مهر - دبیر‌کل بورس کالاهای کشاورزی، عدم اجرای معاملات به صورت مدت دار و نسیه را یکی از دلایل پایین بودن خرید و فروش برخی محصولات در بورس کشاورزی دانست و گفت: در طول دو سال فعالیت بورس کشاورزی کمتر از ۱۰‌درصد معاملات به صورت مدت دار و نسیه بوده است. احمد کبیری در مورد پایین بودن معاملات برخی محصولات در بورس کشاورزی در طول دو سال گذشته گفت: با توجه به اینکه شبکه‌های خاصی از گذشته تا کنون، خرید و فروش محصولاتی مانند پسته و زعفران را انجام می‌دهند، لذا ناآشنایی و عدم تمایل این افراد برای انتقال عملیات خرید و فروش به بورس کشاورزی موجب پایین بودن حجم معاملات این گونه محصولات در بورس شده است. به گفته وی، با توجه به اینکه محصولاتی مانند پسته و زعفران جزو کالاهای صادراتی هستند و ایران نیز جزو تولید‌کنندگان اصلی زعفران است، اما نوپایی بورس کشاورزی و ناآشنایی فعالان بازار این محصولات موجب کاهش حضور آنان در بورس کالاهای کشاورزی شده است.

کبیری تصریح کرد: در مجموع و در طول فعالیت دو ساله بورس کشاورزی، بورس از حجم پایین معاملات برخوردار بوده است،

به طوری که حتی، معاملات برخی محصولات مانند نهاده‌های دامی (کنجاله، جو) که عمده خرید و فروش بورس را شامل ‌شده نیز پایین بوده است.

وی با تاکید بر اینکه بورس کشاورزی در حال بررسی و آسیب شناسی در مورد پایین بودن حجم معاملات تک‌تک محصولات در این بازار است، گفت: براساس بررسی‌های کالا به کالای بورس کشاورزی در زمینه دلایل پایین بودن معاملات نهاده‌های دامی در بورس، چون بخش قابل توجه مشتریان طالب خریدار مدت‌دار و به صورت نسیه هستند و بورس نیز به دلیل آغاز فعالیت خود نمی‌تواند مجوز چنین معاملاتی را بدهد (چون تضمین معاملات مشکل بوده) لذا مشتریان نهاده‌های دامی از حضور در این بازار بورس خودداری می‌کنند. کبیری تاکید کرد: به طور قطع بورس برای بالابردن حجم فعالیت‌های خود و بررسی دلایل عدم حضور فعالان برخی حوزه‌ها در این بازار نیاز به زمان بیشتری دارد.