سپهر تهران، بازوی پروژه‌های عمرانی بانک صادرات ایران
شرکت سرمایه‌گذاری سپهر تهران(وابسته به بانک صادرات ایران) که کل سهام آن متعلق به این بانک است در سال 1389 تاسیس گردید.
سرمایه اولیه این شرکت ۲۰۰ میلیارد تومان است که به گفته مهندس منوچهر خواجه‌دلویی، مدیرعامل این شرکت، بنابر ارزیابی‌های صورت گرفته تا پایان سال مالی ۱۳۹۲ بیش از ۱۰۰ درصد این رقم یعنی ۲۰۵ میلیارد تومان سود نصیب بانک کرده و در واقع ۱۰۰ درصد سرمایه، برگشت داده شده است. حجم کل سرمایه‌گذاری‌های شرکت در ۲۶ پروژه در حال اجرا ۳۴۰۰ میلیارد تومان برآورد شده که ۱۴۰۰ میلیارد تومان آن سهم شرکت سپهر تهران(وابسته به بانک صادرات ایران) و ۲ هزار میلیارد تومان آن سهم بخش خصوصی است. به گفته مهندس خواجه‌دلویی که سابقه معاونت وزارت مسکن و شهرسازی را در کارنامه خود دارد، جمع دارایی‌های شرکت سپهر تهران معادل ۱۷۸۰ میلیارد تومان است که حدود یک‌میلیون مترمربع طرح‌های در دست ساخت را شامل می‌شود.
از اهداف اساسی تاسیس این شرکت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- دستیابی به نرخ سود رقابتی و بالاتر از نرخ سود مشارکت مدنی بانک‌ها با سرمایه‌گذاری و مشارکت واقعی در طرح‌های تجاری، اداری و مسکونی ویژه با بازدهی بالا.
2- سرمایه‌گذاری روی املاک را کد بانک صادرات و ایجاد حداکثر ارزش افزوده برای این املاک.
۳- تبدیل و بهینه‌سازی دارایی‌های (املاک) راکد به نقدینگی باارزش افزوده بالا.
4- امکان وصول مطالبات معوق بانک از مشتریان از طریق تملک املاک وثیقه و پرداخت وجه آن به بانک طی دوره زمانی مورد توافق
۵- ایجاد انگیزه برای جذب منابع بیشتر به بانک صادرات با استفاده از امتیازات خاص روی محصولات تولیدی شرکت به ویژه سهامداران و سپرده‌گذاران بانک.
زمینه‌های فعالیت
زمینه‌های فعالیت شرکت سپهر تهران(وابسته به بانک صادرات ایران) مشارکت و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های تجاری، اداری و مسکونی پیشنهادی از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی اعلام شده است. همچنین مشارکت با شهرداری‌ها در پروژه‌های سودآور عمران شهری، احیای بافت‌های فرسوده و استفاده از فرصت‌های بزرگ مقیاس سرمایه‌گذاری شهری از دیگر زمینه‌های فعالیت این شرکت است.
مشارکت با وزارت مسکن و شهرسازی در پروژ‌ه‌های انبوه‌سازی، شهرک‌سازی، باغشهرها و احیای بافت‌های فرسوده، مدیریت و توسعه املاک و مستغلات متعلق به بانک صادرات ایران که در اختیار شرکت قرار می‌گیرد و سرمایه‌گذاری و مشارکت در زمینه تولید، عرضه و ترویج مواد، مصالح، سیستم‌ها و فناوری‌های نوین ساختمانی نیز از دیگر زمینه‌های فعالیت این شرکت برشمرده شده است.
مدیرعامل شرکت سپهر تهران در این زمینه می‌گوید: در واقع این شرکت ۳ خدمت ویژه به بانک صادرات ارائه می‌کند: ۱- با حداقل سرمایه‌گذاری بانک بخشی از سود سالانه را برای پوشش EPS بانک تامین می‌کند. ۲- املاک راکد بانک را فعال می‌کند و سود و اصل آن را به بانک بازمی‌گرداند. ۳- از طریق کارگزاری، مطالبات معوق را با تصرف و فروش املاک وثیقه وصول می‌کند.
به گفته خواجه‌دلویی شرکت سپهر تهران به جز سرمایه اولیه، هیچ‌گونه وجهی از بانک صادرات دریافت نکرده است و با تعداد 20 نفر نیروی انسانی متخصص و کارآمد، امور شرکت اداره می‌شود و جهت انجام خدمات موردنیاز از مشاوران و پیمانکاران بخش خصوصی بهره برده می‌شود.

برنامه‌های اجرایی
برنامه‌های اجرایی شرکت سرمایه‌گذاری سپهر تهران(وابسته به بانک صادرات ایران) در سه بخش کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت به شرح زیر تدوین شده است.
برنامه‌های کوتاه‌مدت
1- استقرار، تجهیز و ساماندهی شرکت
۲- شناسایی پروژه‌های با بازده مناسب
3- برنامه‌ریزی اولیه برای حضور در بورس
۴- برنامه‌ریزی به منظور جذب منابع موردنیاز
5- آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های ساختمانی بزرگ مقیاس
برنامه‌های میان مدت
1- توسعه و تقویت زیرساخت‌های نرم‌افزاری شرکت
۲- برگزاری و شرکت در نمایشگاه‌های مختلف مرتبط
3- تامین منابع مالی برای طرح‌ها و پروژه‌های ویژه
۴- ایجاد واحدهای اقماری در زمینه سرمایه‌گذاری‌های تولیدی و خدماتی مرتبط با فعالیت شرکت با مشارکت اشخاص حقیقی و حقوقی
5- شناسایی و توسعه سرمایه‌گذاری جهت ساخت و اجرای پروژه‌های بزرگ مقیاس در سطح ملی و منطقه‌ای
برنامه‌های بلندمدت
1- توسعه و گسترش توانمندی‌های شرکت در جهت حضور در بازارهای بین‌‌المللی
۲- تنظیم ساختار شرکت با رویکرد بهره‌گیری از روش‌های نوین مهندسی، مدیریت طرح و فاینانس در سطح ملی و بین‌المللی
3- تحقیق و توسعه و دیده‌بانی تحولات فن‌آوری بازار ساختمان و مسکن
۴- به کارگیری روش‌های نوین صنعت ساختمان در جهت ارتقای کیفیت، سرعت در اجرای پروژه‌ها و کاهش قیمت تمام شده و افزایش قدرت رقابت در سطح ملی و منطقه‌ای
برنامه‌های آتی شرکت

مدیرعامل شرکت سپهر تهران، هدف اصلی این شرکت را کسب سود حداکثری برای سهامداران بانک می‌داند و می‌گوید: در این مدت، الگوسازی در بخش ساختمان و ایجاد اشتغال نیز از دیگر اهداف شرکت است. وی می‌افزاید: تلاش ما این است که در بخش فن‌آوری، نوآوری داشته باشیم و در این زمینه در نمای ساختمان‌های احداث شده، نوآوری‌های خوبی صورت گرفته است. وی همچنین تاکید می‌کند که در احداث سازه نیز پیشرفت‌های قابل قبولی به دست آمده است.
به گفته مهندس خواجه‌دلویی، تمامی پروژه‌های این شرکت با رعایت مقررات ملی ساختمان و موضوع صرفه‌جویی انرژی به انجام می‌رسد. همچنین این پروژه‌ها با پوشش بیمه تضمین کیفیت ارائه می‌شود. وی پروژه‌های قابل پذیرش در این شرکت را پروژه‌های شاخص ذکر می‌کند که معمولا جزو بزرگ‌ترین طرح‌های شهری است.
مدیرعامل شرکت سپهر تهران، استراتژی مصوب این شرکت را حضور در کشورهای همسایه و منطقه همچون عراق، عمان، قطر، سوریه و کشورهای آفریقایی می‌داند که در پنجمین سال تاسیس باید عملیاتی شود.
وی همچنین گام بعدی شرکت را حضور در بورس می‌داند و تاکید می‌کند که شرکت سپهر تهران آمادگی کامل برای حضور در بورس را دارد، اما زمان عرضه سهام آن به تصمیم مدیران ارشد بانک صادرات بستگی دارد.مهندس خواجه‌دلویی، صندوق‌های زمین و ساختمان را از جمله ابزارهای مالی بازار سرمایه می‌داند که در تامین مالی پروژه‌های بزرگ بسیار موثر هستند و شرکت سپهر تهران نیز در این زمینه فعال است.

شاخص‌های پذیرش طرح
شاخص‌های پذیرش طرح‌های ساختمانی در شرکت سپهر تهران به شاخص‌های اقتصادی و فنی تفکیک شده است که شاخص‌های اقتصادی آن عبارتند از:
۱- پروژه به لحاظ اقتصادی جزو پروژه‌های بزرگ و متوسط مقیاس تلقی شود.
2- نرخ بازده داخلی پروژه بالاتر از 35 درصد باشد.
۳- نسبت ارزش زمین و پروانه ساختمان به قیمت تمام شده کمتر از ۲۵ درصد نباشد.
4- زمین بلامعارض بوده و شریک مایل و قادر به انتقال مشاعی سند مالکیت به نام شرکت باشد.
۵- مشارکت در پروژه‌ با توجه به نتایج بررسی طرح توجیه فنی، اقتصادی و متضمن صرفه و صلاح شرکت باشد.
روش‌های تامین منابع مالی
شرکت سرمایه‌گذاری سپهر در قالب صندوق زمین و ساختمان و صندوق پروژه، صندوق سرمایه‌گذاری عام، مشارکت در ساخت، مشارکت در سهام پروژه، سپرده‌گذاری نزد بانک صادرات ایران، شرکت پروژه، پیش خرید، خرید، معاوضه و کارگزاری اقدام به تامین منابع می‌کند.