گروه بازار پول: روز گذشته بازار در ادامه مسیر قبلی، شرایط نسبتا آرامی را سپری کرد. در این روز، نرخ دلار تغییری نکرد و قیمت سکه نیز ۲ هزار تومان کاهش یافت؛ اما یکی از مهم‌ترین خبرهای دیروز این بود که بالاخره بانک مرکزی تکلیف سرمایه صرافی‌ها را پس از حدود یک سال ابهام مشخص کرد. بر اساس اصلاحاتی که در دستورالعمل صرافی‌ها انجام شده، مقدار سرمایه اولیه مورد نیاز برای صرافی‌ها کمتر شده و تقسیم‌بندی صرافی‌ها به «نوع اول» و «نوع دوم» نیز برداشته شده است. در نتیجه، همه صرافی‌ها از این به بعد اجازه همه نوع عملیات ارزی مجاز مثل حواله را خواهند داشت.

حذف طبقه‌بندی صرافی‌ها

با تصمیم اخیر شورای پول و اعتبار میزان سرمایه موردنیاز برای تاسیس و فعالیت صرافی‌ها، براساس شهر محل فعالیت آنها تعیین خواهد شد. بر اساس گزارش‌ها، حداقل سرمایه اولیه تاسیس صرافی متعلق به صرافی‌های ۷ شهر تهران، کرج،‌ اصفهان، شیراز، مشهد، اهواز و تبریز مبلغ ۴ میلیارد تومان و در سایر شهرها مبلغ

۲ میلیارد تومان تعیین شده است.» همچنین در دستورالعمل جدید طبقه‌بندی صرافی‌ها به «نوع یک» و «نوع دو» هم دیگر وجود ندارد. این در حالی است که در مرداد سال ۹۲، دستورالعمل اجرایی تاسیس، فعالیت و نظارت بر شرکت‌های صرافی‌ها از سوی بانک مرکزی تغییر کرده بود و براساس آن، میزان سرمایه مورد نیاز برای تاسیس و فعالیت صرافی‌های نوع اول (خرید و فروش ارز و مسکوک طلا و نقره) که قبل از آن بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان بود، به ۵ میلیارد تومان افزایش یافت. برای صرافی‌های «نوع دو» هم که علاوه بر فعالیت‌های صرافی‌های نوع اول، مجوز «حواله» و «انتقال ارز» نیز داشتند، مقدار سرمایه مورد نیاز از حدود یک تا دو میلیارد تومان، به ۲۰ میلیارد تومان افزایش یافت. این مصوبه با اعتراض‌های فراوانی از سوی صرافان مواجه شد که به‌دنبال این اعتراض‌ها، معاون نظارتی بانک مرکزی در مرداد امسال اعلام کرد که سرمایه مورد نیاز صرافی‌ها تعدیل خواهد شد و به‌دنبال این خبر، مهلت انطباق صرافی‌ها با دستورالعمل نیز تا پایان شهریورماه تمدید شد. اصلاح دستورالعمل صرافی‌ها در حالی صورت می‌گیرد که تنها یک ماه تا پایان مهلت اعلام شده برای صرافی‌ها جهت انطباق با دستورالعمل، باقی مانده بود. گفته می‌شود بر اساس اصلاحات اخیر، صرافی‌ها باید حدود ۵۰ درصد سرمایه تعیین شده را (یک تا دو میلیارد تومان) به‌عنوان ضمانت در اختیار بانک مرکزی قرار دهند.

تغییرات پلکانی قیمت

روز گذشته دلار با قیمت ۳۱۱۰ تومان کار خود را آغاز کرد که نسبت به روز گذشته تغییری نداشت. در ادامه اما قیمت با افزایشی پلکانی به ۳۱۱۲ تومان و سپس به ۳۱۱۵ تومان رسید، اما در اواخر بازار نرخ‌ها کاهش یافت و در نهایت بر تابلوی اکثر صرافی‌ها قیمت فروش دلار ۳۱۱۰ تومان درج شد که نسبت به روز قبل‌تر ثابت باقی مانده بود.

دیروز دلار در بین فعالان غیررسمی ۳۱۰۵ تومان

معامله می‌شد که اختلافی ۵ تومانی با قیمت فعالان رسمی بازار داشته است. نکته حائز اهمیت در بازار ارز این بود که بعضی صرافی‌ها قیمت خرید خود را از سایر صرافی‌ها بالاتر برده و قیمت فروش خود را از سایر صرافی‌ها پایین‌تر اعلام می‌کردند. به‌عنوان مثال تعدادی از صرافی‌ها نرخ خرید دلار را ۳۱۰۲ تومان و نرخ فروش خود را ۳۱۰۸ تومان درج کرده بودند. عده‌ای از فعالان می‌گویند به دلیل کاهش تقاضا، بازار به شدت رقابتی شده است و صرافی‌ها سعی می‌کنند

از طریق اختلاف‌های جزئی قیمت با دیگر صرافی‌ها، اقدام به جذب مشتری کنند. عده‌ای از فعالان بازار اعتقاد دارند سفر مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مذاکرات وی با مسوولان کشور به بازار شوک وارد کرد و باعث کاهش ۱۵ تومانی دلار در روز یکشنبه شد. ولی پس آن بازار به حالت عادی و نوسانات طبیعی خود بازگشته است. همچنین روز گذشته هر سکه بهار آزادی طرح جدید با قیمت ۹۴۴ هزار تومان در بازار معامله شد که کاهشی ۲ هزار تومانی نسبت به روز سه‌شنبه داشته است. فروشندگان سکه و طلا کاهش قیمت سکه در بازار را حاصل افت بهای اونس جهانی به زیر ۱۳۰۰دلار و همچنین کاهش تقاضا می‌دانند. به‌این‌ترتیب قیمت سکه از ابتدای هفته جاری ۷ هزار تومان کاهش یافته است. روز گذشته بانک مرکزی نرخ مبادلاتی دلار را ۲۶ هزار و ۵۵۱ ریال اعلام کرد که نسبت به روز گذشته افزایشی ۸ ریالی داشته است.