رتبه‌بندی اعتباری مشتریان از سال آینده آغاز می‌شود
فاطمه بهادری
ظرف یکسال آینده رتبه‌بندی مشتریان برای اعطای تسهیلات بانکی اجرا می‌شود.

عکس سمت راست پیمان نوری وعکس سمت چپ محمد جلیلی
محمد جلیلی، مدیرعامل شرکت رتبه‌بندی اعتباری ضمن بیان این مطلب در یک نشست مطبوعاتی اظهار داشت: با تصویب مجلس شورای اسلامی در اردیبهشت ماه امسال، طرح اعطای تسهیلات براساس رتبه‌بندی مشتریان، قانونی شد. در این قانون تصریح شده که رتبه‌بندی باید در یکسال آینده عملیاتی شود.
وی افزود: زمان‌بندی یکساله مجلس، در آیین‌نامه شرکت به زمان‌های کوتاه‌تری تقسیم شده است. در یک ماه پس از تصویب آیین‌نامه، نظامنامه حرفه‌ای سنجش اعتبار که آیین‌نامه دقیق و حرفه‌ای برای مطالعات است تصویب می‌شود.
جلیلی با بیان اینکه در زمان‌بندی دوم، اطلاعات مورد نیاز برای سنجش اعتبار سه ماه پس از تصویب آیین‌نامه در هیات دولت تهیه می‌شود گفت:‌ در زمان‌بندی نهایی، اولین خدمت شرکت که ارائه گزارش اعتباری است تا پایان سال‌جاری ارائه می‌شود. رتبه‌بندی مشتریان در مراحل بعدی است.
وی تصریح کرد: بانک جامع اطلاعات مشتریان در حال پیشرفت است و شرکت رتبه‌بندی اعتباری نیز همزمان مشغول کار است. مدیرعامل شرکت رتبه‌بندی اعتباری نظام سنجش اعتبار را امتیازدهی به مشتریان دانست که در فازهای بعدی به کار رتبه‌بندی اعتباری (Scoring) می‌پردازد.
دکتر پیمان نوری مدیرعامل بانک رفاه و عضو هیات مدیره شرکت مشاوره رتبه‌بندی اعتباری نیز در ادامه این نشست تصریح کرد: بانک جامع اطلاعات مشتریان، موسسه وصول مطالبات، رتبه‌‌بندی اعتباری، تضمین اعتباری، بانک قرض‌الحسنه، بانک سرمایه‌گذاری و شرکت مشاوره مالی و سرمایه‌گذاری هفت نهاد مالی است که ایده‌اش در دو سال گذشته مطرح شده و توسط معاونت امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی طراحی ونهایی شده است.
وی افزود: شرکت رتبه‌بندی در شهریور ماه سال گذشته با تشکیل مجمع موسسین رسمیت قانونی یافت و با ثبت شرکت در آبان ماه موجودیت یافت.
نوری با تاکید بر این که همه بانک‌های دولتی و خصوصی کشور و چند شرکت لیزینگی و بیمه‌ای عضو موسسه رتبه‌بندی اعتباری هستند، افزود: 49درصد از سهام این شرکت دولتی و 51درصد خصوصی است.
وی در خصوص شیوه رتبه‌بندی این شرکت گفت: در دنیا مرسوم است که روش اعتبارسنجی کاملا محرمانه است و فاش نمی‌شود.
وی ادامه داد:‌ در‌حال‌حاضر بانک رفاه در مورد مشتریان اعتباری خود از دیگر بانک‌ها استعلام می‌گیرد و هر چه استقرار نظام سنجش اعتبار گسترده‌تر شود اتکای بانک‌ها به گرفتن وثیقه کاهش می‌یابد.
نوری با بیان این که برخی به اشتباه تصور می‌کنند وظیفه شرکت اعتباری RATING و RANKING است اظهار داشت: شرکت رتبه‌بندی اعتباری هیچ کدام از دو روش فوق را انجام نمی‌دهد بلکه فعالیت شرکت در زمینه رتبه‌بندی اعتباری (SCORING) است. این شرکت رتبه اشخاص حقیقی و حقوقی را مشخص می‌کند.
وی ادامه داد: باید مکانیزم‌هایی تهیه شود تا کارآفرینان از امکانات اقتصادی کشور بهره‌مند شوند.
وی چند ویژگی مشترک را در خصوص رتبه‌بندی ذکر کرد و گفت: در دنیا این سیستم‌های اعتبارسنجی تابع قانون گزارشگری در هر کشوری هستند که معمولا با مشارکت بانک‌های اصلی هر کشوری تاسیس می‌شوند.
نوری ادامه داد: مبنای این سیستم‌ها تصحیح کردن و مبادله اطلاعات مشتریان است که در تجربه جهانی این موسسات بین 7/5 سال به بلوغ می‌رسند و در کشورمان این روند دو سال به طول انجامیده است.
مدیرعامل بانک رفاه اظهار داشت: مشتری می‌داند که اگر بدحسابی کند وارد یک لیست سیاه می‌شود. موسسات سنجش اعتبار، ستون‌فقرات تصمیم‌گیری‌ها هستند.
وی با اشاره به عملکرد شش‌ماه گذشته شرکت رتبه‌بندی تصریح کرد: تصویب طرح تسریع اعطای تسهیلات بانکی و کاهش هزینه‌های طرح و کارآیی بانک توسط مجلس، تدوین پیش‌نویس آیین‌نامه اجرایی فعالیت شرکت جهت بررسی در هیات دولت، تدوین نظامنامه تشخیص اعتبار در ایران، تدوین چارچوب همکاری بانک‌ها با شرکت، مذاکره با شرکت‌های دنیا از محورهای عملکردی این شرکت است.
وی ادامه داد: فعالیت‌های تحقیق و توسعه که منجر به تشکیل ۲۰جلد پرونده تحقیقاتی شده و فاز اول امضای قرارداد با بانک‌ها نیز از دیگر فعالیت‌های این شرکت در شش ماه گذشته است.
نوری با بیان اینکه بانک رفاه در سال گذشته تنها بانکی بود که تسهیلات معوقش را بازسازی نکرد افزود: مشتری که عمدا بد حسابی می‌کتد طبق قانون نباید از تسهیلات بانک استفاده کند.
وی گفت: مشتریان بانک رفاه دارای کد اعتباری انحصاری هستند که وضعیت مشتری را درسراسر شعب بانک رفاه نشان می‌دهد.