شروین شهریاری
پرسش از آقای میثاقی از طریق پست‌الکترونیک: وضعیت فولاد مبارکه و دلایل افت قیمتی این سهم با وجود امکان افزایش سودآوری را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

پاسخ: آخرین تحولات در مورد فولاد مبارکه اصفهان به برگزاری مجامع عمومی ‌فوق‌العاده این شرکت در هفته گذشته بازمی‌گردد که در ادامه چند نکته از مباحث مطروحه در این جلسه نقل به مضمون می‌گردد:
۱ - درخصوص طرح حذف یارانه انرژی، تاکنون هیچ‌گونه اطلاعات دقیقی در رابطه با نرخ احتمالی گاز و برق در آینده به شرکت اعلام نشده است. هر چند در صورت آزادسازی قیمت‌ها، حاشیه سود عملیاتی حدود ۴۰‌درصدی کنونی با افت روبه‌رو خواهد شد، اما حتی در بدترین شرایط (آزادسازی کامل) نیز وضعیت نگران‌کننده‌ای متوجه فولاد مبارکه نخواهد بود.
همچنین مدیریت شرکت از چند سال قبل در جریان احتمال اجرایی شدن این طرح قرار داشته، بنابراین تدابیری را جهت کاهش مصرف انرژی و ایجاد ظرفیت تولید برق اتخاذ کرده است. در همین راستا، در حال حاضر از مجموع 600 مگاوات برق مصرفی، فقط حدود 350 مگاوات از شبکه برق سراسری تامین می‌شود و فولاد مبارکه در حال امکان سنجی تاسیس یک نیروگاه 1000 مگاواتی در جوار کارخانه برای خودکفایی کامل در زمینه تامین برق کارخانه است. (که در مجمع مپنا نیز اشاراتی به این موضوع شد).
۲ - مساله کاهش تولید فولاد مبارکه در سه ماه نخست سال جاری نسبت به سال گذشته صحت نداشته و به طور کلی معیار مقایسه در مورد فعالیت شرکت‌های این صنعت باید بر مبنای میزان تولید فولاد خام صورت گیرد. در این بخش فولاد مبارکه با ۱۷۰‌هزار تن افزایش تولید اسلب در بهار سال جاری، ۹/۱۵‌درصد افزایش تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته ثبت کرده که رشد مناسبی به شمار می‌رود.
همچنین در سایر خطوط (قلع‌اندود، گالوانیزه و نورد سرد) افزایش ظرفیت نسبت به بهار 86 تحقق یافته است، اما باید توجه داشت که خط نورد گرم کارخانه تقریبا در سقف ظرفیت خود به تولید مشغول است و کارشناسان شرکت در حال امکان سنجی برای انجام برخی اصلاحات جهت تحقق افزایش ظرفیت جزئی این خط تولید هستند.
۳ - مچینگ فروش محصولات مبارکه در بورس فلزات حداقل سه تا چهار ماه بعد از زمان معامله کالا در بورس صورت می‌گیرد و درآمد فروش محصول نیز در زمان مچینگ شناسایی می‌شود.
بنابراین طبیعی است که اثر افزایش قیمت محصولات «فولاد» با یک فاز تاخیر در صورت سود و زیان منعکس شود که همین مساله علت عمده پایین بودن میانگین قیمت فروش در بهار سال جاری بوده است.
(آمار فروش محصولات سه ماهه نخست عمدتا مربوط به مچینگ زمستان سال گذشته است که قیمت‌ها در سطوح بسیار پایین‌تری نسبت به حال حاضر قرار داشته‌اند.)
4 - فولاد مبارکه قصد دارد تا سال جاری حدود 300‌هزار تن از محصولات خود را به صورت صادراتی به فروش برساند و مابقی را با هدف تنظیم بازار در داخل کشور عرضه کند. علت اصلی فروش تناژ صادراتی نیز تامین ارز لازم برای خرید قطعات و مواد اولیه مورد نیاز از خارج کشور است.
۵ - خبر واگذاری پنج درصد از سهام فولاد مبارکه به صورت جوایز صادراتی به صادرکنندگان تایید شد و البته این واگذاری از سهم دولت انجام شده و ایمیدرو نقشی در این واگذاری نداشته است. قیمت هر سهم «فولاد» برای جوایز صادراتی در محدوده ۳۱۹ تومان تعیین شده است که این مساله با توجه به رشد قیمت سهم نسبت به رقم مورد اشاره و نیز غیرحرفه‌ای بودن برخی دریافت‌کنندگان این جایزه (که حتی کد سهامداری نیز نداشته‌اند)، می‌تواند به عنوان عاملی در جهت افزایش عرضه و تضعیف بازار سهم در کوتاه مدت عمل کند. البته باید توجه داشت که مطابق اظهارات در این مجمع، تاکنون تنها ۲۲میلیون برگه سهم از سهام موضوع واگذاری، به صادر کنندگان تخصیص داده شده است، بنابراین نمی‌توان موج عرضه کنونی بر نماد «فولاد» را با انجام این واگذاری مرتبط دانست. همچنین فرآیند تخصیص سهام به صادرکنندگان، فرآیندی زمان بر خواهد بود که بنا بر پیش‌بینی مسوولان شرکت برای تحقق کامل این واگذاری احتمالا حدود یک سال زمان صرف خواهد شد.
6 - درخصوص زمان اعلام تعدیل EPS فولاد مبارکه، مطرح شد که با توجه به تعدد پارامترهای موثر بر سودآوری شرکت (نظیر بحث یارانه‌ها) و شرایط نامتعادل بازار جهانی و داخلی فولاد، تا زمان قطعی شدن اطلاعات تعدیل پیش‌بینی سود به بازار اعلام نخواهد شد. بنابراین گزارش، EPS جدید تنها در صورت تداوم قیمت‌های فروش کنونی و محرز شدن امکان افزایش سودآوری شرکت به بازار منعکس خواهد شد.
در اینجا بخش نخست بررسی آخرین تحولات مربوط به فولاد مبارکه را به پایان می‌بریم و مباحث مربوط به افزایش نرخ سنگ‌آهن، مالکیت در شرکت‌های چادرملو و گل گهر و آخرین وضعیت طرح‌های توسعه شرکت را به مطلب فردا موکول می‌کنیم.
Shahriary_sh@yahoo.com