پیش‌بینی‌های متضاد با روندهای قیمتی

گروه بازار پول: دومین روز هفته کاری، روز سقوط بهای طلا شد، سقوطی که عمدتا از عوامل خارجی سرچشمه گرفته بود. با این همه، پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت هیچ کدام افت یا خیز شدید قیمت‌ها را محتمل‌ترین اتفاق نمی‌دانند. اونس طلا که سه‌شنبه را با قیمت ۱۲۸۷ دلار آغاز کرده بود درنهایت تا بهای ۱۲۶۵ دلار سقوط کرد تا به پایین‌ترین سطح قیمتی در دو ماه و نیم گذشته برسد. تقویت شاخص دلار که به بالاترین میزان در ۱۴ ماه گذشته رسیده و همچنین کاهش شدید قیمت‌های نفت خام مهم‌ترین عوامل خارجی موثر بر افت قیمت فلز زرد در این روز بودند.

این عوامل به عامل بسیار مهم احیای اقتصادی آمریکا اضافه شده‌اند. تقویت دلار البته خود نتیجه احیای اقتصاد ایالات‌متحده است. جالب اینجا است که توجه به اخبار اقتصادی آنقدر بوده که بحران ژئوپلیتیک اوکراین به حاشیه رانده شده است. البته درمورد بحران سیاسی-نظامی اوکراین هم باید به دو نکته توجه داشت؛ نخست آنکه بازارهای مالی معمولا پس از‌مدتی به اخبار ژئوپلیتیک عادت می‌کنند و دوم آنکه در روزهای گذشته به‌رغم تشدید تنش‌ها هیچ خبری که مسیر تحولات را تغییر دهد مخابره نشده است. اونس طلا هم‌اکنون به باور برخی از کارشناسان روی سطح حمایتی در نوسان است و این باعث شده که معاملات آتی نیز تحت‌تاثیر قرار بگیرند. روز سه‌شنبه بهای آتی اونس طلا برای تحویل در ماه دسامبر با ۲۲ دلار کاهش، به ۱۲۶۵ دلار رسید.

هضم داده‌های جهانی

سه‌شنبه عملکرد بازارهای سهام نیز خوب بود که به کاهش قیمت طلا کمک کرد. در این روز همچنین آمار مختلفی از اقتصاد آمریکا منتشر شد که فشار روی طلا را افزایش دادند. سه‌شنبه شاخص خرید مدیران بخش تولید آمریکا، شاخص خوش‌بینی اقتصادی

IBD/TIPP، گزارش ISM بخش تولید و شاخص خرید جهانی مدیران منتشر شد که مجموعا داده‌های خوبی از اقتصاد آمریکا در بر داشتند و به افت قیمت طلا کمک کردند. وضعیت خوب اقتصاد آمریکا باعث شده که بانک مرکزی این کشور ضمن ادامه کاهش برنامه‌های خرید اوراق و دارایی‌ها (تسهیل کمی) زودتر از انتظارات به افزایش نرخ‌های سود فکر کند. رشد اقتصادی ایالات‌متحده هم‌اکنون بیش از ۴ درصد برآورد می‌شود.

اما وزن آمار و داده‌های اقتصادی در کل این هفته زیاد است. مهم‌ترین خبری که بازارهای مالی در انتظار آن هستند، نشست بانک مرکزی اروپا در روز پنج‌شنبه و گزارش میزان اشتغال و نرخ بیکاری آمریکا است که روز جمعه منتشر می‌شود. تصور تحلیلگران بر این است که بانک مرکزی اروپا به احتمال زیاد، محرک‌های پولی بیشتری را تصویب خواهد کرد. اگر بانک مرکزی اروپا در نشست روز پنج‌شنبه سیاست‌های پولی را اتخاذ کند که به ضرر ارزش یورو تمام شود، این مساله موجب کاهش قیمت طلا نیز خواهد شد، همچنین پیش‌بینی می‌شود که گزارش اشتغال ایالات‌متحده دربرگیرنده این واقعیت باشد که میزان حقوق‌بگیران بخش غیرکشاورزی آمریکا ۲۲۰ هزار نفر زیاد شده باشد. نرخ بیکاری آمریکا هم‌اکنون ۲/۶ درصد است که آمار به نسبت خوبی برای یک اقتصاد در حال احیا است. میزان فعالیت‌های صنعتی آمریکا در ماه گذشته به بالاترین سطح در ۳ سال و نیم اخیر رسیده و این مساله هم تاثیر زیادی بر افزایش ارزش دلار داشته است، اما وضع اقتصاد جهان به این خوبی نیست. نه فقط اروپا با رشد صفر روبه‌رو است که رشد کل اقتصاد جهان لرزان است. دوشنبه گزارش سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی نشان داد که تورم در ۳۴ کشور عضو این سازمان افت داشته است که خبر خوبی برای رشد اقتصاد جهان نیست.

آرامش پس از افت کم‌سابقه

چهارشنبه قیمت طلا در بازارهای جهان تا لحظه تنظیم این خبر تغییر چشمگیری نسبت به روز سه‌شنبه نداشت، با این حال هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت‌های متفاوتی ثبت شده باشد. روز گذشته تا هنگام نوشته شدن این گزارش قیمت اونس به ۱۲۶۸ دلار رسید. قیمت طلا روز سه‌شنبه برای لحظاتی به کمتر از ۱۲۶۲ دلار رسیده بود که این رقم از اواسط ژوئن بی‌سابقه بوده است. بهای این فلز گرانبها سه‌شنبه با افت ۷/۱ درصدی روبه‌رو شد که این میزان کاهش قیمت نیز از ۱۴ جولای سابقه نداشته است. ارزش دلار در برابر سبدی از ارزهای معتبر بین‌المللی به بالاترین حد خود در ۱۴ ماه اخیر رسیده است.

به این ترتیب و با توجه به افت حدودا ۲۰ دلاری طلا در هفته جدید کاری، پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت جدیدی درباره روند این فلز گرانبها منتشر شده است.

پیش‌بینی روند کوتاه‌مدت

تازه‌ترین تحلیل FX Empire نشان می‌دهد قیمت جهانی طلا در کوتاه‌مدت بین ۱۲۷۵ تا ۱۳۰۰ دلار در هر اونس در نوسان خواهد بود. تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که قیمت طلا همچنان به شدت در برابر سطح ۱۳۰۰ دلاری مقاومت می‌کند و در صورت شکسته شدن این سطح می‌توان نسبت به افزایش بیشتر قیمت این فلز زرد امیدوار بود. همان طور که اشاره شد قیمت طلا در روزهای آینده به شدت تحت‌تاثیر نتایج نشست بانک مرکزی اروپا و انتشار آمارهای اقتصادی آمریکا خواهد بود. بحران اوکراین و احتمال اعمال تحریم‌های بیشتر اروپا علیه روسیه هم می‌تواند بر نوسانات این کالای ماندگار تاثیر بگذارد، اما پیش‌بینی‌های بلندمدت بازه بزرگ‌تری را برای نوسانات طلا در نظر می‌گیرند. یکی از مهم‌ترین این پیش‌بینی‌ها در مورد روند طلا تا پایان سال‌جاری میلادی پیش‌بینی موسسه معتبر HSBC است.

پیش‌بینی بازه بلندمدت

موسسه مالی HSBC در تازه‌ترین گزارش خود که روز چهارشنبه منتشر شده، پیش‌بینی کرده که قیمت جهانی هر اونس طلا تا پایان سال ۲۰۱۴ میلادی بین ۱۱۵۰ تا ۱۳۵۰ دلار در نوسان باشد. جالب اینجا است که HSBC پیش‌بینی خود نسبت به میانگین قیمت جهانی طلا در سال ۲۰۱۴ را افزایش داده و به بیش از ۱۲۹۲ دلار در هر اونس رسانده است. اما بر اساس این گزارش، میانگین قیمت طلا در سال ۲۰۱۵ میلادی به ۱۳۱۰ دلار و در سال ۲۰۱۶ میلادی به بیش از ۱۳۴۵ دلار خواهد رسید. در این گزارش آمده است: «طلا پس از کاهش شدید و چشمگیر در سال ۲۰۱۳ میلادی اکنون به‌دنبال دستیابی به تعادل جدیدی است که به افزایش چشمگیر آن در ۱۰ سال گذشته و افت شدید در سال ۲۰۱۳ میلادی پایان دهد. افزایش ارزش دلار بدون تردید مشکلات زیادی را برای طلا به وجود آورده است. کاهش محرک پولی از سوی فدرال رزرو آمریکا نیز فشار زیادی را بر قیمت فلز زرد وارد می‌کند. کاهش نرخ تورم جهانی هم تقاضا برای طلا را کاهش داده است. میزان تقاضای جواهرات، سکه و شمش نیز در بازارهای چین و هند با افت دو رقمی نسبت به سال گذشته روبه‌رو شده است.» در ادامه این گزارش آمده است: «در بلند‌مدت بهبود اوضاع اقتصادی کشورهای در حال توسعه و نوظهور موجب افزایش تقاضای طلا خواهد شد ولی در کوتاه‌مدت کاهش تقاضای طلا ممکن است قیمت آن را به کمتر از ۱۲۰۰ دلار در هر اونس برساند. تقاضای طلای بانک‌های مرکزی جهان امسال به بیش از ۴۰۰ تن خواهد رسید. این رقم در سال ۲۰۱۳ میلادی به کمتر از ۳۴۴ تن رسیده است. تقاضای چین برای واردات طلا در ۶ ماه نخست امسال با افت ۱۵ درصدی نسبت به‌مدت مشابه سال قبل روبه‌رو شده است.» با این همه کارشناسان اقتصادی معتقدند که افزایش تقاضای فیزیکی به تنهایی برای رشد بیشتر قیمت طلا در بازارهای جهانی کافی نخواهد بود. همان گونه که شرح آن رفت تنش‌های سیاسی بین‌المللی نیز عامل مقطعی و زود گذر خواهند بود و نمی‌توانند تاثیر بلندمدت و چندانی بر روند بهای طلا داشته باشند.