مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران از سودآور شدن صندوق ضمانت صادرات پس از ۱۳ سال خبر داد و گفت: همچنین طلب ۴میلیون‌دلاری ایران از دولت ترکمنستان نیز پس از ۴سال وصول شد. سیدکمال سیدعلی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: سودآوری امسال صندوق ضمانت صادرات به دلیل تراز مثبت حق بیمه‌های دریافتی نسبت به پرداخت خسارت است.

وی تصریح کرد: البته سودآور نبودن صندوق ضمانت صادرات نیز مشکلی ایجاد نمی‌کند چراکه صندوق یک دستگاه حمایتی است که دولت برای حمایت از صادرات و رونق آن تاسیس کرده است. به این معنا که اگر با وجود تراز منفی حق بیمه‌های دریافتی و پرداخت خسارت صادرات رشد چشمگیری داشته باشد، زیان دهی صندوق که به نوعی حمایت از صادرات است اشکالی ندارد.

سیدعلی، صندوق ضمانت صادرات را یک شرکت حرفه‌ای عنوان و اظهار امیدواری کرد درسال‌های آتی صندوق نهادی سودآور باشد. وی ادامه داد: سودآوری پایدار صندوق ضمانت صادرات ایران منوط به عدم تحمیل پروژه‌های خاص برای بیمه کردن به این نهاد است.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: در صورت انجام مطلوب فعالیت‌های صندوق در بازیافت خسارت و تامین و بازیافت خسارات، درآمدهای صندوق بالا می‌رود که این گامی برای سودآوری این نهاد است.

سیدعلی از احیای طلب ۴میلیون دلاری صندوق ضمانت صادرات از دولت ترکمنستان خبرداد و گفت: این بدهی پس از ۴ سال وصول شد، این درحالی است که مشابه این طلب در زیمباوه و ساحل عاج نیز وجود دارد که صندوق باید ۱۵میلیون دلار پروژه را نیز احیا کند. وی ادامه داد: البته در وصول طلب‌ها، صندوق ملاحظات سیاسی را نیز در نظر می‌گیرد.