گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز نیز با ادامه افت قیمت‌ها همراه بود؛ افتی که البته بخشی از آن به تامین نقدینگی برای عرضه اولیه پتروشیمی مارون مرتبط است. در بازار دیروز، اکثر صف‌های خرید با عرضه همراه شدند و نمادهای پیش‌رو کانی غیر فلزی و ساختمانی تحت تاثیر عرضه‌های سنگین در هم شکسته شدند. در این شرایط، صرف‌نظر از ضعف عمومی معاملات، یک انگیزه دیگر نیز در بازار وجود داشت و آن تامین نقدینگی برای خرید پتروشیمی مارون بود. هر چند که بازار در ابتدا با تمایل خرید برای سهام مارون مواجه بود اما انتشار خبرهای اولیه در مورد قصد مجموعه ساتا برای عرضه سهام در پی به ای بالای ۶ و تعدیل زودهنگام مارون در بازار دیروز موجب تردید بازار شده است. تجربه نامناسب عرضه‌های مجموعه غدیر و ساتا به ویژه پتروشیمی زاگرس موجب شده است تا بازار به خصوص در شرایط ضعیف نقدینگی کنونی توان برخورد با یک شرکت با ارزش بازار احتمالا ۶هزار میلیارد تومان را نداشته باشد. به ویژه آنکه رفتارهای گذشته سهامداران عمده نیز بازار را با تردید در مورد برخی خبرها در مورد محدود بودن عرضه‌های پتروشیمی مارون مواجه ساخته است. کارشناسان معتقدند شکست احتمالی عرضه مارون می‌تواند برای بازار تاثیرات عمیقی به همراه داشته باشد؛ به ویژه آنکه مجموعه ساتا به دلیل بدهی قابل ملاحظه به بانک صادرات و معوقه شدن این بدهی‌ها با مشکلات مالی مواجه است. براساس صورت‌های اخیر بانک صادرات، ساتا حدود ۵هزار میلیارد ریال به بانک صادرات بدهی معوق دارد.

در بازار دیروز معامله گران شاهد اوج گیری مجدد ارزش دلار بودند. بهای هر دلار دیروز در مدتی کمتر از یک ساعت به بیش از ۱۵هزار و ۵۰۰ریال رسید که نشان‌دهنده تداوم مشکلات در بازار ارز است. در همین حال تلاش بانک مرکزی برای کنترل این بازار نیز همچنان بدون نتیجه مانده است.

در بازار دیروز در گروه دارویی، افزایش بهای ارز به عنوان یکی از مهمترین چالش‌های این گروه مورد توجه قرار گرفته است.

وضعیت بحرانی واردات دارو در شرایطی است که نوسانات و افزایش بی‌سابقه بهای ارز در کشور به شدت وارد‌کنندگان دارو را در شرایط بحرانی قرار داده و قدرت خرید و سرمایه‌گذاری آنها برای واردات دارو را تا حدی کاهش داده است که دکتر علی سبحانیان، رییس اتحادیه وارد‌کنندگان دارو هشدار داده است که «در صورت تداوم شرایط کنونی و مشکلات موجود در زمینه خرید مواد اولیه در دو، سه هفته آینده با کمبود برخی داروهای وارداتی مواجه می‌شویم.» در همین حال، به جز گروه‌های تجهیزات و دارویی گروه‌های دیگری نیز از موضوع رشد بهای دلار متاثر خواهند شد.

در گروه پتروشیمی، روز شنبه معامله‌گران در فرابورس شاهد عرضه بلوکی سهام سه شرکت پتروشیمی داراب، فسا و جهرم خواهند بود. در گروه مالی دیروز عرضه اوراق مشارکت ۱۷درصدی بوتان به اطلاع بازار رسید. این اوراق ۲۰ میلیارد تومانی روز چهارشنبه عرضه می‌شوند.در گروه سیمانی، شرکت سیمان ارومیه از محل سود انباشته ۹ میلیارد تومان افزایش سرمایه می‌دهد و ۴۰ میلیارد تومانی می‌شود.به گزارش فارس، شرکت سیمان ارومیه طی ۱۰ ماه اخیر با بازدهی ۳۷ درصدی روبرو شده و درصدد اعمال افزایش سرمایه‌ برآمده است.

در گروه معدنی دیروز، سیدعلی حسینی معاون سازمان بورس در رابطه با آخرین وضعیت موضوع افزایش صوری قیمت سنگ‌آهن با هدف کمک شرکت‌های معدنی و فولادی به صندوق بازنشستگی فولاد اظهار داشت: این موضوع توسط دولت و مجلس در حال پیگیری است، که قرار بود هفته گذشته جلسه‌ای بین مسوولان سازمان بورس و ایمیدرو و دیگر طرف‌ها با حضور معاون اقتصادی معاون اول رییس‌جمهور (آقا محمدی) برگزار شود که این جلسه لغو و به زمان دیگری موکول شد.

در مجموع بازار دیروز بازار ضعیفی بود که در آن شاخص کل ۷۹/۷۷واحد افت کرد و به ۲۴هزار و ۳۷۷واحد رسید. ارزش معاملات دیروز به ۸/۴۴میلیارد تومان رسید که ۳/۱۴درصد آن را معاملات ۸/۳۳میلیون سهم بانک پاسارگاد تشکیل داد. از ۲۵۱نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند ۱۹۲نماد با افت ارزش و ۵۳نماد با رشد ارزش معامله شدند.