اطلاع‌رسانی درباره بیمه‌های مورد نیاز جامعه، شرایط و خصوصیات هر یک، پوشش خطراتی که متوجه بیمه‌گذار می‌شود، همچنین رسیدگی به خسارت و تعیین میزان واقعی آن که امر مهمی در رابطه بین بیمه‌گر و بیمه‌گذار و افراد ذی‌نفع است، باید به صورت شایسته از سوی شرکت‌های بیمه صورت پذیرد، تا با گسترش امر بیمه، امنیت و رفاه آحاد جامعه نیز افزایش یابد. مجید ذوالفقار خانی، ارزیاب خسارت رشته بیمه اتومبیل، در گفت‌وگو با ایسنا، درباره بیمه اتومبیل گفت: به طور کلی بیمه اتومبیل جبران‌کننده خسارت‌های ناشی از حوادث رانندگی وارده به اتومبیل و سرنشینان آن و اشخاص ثالث است.

به گفته او بیمه شخص ثالث (بیمه نامه اجباری مسوولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث) شامل خسارت‌های جانبی و خسارت‌های مالی، بیمه‌نامه سرنشین و بیمه‌نامه بدنه اتومبیل سه گروه موجود در بیمه اتومبیل هستند.

وی تصریح کرد: خسارت‌های جانی شامل کلیه خسارت‌ها و غرامت‌های جانبی، فوت، نقص عضو، از کارافتادگی و نیز هزینه‌های پزشکی است. خسارت‌های مالی نیز شامل کلیه خسارت‌های مالی است که از محل مسوولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در حوادث رانندگی متوجه اشخاص ثالث می‌شود.

ذوالفقار خانی با بیان اینکه شرکت‌های بیمه تا سقف تعهدات مندرج در بیمه‌نامه‌های ثالث به جبران خسارت‌های جانی و مالی اقدام می‌کند. به همراه بیمه شخص ثالث پوشش‌های اضافی تحت عنوان تبصره یک از ماده یک (برخوردغیرمستقیم) بند ب از ماده دو (کارکنان بیمه گزار که ثالث تلقی نمی‌شوند) و بند چهار از ماده چهار (خسارت‌های وارده بر متصرفان غیرقانونی وسایل نقلیه یا رانندگان فاقد گواهینامه) به فروش می‌رسد تا خسارت‌های خارج از شمول قانون بیمه اجباری (شخص ثالث) قابل پرداخت باشد.

وی متذکر شد: طبق بند الف و ج ماده ۲قانون بیمه شخص ثالث افرادی مانند بیمه گزار، مالک یا راننده وسیله نقلیه مسوول حادثه و همسر و پدر و مادر و اولاد و اولاد اولاد و اجداد تحت تکفل شخص ثالث محسوب نمی‌شوند، در این گونه موارد غرامت جانبی و بدنی و اراده به این اشخاص از محل تعهدات سرنشین تا سقف تعهد مندرج در بیمه نامه قابل جبران است.

این ارزیاب خسارت رشته بیمه اتومبیل ادامه داد: بیمه بدنه اتومبیل جبران‌کننده خسارت‌هایی است که برای اتومبیل مورد بیمه اتفاق می‌افتد که شامل خط اصلی (حادثه، آتش‌سوزی، سرقت کلی) است که بیمه گزار می‌تواند پوشش‌های تکمیلی جهت خطرات (سرقت در جای قطعات و لوازم، شکست شیشه به تنهایی، غرامت ایام تعمیرات، بلایای طبیعی و غیره) خریداری کند.