گروه بازار پول- هیات وزیران اصلاح آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۳ قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی ـ اجتماعی و فرهنگی را بنا به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی به استناد ماده ۱۳ قانون برنامه چهارم تصویب کرد. به گزارش ایسنا، براساس این اصلاحیه به منظور تسهیل در فرآیند امور مربوط به تامین تسهیلات مالی خارجی واحد اجرایی مناسب با موضوع در سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی فرضی ایران ایجاد و همچنین هیات راهبری تامین منابع مالی خارجی در آن سازمان مرکب از رییس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران به عنوان نماینده تام‌الاختیار وزارت و معاونان اجرایی تشکیل می‌شود تا امکان استفاده سریع و به موقع متقاضیان فراهم شود.

هیات موظف است حداقل ماهی یک بار تشکیل جلسه دهد و آخرین وضعیت و مراحل اجرایی تسهیلات درخواستی و اقدام‌های انجام شده از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط بررسی شود و دبیرخانه موظف است نظر‌های هیات را پیگیری و نتیجه اقدام‌های انجام شده را به هیات گزارش کند.

دبیرخانه موظف است حداکثر ظرف سه روز پس از مراجعه متقاضی و ارائه درخواست و مدارک مورد نیاز مراتب را به بانک عامل به منظور پذیرش اولیه عاملیت و به دستگاه اجرایی به منظور موافقت در‌خصوص پذیرش طرح اعلام کند و همه دستگاه‌های اجرایی موظفند پس از دریافت کامل اطلاعات و مدارک مورد نیاز در صورت موافقت نظر خود را حداکثر ظرف هفت روز به بانک عامل برای بررسی توجیه اقتصادی اعلام کند.

بانک عامل نیز موظف است حداکثر ظرف ۱۰ روز پس از دریافت قرارداد تجاری از متقاضی، نسبت به بررسی و تائید قرارداد اقدام و نتیجه را به بانک مرکزی اعلام کند و همچنین بانک مرکزی موظف است حداکثر ظرف هفت روز پس از دریافت تاییدیه قرارداد تجاری از بانک عامل نسبت به تعیین اعتباردهنده یا اعتباردهندگان خارجی و همچنین صدور مجوز امضای قرارداد مالی از سوی بانک عامل اقدام و مراتب را به بانک عامل و هیات اعلام کند.

در ادامه این گزارش آمده بانک عامل موظف است پس از انعقاد قرارداد مالی با اعتبار دهنده اسنادی،‌ با ارسال اصل یا رونوشت مصدق قرارداد مالی به انضمام تصویر اعتبار اسنادی و اصل گواهی اخذ وثیقه به وزارت برای انجام مراحل صدور ضمانتنامه مراتب را به بانک مرکزی برای تهیه جدول پیش‌بینی بازپرداخت و ثبت آماری اعلام کند.