تهیه گازوئیل واحد‌های تولید‌کننده آجر با چند برابر قیمت

رئیس اتحادیه فخاران استان تهران در این زمینه به خبرنگار «دنیای اقتصاد» گفت: در زمینه تامین گازوئیل برای واحد‌های تولید‌کننده آجر با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستیم. بدین معنا که پس از اعلام میزان گازوئیل مورد نیاز واحد‌های تولید‌کننده آجر به وزارت صمت و تایید میزان گازوئیل درخواست شده، این نامه به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ارسال می‌شود اما در این مرحله شاهدیم که اغلب میزان سهمیه تخصیص‌یافته کمتر از میزان تعیین‌شده است؛ بنابراین واحدهای تولید‌کننده آجر مجبورند بخش اعظم سوخت مورد نیازشان را از بازار آزاد با چند برابر قیمت خریداری کنند.

مرتضی منبع‌چی ضمن اشاره به این مطلب افزود: متاسفانه دید مثبتی به تولید وجود ندارد و تولید بیشتر به جای تشویق، مشمول سخت‌گیری بیشتر می‌شود در حالی که منطق ایجاب می‌کند که به تناسب میزان سوخت مصرفی، از واحدها تولید بیشتر مطالبه کنند اما بدون هیچ پاسخی سهمیه تعیین‌شده را کاهش می‌دهند و جالب‌تر اینکه شرکت ملی پالایش و پخش تاکنون هیچ گونه سندی از میزان سوخت تحویلی به اتحادیه ارائه نکرده و حتی درباره این مساله حاضر به هیچ گونه توضیحی نیستند. نبود این اسناد سبب شده تا نتوانیم درباره میزان آجر تولیدی اظهارنظر کنیم چرا که میزان سوخت تحویلی بر اساس اسناد گویای میزان آجر تولیدی است.

29 (1)

اجازه بدهید مشکلمان را مطرح کنیم

وی ادامه داد: با وجود درخواست‌های مکرر برای حضور در کمیسیون قاچاق کالا و ارز وزارت صمت، برای توضیح درباره چالش تامین گازوئیل برای تولید‌کننده‌های آجر هیچ‌گاه این اجازه به اتحادیه داده نشده است و این اندازه بی‌توجهی برای ما جای سوال دارد. از سوی دیگر تولید‌کننده‌های آجر هم از ما انتقاد می‌کنند که چرا مدافع حقوق اعضا نیستید.

رئیس اتحادیه فخاران با اشاره به افزایش نرخ ارز اظهار کرد: افزایش نرخ ارز سبب افزایش بهای ماشین‌آلات شده است و از یک سو واحدهای تولید‌کننده آجر توان مالی لازم برای نوسازی ناوگان خود را ندارند و از سوی دیگر دریافت تسهیلات از بانک‌ها برای خرید ماشین‌آلات به ندرت اتفاق می‌افتد. علاوه بر افزایش نرخ، مساله دیگر نبود ثبات در نرخ دلار است که باعث آشفتگی در تعیین بهای محصولات تولید‌کننده‌های آجر شده است.

تعاونی که غیر‌فعال شد

رئیس اتحادیه فخاران استان تهران با بیان اینکه اغلب دستگاه‌ها و قطعات موردنیاز فخاران در داخل کشور تهیه می‌شود، گفت: با توجه به اینکه حدود 7 ‌‌هزار واحد تولیدی آجر در کشور فعال است، تصمیم گرفتیم واحد تعاونی برای تامین قطعاتی مانند تسمه، بلبرینگ یا مواد شیمیایی راه‌‌اندازی کنیم تا به صورت مستقیم از کارخانه‌های داخلی این قطعات را خریداری کنیم و با کاهش واسطه‌ها، هزینه‌ها را کاهش دهیم اما هم‌اکنون این تعاونی غیر‌فعال است و باید با قیمت‌های به مراتب بالاتر تجهیزات مورد نیازشان را از بازار تهیه کنند. علاوه بر این بسیاری از فروشندگان بازار به خاطر فرار از مالیات ارزش‌‌افزوده، به خریداران فاکتور ارائه نمی‌کنند و تولیدکننده برای جلوگیری از تعطیلی مجبور به خرید است. همین مساله باعث شده که واحدهای تولید آجر نتوانند مدرکی دال بر خرید این تجهیزات برای کاهش مالیات به سازمان امور مالیاتی ارائه کنند.

وی با اشاره به رکود صنعت ساختمان تصریح کرد: با توجه به رکود ساخت‌و‌ساز و کمبود تقاضا، شرکت‌های تولید‌کننده قادر به افزایش قیمت‌ها همپای تورم نهاده‌های تولید نیستند.

منبع‌چی در پاسخ به این سوال که با چه مشکلات زیست محیطی مواجه هستید، گفت: امروزه کمتر واحد تولید‌کننده آجر از خاک‌های معدنی استفاده می‌کند و در اغلب موارد خاک ناشی از گود‌برداری‌ها فرآوری و برای تولید آجر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ضرورت تسریع در تغییر کاربری واحد‌های متروکه

رئیس اتحادیه فخاران در پایان اظهار کرد: بسیاری از واحد‌های قدیمی آجر که روزگاری در فاصله چند کیلومتری از پاکدشت بنا شده‌اند، بعد از گذشت سال‌ها به حالت متروکه درآمده‌اند و به مرور زمان و گسترش شهر‌نشینی، در محدوده حریم شهر قرار گرفته‌اند. بر این اساس از حدود پنج سال پیش تصمیم گرفتیم برای تغییر کاربری واحدهای متروکه تولید آجر به مساحت 150 هکتار در پاکدشت اقدام کنیم که در این زمینه شهرداری‌ها هم با ما همکاری لازم را انجام دادند و بخشی از پروژه به سرانجام رسید اما بخش عمده این تغییر کاربری کماکان به دلایل نامعلوم متوقف شده است. این در حالی است که وجود واحدهای متروکه در حریم شهرها علاوه بر سیمای زشت، می‌تواند زمینه‌ساز جرم و بزهکاری شود.