گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز شاهد تعادل نسبی زیر سایه کاهش شاخص کل بود.

در بازار دیروز شاخص کل ۹/۳۷واحد افت کرد، هرچند ۲۱واحد از این افت را نماد بانک پارسیان رقم زد، اما این نماد دیروز برای برگزاری مجمع سالانه متوقف شد. در بازار دیروز همچنین ادامه رشد دلار در بازار تهران امیدواری را به گروه صادر‌کنندگان بازگرداند. پس از افت قیمت دلار به زیر مرز ۱۶هزار ریال این ارز دیروز رشدی قابل ملاحظه را به نمایش گذاشت و تا نزدیک مرز ۱۷هزار ریال رشد کرد. رشد ارزش دلار در بازار جهانی یکی از عوامل رشد دلار محسوب می‌شود.

در مسائل‌ کلان دیروز دکتر سلطانیه نماینده کشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مذاکرات میان کشورمان و آژانس را خوب توصیف کرد. در همین حال معاون وزیر امور خارجه روسیه با تاکید بر اینکه اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران سازنده نبوده‌اند، یادآور شد که چنین مساله‌‌ای در حال حاضر در شورای امنیت سازمان ملل اصلا مطرح نیست.

افزون بر این، دیروز وزیر امور خارجه انگلیس نیز با اصرار بر مواضع ضد ایرانی لندن گفت: اتحادیه اروپا خواهان برداشتن گام‌های مشخص از سوی ایران در این مذاکرات است.

این در حالی است که به عقیده کارشناسان تحریم‌های اروپا علیه ایران علاوه بر اینکه ممکن است ایران را تحت تاثیر قرار دهد برای اقتصاد رو به فروپاشی اروپا نیز زیان‌بار است.

قرار است دور جدید مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ روز ۲۳ مه ‌در شهر بغداد برگزار شود. حال آنکه دو طرف نتایج مذاکرات استانبول را مثبت و سازنده ارزیابی کرده‌اند.

در همین حال دیروز در حوزه اقتصاد کلان خبرهای اولیه در مورد مرحله دوم طرح هدفمندی یارانه‌ها از اهمیت برخوردار بود. براساس سناریوی نهایی افزایش قیمت بنزین در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها شامل افزایش ۵۰ درصدی قیمت بنزین نیمه یارانه‌ای و افزایش ۲۵ درصدی بهای بنزین آزاد تدوین شده است، اما هنوز این سناریوی پیشنهادی مورد تایید رییس‌جمهور قرار نگرفته است.

مصوبات مجلس شورای اسلامی این مجوز را در اختیار دولت قرار داده است که حدود ۵۶ هزار میلیارد تومان درآمد از محل اصلاح قیمت حامل‌های انرژی و کالاهای اساسی با اجرای فاز دوم قانون هدفمندسازی یارانه‌ها ایجاد کند.

بر این اساس در فاز دوم اجرای این جراحی اقتصادی دولت می‌تواند به طور متوسط ۴ هزار و ۶۶۶ میلیارد تومان درآمد از محل اصلاح قیمت حامل‌های انرژی به حساب خزانه واریز کند که برای دستیابی به این درآمد قیمت حامل‌های مختلف انرژی همچون بنزین، گازوئیل، برق، سی.ان.جی و گاز طبیعی باید بیش از ۲۰ درصد افزایش یابد.

محمدرویانیان رییس‌ ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور پیش‌تر با تاکید بر اینکه یکی از سناریوهای افزایش قیمت حامل‌های انرژی افزایش ۲۰ درصدی سبد انرژی کشور است، گفته بود: احتمال دارد قیمت یک حامل انرژی همچون بنزین بیش از ۲۰ درصد و بهای حامل انرژی دیگری کمتر از ۲۰ درصد در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها افزایش یابد.

در همین رابطه شمس‌الدین حسینی سخنگوی اقتصادی دولت گفت: سال‌ها است که دولت به دنبال واقعی شدن تعرفه مصرفی آب و برق است و تنها این دو حامل انرژی تا حدودی دست نخورده باقی مانده‌اند.

وی افزود: تعرفه‌های جدید آب و برق به زودی اعلام می‌شود. در حوزه اقتصادی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از افزایش نرخ تورم به ۸/۲۱ درصد در دوازده ماهه منتهی به فروردین‌ماه امسال خبر داد.

رشد تورم یکی از تهدیدهای جدی در مقابل بازارهای مالی است که ادامه آن می‌تواند به کاهش پی بر ای بازار سهام و خروج نقدینگی از بانک‌ها منجر شود. در حال حاضر سرمایه‌گذاران در بازار پول و اوراق مشارکت حتی در صورت دریافت نرخ سود سالانه ۲۰درصد حداقل ۸/۱درصد زیان را تجربه می‌کنند.

در همین حال دیروز ادامه بررسی لایحه بودجه با تعیین تکلیف صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت فولاد همراه بود، تا اندکی از نگرانی سهامداران گروه معدنی کاسته شود. دیروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب بندی از لایحه بودجه مقرر کردند صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت فولاد به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتقل شده و وزارت صنعت نیز متعهد شد با واگذاری اموال خود بدهی‌ها و کسری‌های این صندوق را تامین کند.

در بازار دیروز در گروه واسطه‌گری مالی خروج گروه بهمن از سرمایه‌گذاری ملی موجب شد تا این سهم با رشد قیمتی و تشکیل صف خرید همراه شود. سرمایه‌گذاری ملی که از ارزش خالص دارایی (ان‌ای‌وی) نزدیک به ۲هزار و ۷۰۰ریال برخوردار است روز دوشنبه و دیروز با فروش سهام از کدهای باقیمانده گروه بهمن مواجه شد که با خروج بهمن آخرین فروشندگان عمده این سهم نیز از بازار خارج شدند.

در گروه سیمانی دیروز سیمان مازندران با تقسیم سود قابل ملاحظه یک هزار و ۵۰۰ریال مجمع خود را به پایان برد.

شرکت سیمان مازندران با سرمایه ۲۷ میلیارد و ۳۹۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی‌‌اش در مجمع عمومی عادی سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۰ سود هر سهم خود را با افزایش ۱۴ درصدی نسبت به سال مالی قبلی به‌طور خالص مبلغ ۱۶۰۵ ریال و سود نقدی را ۱۵۰۰ ریال به ازای هر سهم اعلام کرده است.

طبق این گزارش «سمازن» مبلغ ۲۷۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان اندوخته طرح و توسعه به سود انباشته منتقل کرده است.

در گروه پتروشیمی، روز دوشنبه شازند شگفتی‌ساز شد و پس از افزایش سود سال ۹۰ به یک هزار و ۱۹۰ریال، یک هزار و ۱۰۰ریال سود نقدی را تقسیم کرد تا وضعیت گروه توسعه ملی مالک شازند تقویت شود. در همین حال سرمایه‌گذاری توسعه ملی نیز دیروز شاهد اعلام توافق برای فروش ساختمان خود به شرکت فرابورس بود.

در گروه پتروشیمی، پتروشیمی شیراز در ۱۲ ماهه منتهی به ۲۹ اسفندماه ۹۰ با کسب یک هزار و ۱۸۲ میلیارد و ۷۹۲ میلیون ریال سود خالص ۴۶۴ ریال سود به ازای هر سهم محقق کرد.

در گروه مالی، دیروز نماد بانک پارسیان با افت قیمت مواجه شده و در پایان معاملات برای برگزاری مجمع سالانه متوقف شد. در این گروه نخستین مجمع عمومی عادی سالانه بیمه ما پس از ۸ ماه فعالیت، با حضور بیش از ۸۰ درصد سهامداران، در محل دفتر مرکزی شرکت برگزار و تقسیم ۷۵ ریال سود به ازای هر سهم تصویب شد.

افزون بر این، دیروز نمایندگان مجلس در ادامه رسیدگی به ردیف‌های هزینه‌ای لایحه بودجه سال جاری به دستگاه‌های دولتی اجازه افتتاح حساب دستگاه‌های دولتی در بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری غیردولتی را ندادند.

به گزارش بینا، براساس این حکم مجلس شورای اسلامی با تجدیدنظر در مصوبه روز گذشته خود اجازه افتتاح حساب دستگاه‌های دولتی در بانک‌ها و موسسات مالی اعتباری غیردولتی را از لایحه حذف کردند. این در حالی است که نمایندگان مجلس روز گذشته به دستگاه‌های دولتی اجازه داده بودند در بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری غیردولتی افتتاح حساب داشته باشند.

در گروه فلزی، دیروز روند کاهش بهای فلزات در بازار جهانی کند شده و برخی از فلزات رشد قیمتی محدودی را در کف‌های قیمتی تجربه کردند. در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل اما با شاخص منفی بود که در آن ۶/۵۱میلیارد تومان سهام معامله شد که ۱/۳۶درصد آن را معامله ۱/۵۳میلیارد تومانی امید تشکیل داد از ۲۱۵نمادی که به روی تابلو رفتند ۱۱۷نماد با کاهش قیمت و ۹۴نماد با رشد ارزش همراه شدند.