سلسله مطالبی که در این ستون عرضه می‌شود، مجموعه‌ای از اطلاعات عمومی بیمه‌های بازرگانی است که از جلد دوم دانستنی‌های بیمه تالیف آقایان علی اعظم محمد بیگی و حمید عبدالحسین حریری برگزیده شده است. صندوق تامین خسارت‌های بدنی

طبق قانون «بیمه اجباری مسوولیت بدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث»، برای جبران زیان بدنی اشخاص ثالث که به علت بیمه نبودن وسایل نقلیه، بطلان قرارداد بیمه، تعلیق قرارداد بیمه، تعلیق تامین بیمه‌گر، فرار کردن و یا شناخته نشدن مقصر حادثه یا ورشکستگی بیمه‌گر قابل پرداخت نیاشد یا به طور کلی، برای جبران خسارت‌های خارج از شرایط بیمه شخص ثالث، موسسه‌ای به نام صندوق تامین خسارت‌های بدنی تاسیس شده است. این موسسه در قبال انواع این زیان بدنی، از جمله فوت، تا مبلغی معین می‌پردازد.

درآمد صندوق تامین خسارت‌های بدنی از منابع زیر تامین خواهد شد: ۳درصد از حق بیمه دریافتی بابت بیمه‌نامه شخص ثالث هر وسیله نقلیه موتوری زمینی، مبلغی معادل حق بیمه پرداخت نشده، هر وسیله نقلیه موتوری زمینی، مبلغی معادل حق بیمه پرداخت نشده هر وسیله نقلیه از دارنده آن (و حداکثر معادل حق بیمه اجباری شخص ثالث یک سال این وسیله نقلیه) مبالغی که صندوق تامین خسارت‌های بدنی پس از پرداخت خسارت بدنی به زیان‌دیدگان، بابت خسارت پرداختی و هزینه‌های متعلقه از مسوولان حادثه وصول خواهد کرد... (آیین‌نامه منابع درآمد صندوق تامین خسارت‌های بدنی)

ظرفیت

در فرم پیشنهاد بیمه و بیمه‌نامه هر اتومبیل، ظرفی جزء مشخصات اتومبیل درج می‌شود. ظرفیت مجاز با احتساب راننده اتومبیل است و در کارت شناسایی اتومبیل ثبت می‌شود. انواع اتومبیل سواری شخصی معمولا ۴ یا ۵نفر ظرفیت دارد.

ظرفیت وسیله نقلیه، وزن بار یا تعداد مسافری است که از طرف کارخانه سازنده با تایید وزارت صنایع و معادن برای وسیله نقلیه معین شده است (بندی در آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی).

تعهد بیمه‌گر از لحاظ تعداد اشخاص خسارت دیده در خارج از اتومبیل نامحدود است و در مورد سرنشینان آن محدود به ظرفیت مجاز اتومبیل می‌شود (شرطی در بیمه‌نامه شخص ثالث).

عوارض وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

اصطلاح مشابه عوارض وزارت بهداشت، عوارض ماده ۹۲، عوارض ماده ۹۲ قانون برنامه توسعه طبق قانون، هر بیمه‌گذار شخص ثالث و حوادث سرنشین و راننده علاوه بر حق بیمه اتومبیل، مبلغ دیگری را باید بپردازند. شرکت بیمه این مبلغ را با عنوان عوارض وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دریافت می‌کند تا به حساب این وزارت واریز کند. مبلغ دریافتی باید برای درمان رایگان مصدومان حوادث رانندگی در مراکز خدمات درمانی هزینه شود. این عوارض تا سال ۱۳۸۸ قابل وصول است و ادامه وصل آن مستلزم تصویب قانونگذار است.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است نسبت به درمان فوری و بدون قید و شرط مصدومان حوادث رانندگی در مراکز خدمات بهداشتی و درمانی اقدام کنند.