تحقیقات کمیسیون بورس در رابطه با اتریوم

ترت با استناد به شکایت شرکت کانسنسیس از کمیسیون بورس و اسناد مربوطه در دادگاه در این گزارش نوشته است: به نظر می‌رسد کمسییون بورس و گنسلر حداقل یک سال بر این باور بوده‌اند که اتریوم، اوراق بهادار ثبت نشده است و معاملات بر ناقض قوانین فعلی فدرال هستند. این اطلاعات جدید چند روز پس از شکایت شرکت کانسنسیس از کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا در دادگاه فدرال تگزاس منتشر می‌شوند. این شکایت در واکنش به اخطار ولز کمیسیون بورس به شرکت کانسنسیس ثبت شده است. بر اساس این اطلاعات، گوربیر گروال (Gurbir Grewal)، رئیس بخش اجرایی کمیسیون بورس در تاریخ ۲۸مارس۲۰۲۳ (۸ فروردین ۱۴۰۲) دستور رسمی تحقیقات در رابطه با وضعیت اتریوم و اوراق بهادار بودن آن را صادر کرده است.

بر اساس گزارش‌ها، این تحقیقات «اتریوم ۲.۰» نام داشته و به کارکنان اجرایی کمیسیون بورس اجازه می‌داده تا در رابطه با افراد و شرکت‌های دخیل در معاملات اتریوم تحقیق کنند. همچنین از افراد و شرکت‌هایی که از سوی کمیسیون بورس اخطاریه دریافت کرده‌اند خواسته شده تا این تحقیقات را کاملا مخفی نگه دارند. بنا بر این گزارش، ظاهرا تحقیقات اتریوم۲.۰ بر اساس این باور که از سال۲۰۱۸ تاکنون، در معاملات ارز دیجیتال اتریوم، قوانین اوراق بهادار نقض شده، آغاز شده است. تلاش کمیسیون بورس برای اثبات اوراق بهادار بودن اتریوم در دوران ریاست گنسلر برخلاف مواضع این آژانس در زمان ریاست جی کلایتون (Jay Clayton) در سال۲۰۱۸ است. در آن زمان، بیل هینمن (Bill Hinman)، مدیر امور مالی کمیسیسون بورس در یک سخنرانی مدعی شده بود موضع این آژانس بر این است که اتریوم در کنار بیت‌کوین اوراق بهادار محسوب نمی‌شود.

بر اساس پرونده‌های جدید، ظاهرا پنج کمیسر کمیسیون بورس، درست پنج روز قبل از جلسه استشهاد گنسلر در کمیته خدمات مالی مجلس آمریکا فرمان آغاز تحقیقات اتریوم ۲.۰ را تایید کرده‌اند. این در حالی است که گنسلر در جلسه استشهاد خود بارها از پاسخ‌دهی به سوالات مربوط به وضعیت اتریوم از دیدگاه کمیسیون بورس طفره رفت.

تکلیفETFهای اتریوم چه می‌شود؟

این خبر در حالی منتشر می‌شود که گمانه‌زنی‌های مختلفی مبنی بر تاخیر دوباره موعد پاسخ‌دهی به درخواست‌های راه‌اندازی ETF اسپات اتریوم در ماه مه وجود دارد. اریک بالکوناس (Eric Balchunas)، تحلیلگر بلومبرگ معتقد است موضع گنسلر در رابطه با اتریوم می‌تواند بر روند تصمیم‌گیری در رابطه با ETFهای اسپات این ارز دیجیتال تاثیر بگذارد؛ چراکه او در یک سال اخیر از ارائه هرگونه نظری در رابطه با اتر خودداری کرده است.