به گزارش «ایرنا»، مجید پورمقدم روز چهارشنبه در هشتمین کنفرانس زئولیت انجمن شیمی ایران در دانشگاه سمنان با اشاره به ظرفیت بالای استان سمنان در حوزه زئولیت گفت: برندسازی زئولیت سمنان همچون گچ در دستور کار است. وی با بیان اینکه زئولیت سمنان به دلیل شهرت و به لحاظ کمیت و کیفیت یکی از بهترین‌های آسیاست، افزود: منابع جهانی روی زئولیت ایران تاکید دارند و کشورهای آفریقایی به‌ویژه آفریقای جنوبی علاقه‌‌‌مند به زئولیت سمنان هستند. وی ادامه داد: تنها خلأ موجود فقدان فرآوری و ارزش افزوده است که امید است بتوان با دانش و بومی‌سازی، این خلأ را برطرف کرد.

پورمقدم خاطرنشان کرد: به لحاظ کیفیت و ذخایر زئولیت ایران رتبه بالایی دارد، اما به لحاظ تولید و ارزش افزوده نقاط ضعف وجود دارد و برگزاری چنین کنفرانسی و استفاده از تجربیات دانشمندان ملی و بین‌المللی باید بتواند به ایجاد ارزش افزوده در این زمینه کمک کند. مشاور وزیر صنعت: ایران برای کسب جایگاه دبیرخانه اوپک زئولیت در تلاش است. وی با اشاره به ثبت ملی و جهانی گچ سمنان و شناخته شدن آن به عنوان برند ایران در عرصه بین‌المللی گفت: سلستین، آمیتیست، سنگ‌های قیمتی و نیمه‌‌‌قیمتی و زئولیت سمنان نیز در دستور کار برندسازی هستند.مشاور معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت، برگزاری این کنفرانس‌ها را حلقه اتصال صنعت و دانشگاه عنوان و خاطرنشان کرد: گردشگری معدنی نیز در استان سمنان سوابق درخشانی دارد که برای آن نیز در حال برنامه‌ریزی هستیم.

ضرورت مشارکت جهانی برای بهره‌‌‌مندی از فواید زئولیت

رئیس انجمن بین‌المللی زئولیت که از سخنرانان کلیدی این کنفرانس بود نیز در حاشیه برگزاری این کنفرانس به خبرنگاران گفت: یکی از مهم‌ترین کاربردهای زئولیت در صنعت غذا و در بخش کشاورزی است که می‌تواند باعث غنی‌سازی خاک و افزایش تولید محصولات کشاورزی شود.فرناندو بورساتو افزود: برگزاری این گونه کنفرانس‌ها ارتباطی بین دانشگاه و صنعت است و تبادل نظرهایی که در این کنفرانس‌ها انجام می‌شود، بسیار مفید خواهد بود.رئیس انجمن بین‌المللی زئولیت طبیعی که از کشور برزیل میهمان این کنفرانس دو‌روزه است، درباره سفر خود به ایران و شهر سمنان گفت‌: اولین بار است که به خاورمیانه و ایران سفر کرده‌‌‌ام و حسی در این محیط وجود دارد که اینجا را مانند خانه خود می‌دانم.