌رود در صورت نهایی شدن افزایش سرمایه حدود ۴/۲ هزار میلیارد تومانی هلدینگ خلیج فارس و کشف قیمت سهام آن در بورس، این شرکت به بزرگ‌ترین شرکت دولتی حاضر در بورس و سبد سهام عدالت تبدیل شود.

ترکیب بورسی و غیر بورسی ۵۶ شرکت

در این سبد که شامل۵۶ شرکت است نام ۳۸ شرکت از جمله دخانیات ایران ، ملی گاز، هلدینگ خلیج فارس، ملی پخش فرآورده‌های نفتی در فهرست شرکت‌های بورس و فرابورس قید شده ولی در واقع این شرکت تاکنون در بورس یا فرابورس درج نشده و تکلیف بزرگترین شرکت یعنی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس به همراه دخانیات ایران و ملی گاز ایران برای عرضه اولیه سهام در بورس هنوز روشن و نهایی نشده است. همچنین ۱۸شرکت غیربورسی ازجمله ۱۲ پتروشیمی تشکیل دهنده هلدینگ خلیج فارس به همراه مگاموتور، خدمات مهندسی برق و غیره در سبد سهام عدالت حاضر هستند.

کمترین و بیشترین درصد سهام شرکت‌ها

در این سبد دو شرکت سایپا و ایران خودرو با حدود یک درصد سهام دارای کمترین میزان سهام و شرکت‌های سیمان داراب و ساختمان سد و تاسیسات آبیاری سایبر با ۵۰ و ۴۸ درصد سهام ، بیشترین سهم را دارا هستند.

بعد از این دو شرکت هم شرکت‌های خدمات مهندسی با ۴۲ درصد و شرکت‌های دخانیات،هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، هما، بانک‌های تجارت و صادرات،ملی گاز،پایانه‌های صادراتی مواد نفتی و پالایشگاه‌های بندرعباس، لاوان، تهران، شیراز، کرمانشاه، آبادان، شازند اراک، اصفهان، تبریز و ملی پالایش فرآورده‌های نفتی هر کدام با ۴۰ درصد سهم حضور دارند.

فهرست کامل ۵۶ شرکت سبد سهام عدالت

فهرست کامل ۵۶ شرکت حاضر در سبد عدالت به تکفیک هر وزارتخانه به شرح ذیل است:

وزارت نیرو: پارس سوئیچ، ساختمان سد و تاسیسات آبیاری سایبر،خدمات مهندسی برق و نیرو ترانس.

وزارت نیرو و صنایع: مپنا و شهرهای صنعتی کاوه، رشت و البرز

وزارت صنعت، معدن و تجارت: با ۱۴ شرکت سیمان داراب،سیمان دشستان، فولاد مبارکه، فولاد آلیاژی ایران، ملی مس، چادر ملو، گل‌گهر، ایرالکو، فولاد خوزستان، سایپا، ایران خودرو، سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران، سرمایه‌گذاری رنا، مگا موتور و دخانیات.

وزارت نفت: با ۲۵ شرکت پالایشگاهی و پتروشیمی شامل: پالایشگاه‌های بندر عباس، لاوان، تهران، شیراز، کرمانشاه، آبادان، شازند اراک، اصفهان، تبریز و ملی پالایش فرآوردهای نفتی، هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، حمل‌ونقل‌ پتروشیمی، شرکت‌های پتروشیمی تندگویان، جم، مارون، بیستون، فجر، خوزستان، تبریز، ارومیه، بوعلی سینا و همچنین ۳ شرکت ملی حفاری ایران، پایانه‌های صادراتی مواد نفتی و ملی گاز ایران.

وزارت ارتباطات: مخابرات و کارخانجات مخابراتی ایران.

وزارت اقتصاد: بانک‌های تجارت، صادرات، ملت و پست بانک.

وزارت راه: هما

وزارت بازرگانی: کشتیرانی.