طلا زیر سایه تمدن‌های کهن

طلا با ثبت ۱۱۶۲ دلار برای هر اونس، برای سومین هفته پیاپی بازار خود را با کاهش قیمت به پایان برد. در حالی که در ابتدای هفته‌ و با بازگشایی بازارهای جهانی طلا توانسته بود با گشایش قیمت از ۱۱۷۳ دلار و با فاصله از قیمت اتمام بازارها در روز جمعه هفته پیش از آن، خریداران طلا را امیدوار کرده و نشانه‌هایی از اتمام روند نزولی را نشان دهد، در ادامه هفته قیمت طلا آنقدر کاهش یافت که چیزی نمانده بود سد ۱۱۴۰ دلاری طلا هم از دست برود و طلا به زیر کمینه قیمت سال‌جاری میلادی سقوط کند.

نوسان طلا در هفته گذشته در فاصله ۱۱۴۶ تا ۱۱۷۵ دلار محدود شد که تقریبا به اندازه نوسان ۳۰ دلاری هفته پیش از آن است؛ با وجود این، چنانکه گفته شد این هفته سومی است که طلا نزول هفتگی تجربه می‌کند و این موضوع از این جهت اهمیت پیدا می‌کند که این دومین بار است که فروشندگان بازار به سطح ۱۱۴۰ دلاری طلا برای عبور از آن ورود می‌کنند و در مقابل، خریداران بازار بعد از ماه ژانویه امسال ابدا نتوانستند در بازار قدرتی از خود نشان دهند.

حتی، بازگشت ۱۰ تا ۱۵ دلاری قیمت از کف ۱۱۴۶ دلاری را که این هفته تجربه کرد می‌توان به حساب سودگیری معامله‌گران و بستن موقعیت‌های تعهدی فروشی گذاشت که در سیر نزول بازار اخذ کرده بودند. اینها نشان می‌دهد بازار هرچه بیشتر در کنترل فروشندگان قرار گرفته و سایه افول بر بازار طلا همچنان سنگینی می‌کند.

از وقایع یونان تا چین

آغاز هفته کاری طلا با مشخص شدن نتایج همه‌پرسی یونان درباره بدهی‌های این کشور همراه بود. «نه» یونانی‌ها به چارچوب‌هایی که اتحادیه اروپا برای بازپرداخت بدهی‌های آتن به حوزه پولی این اتحادیه پیشنهاد کرده بود باعث شد بازارها کار خود را با هیجان شروع کرده و در ساعات ابتدایی ارزش یورو در برابر دلار آمریکا با یک‌صدم واحد افت و طلا در هر اونس با چند دلار افزایش کار خود را آغاز کند. در ادامه اما این هیجان فروکش کرد و با تقویت شاخص دلار، هر اونس طلا به محدوده ۱۱۶۰ تا ۱۱۷۰ دلار بازگشت کرد.

بر مبنای آنچه تحلیلگران نیز اذعان می‌کنند، طلا در روزها و هفته‌های جاری بیش از آنچه تحت‌تاثیر محرک‌هایی نظیر وقایع یونان یا حوادث منطقه‌ای باشد، نظر به آتیه ارزش دلار به خاطر افزایش احتمالی نرخ بهره در آمریکا دارد. گمانه‌زنی‌های زیادی درباره این موضوع وجود دارد که بانک مرکزی آمریکا، فدرال رزرو، در ماه‌های آینده از آنجا که رشد اقتصادی این کشور تداوم یافته است، اقدام به افزایش نرخ بهره کند؛ امری که به زیان طلا خواهد بود و این سیاست انقباضی قیمت این فلز را تحت‌فشار قرار خواهد داد. در آن سوی دنیا؛ یعنی در چین، وقایع این هفته بازارهای این کشور تا اندازه‌ای بر بازار طلا سایه انداخت.

چند روز پیاپی سقوط بازار سهام چین و کاهشی بیش از ۳۰ درصد در ارزش شاخص‌ها موضوعی بود که ابدا به مذاق چینی‌هایی که عادت به سودهای بی‌حساب و بادآورده خرید سهام کرده بودند خوش نیامد. حباب قیمت‌‌های سهم شرکت‌ها در بازار بورس چین گویی ترکید و سرمنشأ این موضوع را تحلیل‌گران در سیاست دولت این کشور در کنترل قیمت‌ها تلقی می‌کنند؛ موضوعی که حکایت از سیاست ضدتورمی دارد. طلا نیز منتج از این نگاه دولت چین و دورنمایی که از کند شدن رشد اقتصادی این کشور وجود دارد، رنگ کاهشی به خود گرفت و حتی غیر از طلا نیز سایر فلزات و کالاها در بازارهای چین در این هفته شاهد سقوط قیمت خود بودند.

با وجود این، سطوح کمتر از ۱۱۵۰ دلار برای هر اونس فلز زرد همچنان تا اندازه‌ای برای خریداران چینی و آسیایی‌های دیگر جذابیت دارد و این قیمت‌ها برای آنها فعلا قیمت‌هایی «اکازیون» به حساب می‌آید. در نتیجه، شاهد آن بودیم که با قیمت طلا در اعداد ۱۱۴۵ تا ۱۱۵۰ دلاری خود در این هفته نیز چندان دوام نیاورد و بازار از این کف قیمتی بازگشت.

سطوح کلیدی طلا

اما طلا در پنج روز کاری خود در هفته‌ای که گذشت دو روز نزولی و سه روز صعودی را تجربه کرد که البته در مجموع نسبت به قیمت پایانی هفته پیش ۵ دلار کاهش داشت. مهم‌ترین روز هفته گذشته روز سه‌شنبه بود که تنها در یک روز طلا از بالای ۱۱۷۰ دلار در هر اونس تا کمتر از ۱۱۴۷ دلار سقوط کرد. این کاهش بیش از ۲۰دلاری در روزهای آینده جبران نشد و همین، حاکی از ضعف خریداران این بازار است وبر این مبنا، بازگشت‌های قیمت را باید امواج کوتاه‌مدت و مقطعی سودگیری فروشندگان آن به‌حساب آورد.

با اینکه عده‌ای از تحلیل‌گران بر این باورند که کاهش هفته‌های اخیر طلا این بازار را در وضعیت اشباع فروش برده و احتمال بازگشت قیمت از سطوح فعلی افزایش پیدا کرده است، اما می‌توان ملاحظه کرد که نوسان‌های طلا در حال حاضر در محدوده‌ای بین ۱۱۷۰ تا ۱۱۵۰ دلار اتفاق می‌افتد و با تداوم این روند، بازار از وضعیت اشباع فروش ظاهری خود نیز خارج می‌شود. به‌علاوه، وضعیت اشباع خرید یا فروش یک بازار خود نمی‌تواند نماگری قوی برای توقف یک روند باشد و بارها مشاهده شده است که به‌رغم شرایط شدید اشباع خرید یا فروش، بازار به روند خود ادامه داده است.

با تمام این اوصاف،‌ نگاه تکنیکال به بازار طلای جهانی نشان می‌دهد طلا در حال کامل کردن یک الگوی مثلث کاهشی است که در صورت شکست خوردن حمایت ۱۱۵۰ دلار و تثبیت قیمت در پنجره هفتگی در سطوحی پایین‌تر از آن، می‌توان منتظر کاهش‌های بیشتر و رسیدن قیمت به هدف‌های پایین‌تر حتی زیر کانال ۱۱۰۰ دلار بود. مهم‌ترین حمایت طلا در صورت ریزش قیمت آن، محدوده ۱۱۳۰ تا ۱۱۵۰ دلار است که فروشندگان بازار برای رساندن قیمت به زیر این محدوده و تثبیت آن کار دشواری پیش‌رو خواهند داشت.

در سوی مقابل، در صورتی که طلا بتواند خود را از زیر سایه فروشندگان خارج کند و این هفته را با صعود پشت‌سر بگذارد،‌ می‌توان امیدوار بود با تثبیت قیمت بالای ۱۱۸۰ دلار مسیر بازار تغییر کرده و در هفته‌های آتی طلا کانال ۱۲۰۰ دلار را باز پس بگیرد.