ایسنا- با راه‌اندازی سامانه IPS و IGS و مرکز ارائه خدمات به سهامداران افراد می‌توانند بدون مراجعه به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی از آخرین وضعیت دارایی‌ سهام خود مطلع شوند و همچنین بدون ارائه مدارک و با مراجعه به سایت شرکت و اخذ شماره پیگیر، اطلاعات سهامداری خود را اصلاح کنند.

فروهر قهرمان، معاون فناوری اطلاعات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی سامانه تشکیل پرونده و اصلاح مشخصات سهامداران (IGS) را مورد توجه قرار داد و گفت: کلیه افرادی که به اینترنت دسترسی داشته باشند بدون مراجعه و از طریق سایت شرکت می‌توانند تشکیل پرونده داده و اطلاعات خود را اصلاح کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر افرادی که اطلاعات آنها دچار اشکال است از این سامانه استفاده می‌کنند، اظهار کرد: با افتتاح این سامانه به طور متوسط روزانه ۶۰۰‌نفر به صورت الکترونیک از این سامانه استفاده کرده و تبادل اطلاعات می‌کنند همچنین برای درخواست صدور کد از سوی شرکت‌های کارگزاری اطلاعات به صورت الکترونیک با سازمان ثبت مبادله می‌شود.

وی عنوان کرد: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی بعد از اداره گذرنامه دومین مکانی است که اطلاعات را با سازمان ثبت و احوال به صورت الکترونیک مبادله می‌کند و از سال ۸۳ و پیش از تشکیل شرکت این ارتباط ایجاد شد؛ بنابراین ارقامی که به سازمان ثبت احوال مبادله می‌شود به ۶۰۰‌نفر در روز می‌رسد این در حالی است که در زمان کسادی بازار میزان استفاده به ۲۰۰‌نفر و در زمان رونق به دو هزار نفر می‌رسد.

وی یادآور شد: افرادی که دارای چندین کد سهامداری هستند در حال حاضر می‌توانند اقدام به فروش سهام کنند در صورتی که با افتتاح سامانه جدید این امکان نیز سلب می‌شود؛ بنابراین انتظار این است با افتتاح سامانه جدید مراجعه افراد به استفاده از سامانه IGS و اصلاح اطلاعات بیشتر شود.

وی به فازهای بعدی سامانه IGS اشاره و ادامه داد: یکی از فازهایی که شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و سازمان بورس به دنبال ایجاد آن است، توزیع سود از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی است تا در مرحله بعد قرارداد توزیع سود سهام با شرکت سپرده‌گذاری مرکزی منعقد شود.