زمانی برای شفاف‌سازی ارزی

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز نیز یک روز ضعیف را پشت سر گذاشت که در آن عرضه گران پتروشیمی مارون اندک امیدها به ایجاد انگیزه میان معامله‌گران را از میان برد. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی شاهد ورود پتروشیمی مارون بودند که این عرضه نیز شرایط مشابه عرضه پتروشیمی زاگرس از خود به نمایش گذاشت و همانند روز عرضه زاگرس که سهم توسط صندوق نفت خریداری شد؛ این بار تامین اجتماعی برای خرید سهام وارد بازار شد. پتروشیمی مارون دیروز در حالی قیمت ۶هزار و ۴۰۰میلیارد تومانی را تجربه کرد که ارزش بازار آن از مجموع دو بانک تجارت و ملت بیشتر بوده و این ارزش بازار نصف همراه اول است. در همین حال، مارون دیروز ۱۲برابر ارزش بازار پتروشیمی اراک قیمت خورد؛ رقمی که به لحاظ ارزش جایگزینی قابل تامل است. با این وجود، خرید گسترده سهام مارون توسط تامین اجتماعی موجب شده تا فناوری به بازار وارد نشده و سطح نقدینگی بازار حفظ شود.

در بازار دیروز معامله‌گران همچنین شاهد تداوم قیمتهای بالای ارز بودند. دلار آمریکا دیروز در حالی در محدوده ۱۵هزار ریال معامله شد که ابهام جدی در میان معامله‌گران در مورد رفتار شرکت‌های بورسی در مورد نرخ ارز وجود دارد. از دیدگاه کارشناسان، فقدان یک وحدت رویه در مورد نرخ ارز موجب شده است تا تاثیرات رشد بهای ارزهای خارجی در شرکت‌های بورسی همچنان ناشناخته بماند. در حال حاضر شرکت‌های بورسی هر یک به نحوی تاثیر نرخ ارز را گزارش می‌کنند که در شرکت‌های سیمانی از نرخ مرجع، در شرکت ملی مس یک نرخ میانگین و در پتروشیمی‌ها از نرخ آزاد به عنوان مبنای تبدیل ارز یاد می‌شود.

به نظر می‌رسد باید همزمان با انتشار گزارش‌های ۹ ماهه، با پیگیری سازمان بورس شفاف‌سازی در مورد این امر از سوی شرکت‌ها صورت پذیرد تا از ضرر و زیان سرمایه‌گذاران جلو‌گیری شود. در همین حال، تاثیرات سنگین بهای دلار در سودآوری اکثر شرکت‌های بورسی موجب می‌شود تا اهمیت اعلام سیاست ارزی شرکت‌های بورسی دو چندان شود. ابهام‌ها در مورد نرخ ارز با نگاهی به اطلاعیه‌های شرکت‌ها بیش از پیش خود‌نمایی می‌کند؛ جایی که سیمان غرب هر دلار صادراتی را ۱۰هزار و ۶۰۰ریال، کردستان ۱۱هزار و ۶۳۶ریال، سیمان هگمتان ۱۲هزار و ۵۰۰ریال، پتروشیمی اراک ۱۰هزار و ۷۱۴ریال و زاگرس ۱۰هزار و ۳۶۴ریال منظور کرده است.

در بازار دیروز در تحولات بیرون از بازار، معامله‌گران شاهد ادامه بحث‌ها در مورد طرح هدفمندکردن یارانه‌ها بودند که در اوج مباحث در این باره دیروز در صحن مجلس، رییس‌ سازمان هدفمند‌سازی یارانه‌ها پس از آنکه با نماینده فریمان درگیر شد از صحن مجلس اخراج گردید.

در همین حال، معاون وزیر اقتصاد از اصلاح قیمت همزمان تمام حامل‌های انرژی در فاز دوم خبر داده است و با اشاره به تصمیمات جدید برای حمایت از تولید گفت: قیمت نان دیگر افزایش نمی‌یابد.

محمدرضا فرزین در گفت‌وگوی ویژه خبری با اشاره به افزایش سهم اقشار کم‌درآمد از درآمد ملی و بهبود توزیع ثروت اظهار داشت: در سال ۸۸ سهم ۴۰ درصد از جامعه از درآمد ملی ۱۶ درصد بود که این سهم هم‌اکنون به ۲۷/۱۷ درصد رسیده و سهم ۲۰ درصد ثروتمند جامعه از ۳/۴۶ درصد به ۹۵/۴۳ درصد کاهش یافته که نشان‌دهنده بهبود توزیع درآمد در کشور است.

در گروه بانکی دیروز قرارداد توسعه میدان گازی لاوان در خلیج فارس میان شرکت نفت فلات قاره و شرکت سپهر انرژی وابسته به بانک صادرات ایران منعقد می‌شود.

قرارداد میدان گازی لاوان با یک روز تاخیر از زمان اعلام شده، امروز به امضا می‌رسد. این قرارداد میان شرکت نفت فلات قاره و شرکت سپهر انرژی وابسته به بانک صادرات ایران منعقد می‌شود.

میدان گازی لاوان که در خلیج فارس قرار گرفته، براساس مطالعات اولیه دارای ۵/۹ تریلیون فوت مکعب گاز است که امکان برداشت روزانه ۷۵۰ فوت مکعب گاز از این میدان وجود دارد. بانک صادرات دیروز شاهد توقف نماد برای تصمیم‌گیری در مورد افزایش سرمایه بود.

در گروه واسطه‌گری مالی، نماد سرمایه‌گذاری صنعت بیمه نیز برای برگزاری مجمع سالانه متوقف شد.

در گروه فلزی، معاون مالی و اقتصادی شرکت صنایع ملی مس ایران از افزایش حاشیه سود این شرکت در اثر رشد نرخ ارز خبر داد.

محمدجواد شیخ در خصوص نحوه محاسبه نرخ ارز برای صادرات مس گفت: نرخی که ملی مس برای صادرات ارز تعیین کرده است، متوسط نرخ بازار آزاد و بانک مرکزی است به این مفهوم که میانگینی از این دو نرخ برای صادرات استفاده می‌شود. از سوی دیگر، فرومولبیدن کرمان از فهرست شرکت‌های بورسی و سهامی عام خارج و منحل شد.

آگهی انحلال شرکت بورسی فرومولبیدن کرمان به دلیل زیان انباشته ۱/۲ میلیارد تومانی، در اداره ثبت شرکت‌ها درج شد تا این شرکت رسما از فهرست شرکت‌های بورسی و سهامی عام خارج و منحل شود. در این گروه، فولاد هرمزگان پیشرفته‌ترین کارخانه تولید شمش فولادی کشور هفته آینده با حضور مقامات عالی کشور به طور رسمی به بهره‌برداری می‌رسد.

کارخانه فولاد هرمزگان که از ماه‌ها پیش‌تولید به صورت پیوسته را آغاز کرده، عریض‌ترین‌ و سنگین‌ترین اسلب کشور را تولید می‌کند.

به گفته مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه این کارخانه با همکاری کنسرسیومی از شرکت‌های ایرانی- آلمانی ساخته شده و در خطوط تولید، ‌سیستم‌های نرم‌افزازی و همچنین مهار آلودگی منحصر به فرد به شمار می‌آید.

محمد‌مسعود سمیعی نژاد تصریح کرد: ظرفیت تولید شمش در فولاد هرمزگان هم اینک ۵/۱ میلیون تن در سال است در حالیکه زیرساخت‌های آن برای تولید ۳ میلیون تن فولاد خام ایجاد شده است که به زودی اجرایی می‌شود.

شرکت فولاد هرمزگان در گذشته، دو واحد ۸۰۰ هزار تنی تولید آهن اسفنجی را به طور رسمی وارد مدار تولید کرده بود و در روزهای آینده نیز خط پیوسته ذوب و ریخته‌گری را در برنامه افتتاح دارد.

در گروه کانی غیر‌فلزی دیروز، شرکت کاشی الوند گزارش عملکرد ۶ ماهه سال ۹۰ را اعلام کرده است.

در مجموع، بازار دیروز بازاری ضعیف و بی‌انگیزه بود که در آن شاخص ۱/۵۰ واحد افت کرد و به ۲۴هزار و ۳۲۷واحد رسید. ارزش مبادلات دیروز نیز به ۱/۳۳ میلیارد تومان رسید که ۴/۹ درصد آن را معامله ۳/۶ میلیون سهم قند ثابت تشکیل داد از ۲۴۶نماد مورد معامله قرار گرفتند ۱۷۳نماد با کاهش قیمت و ۶۸نماد با رشد ارزش دادوستد شدند.