اقدامات بانک کشاورزی برای دریافت مطالبات معوق یکسال گذشته

گروه بازارپول-مسعود رضا طاهری- مدیرعامل بانک کشاورزی روز گذشته در یک نشست خبری عملکرد یکساله خود در این بانک را تشریح کرد. سیدحسن نوربخش در این نشست در جمع خبرنگاران مهم‌ترین اقدامات خود را در این یکسال تلاش در جهت همسوسازی فعالیت‌ها و سیاست‌های بانک کشاورزی در راستای سیاست‌های دولت در تجمیع مطالبات معوقه، اعطای تسهیلات به طرح‌های زودبازده، اشتغالزایی و تولید در بخش کشاورزی، تعادل اجتماعی در مناطق محروم و انطباق بیشتر با شعار‌های مطرح شده برشمرد.

نوربخش با اشاره به رشد ۲۹درصدی افزایش سپرده‌گیری سال گذشته نظام بانکی کشور، این میزان را در بانک کشاورزی ۴/۳۸درصد عنوان کرد و از انتخاب شدن بانک کشاورزی به عنوان برترین بانک کشور و حضور آن در بین یک‌هزار بانک برتر جهان توسط نشریه بین‌المللی بنکر خبر داد. وی اثربخشی برای توسعه و عدالت اجتماعی، بررسی عملکرد بانک از نظر پرداخت اعتبارات خرد و نقش آن در اشتغالزایی و حمایت از بیمه محصولات کشاورزی را از جمله موارد موردنظر در انتخاب نشریه بنکر عنوان کرد.

مدیرعامل بانک کشاورزی گفت: طی ۶ماه گذشته جهت‌گیری بانک کشاورزی اولویت در پرداخت تسهیلات به پروژه‌های زودبازده و اشتغالزا بوده است که از مجموع ۱۰۰هزار پرونده تشکیل شده تعداد ۷۰هزار پرونده تکمیل شده و ۳۰هزار پرونده دیگر در حال تکمیل مدارک است.

وی افزود: از این تعداد ۸هزار پرونده مردود شناخته شده و ۵۱هزار پرونده مورد تصویب قرار گرفته و برای پرداخت تسهیلات به آنها به ۸۷۰میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم. وی تعداد قرارداد‌های منعقد شده را ۳۹هزار پرونده عنوان کرد که تاکنون ۶۰۰میلیارد تومان به آنها پرداخت شده است.

نوربخش در مورد افزایش سرمایه بانک کشاورزی افزود: دولت افزایش سرمایه بانک را تصویب کرده و همچنین لایحه پرداخت بدهی ۳۵۰میلیارد تومانی دولت به صندوق بیمه محصولات کشاورزی نیز به تصویب رسیده است.

همچنین با تصویب دولت بدهی دولت به بانک نیز به مبلغ ۴۰۰میلیارد تومان پرداخت خواهد شد. وی قسمت اعظم این میزان بدهی دولت به بانک کشاورزی را مربوط به دولت قبلی دانست. وی همچنین تثبیت استراتژی دولت در پرداخت تسهیلات به بخش کشاورزی را از دیگر کارهای انجام شده در سال گذشته عنوان کرد و از هماهنگی بیشتر با وزارت جهاد کشاورزی برای تسریع در پرداخت تسهیلات به پروژه‌های زودبازده خبر داد.

آموزش کارکنان، عقد قرارداد خدمات با ۲هزار فارغ‌التحصیل کشاورزی برای نظارت بر پروژه‌های تحقیقی و ۴۲۰۰ فارغ‌التحصیل برای ارزیابی خسارات بیمه صندوق محصولات کشاورزی را از دیگر فعالیت‌های این بانک طی سال گذشته اعلام کرد.

مدیرعامل بانک کشاورزی همچنین از اهتمام ویژه خود برای دریافت مطالبات معوق این بانک خبر داد و افزود: پس از روی کار آمدن دولت جدید و اعلام برخی بخشودگی‌های تسهیلات کشاورزی به‌دلیل خشکسالی یا حوادث طبیعی این شائبه به وجود آمد که می‌توان مطالبات بانک را پرداخت نکرد.

اما بانک کشاورزی با استفاده از کارشناسان حقوقی خارج از بانک برای دریافت مطالبات با حمایت شخص رییس‌جمهور به سرعت برای دریافت مطالبات بانک اقدام کرد که به‌طور مثال شخصی که ۶۰میلیارد تومان به صورت گشایش اعتبارات اسنادی از بانک تضمین گرفته و اقدام به واردات ساعت و لوازمی مشابه کرده بود، با هماهنگی وزارت اطلاعات و دادگاه انقلاب اموال وی را تحت فشار قرار داده‌ایم ضمن اینکه این شخص به موجب این جرم در زندان اوین به‌سر می‌‌برد و تلاش برای پیگرد همسر وی نیز ادامه دارد. نوربخش از اشاره به نام افراد خودداری کرد و ضمن اشارات موردی به این مطالبات گفت: به‌طور مثال ۳۰نفر از کسانی که تسهیلات (در قالب اعتبارات اسنادی) از بانک کشاورزی دریافت کرده و پس از فروش محصولات وارداتی مطالبات بانک را پرداخت نکرده‌اند جمعا ۲۵۰میلیارد تومان بدهکاری دارند که هر یک به‌طور متوسط ۵/۸میلیارد بدهی دارد وی در ادامه افزود: در مجموع ۹۱نفر از افراد با مبالغ بیش از یک میلیارد تومان به بانک بدهی دارند که رقمی در حدود ۵۲۰میلیارد تومان را شامل می‌شود.

وی در این نشست به برخی شرکت‌ها اشاره کرد که بانک قصد دارد ۱۵میلیارد تومان سهام به وثیقه گذاشته شده یکی از این شرکت‌ها را در بورس معامله کند. وی همچنین از بازپس‌گیری بیش از ۱۰میلیارد تومان طلب بانک از یکی از اشخاص صاحب نفوذ کشور به کمک رییس‌جمهور خبر داد و افزود: وضعیت باز دریافت مطالبات بانک در حال حاضر خوب و رضایت‌بخش است.

مدیرعامل بانک کشاورزی با اشاره به اینکه تا پایان شهریور امسال ۱۵۰میلیارد تومان از مطالبات بانک بازپرداخت شد که با ۶میلیارد تومان بخشودگی روبه‌رو بوده است گفت: یک سال گذشته دولت مدت بازپرداخت در حدود ۹۵۰میلیارد تومان وام را تمدید کرده است که مربوط به ۳۵۰هزار نفر بوده است.

توسعه منابع انسانی و بازمهندسی فرآیندها از دیگر نکات مورد اشاره مدیرعامل بانک کشاورزی بود. وی با اشاره به تعطیلات ۴روزه عید فطر افزود: طی این ۴روز در مجموع ۹میلیارد تومان در سراسر کشور پول در خودپردازهای بانک کشاورزی قرار داده شده است.

وی در مورد خرید گندم امسال کشاورزان توسط بانک ملت گفت: بانک ملت با وزارت بازرگانی هماهنگی بیشتری داشته و جلسات متعددی را برگزار کرده بود که ما به محض اطلاع نامه‌نگاری‌هایی را با این وزارتخانه انجام دادیم، اما موفق به کسب ‌مجوز این اقدام و اعتبارات آن نشدیم که متاسفانه از کسب سود ۲۰۰میلیون تومانی این فرصت محروم شدیم. وی در عین حال از آمادگی بانک کشاورزی برای خرید گندم کشاورزان خبر داد.

وی در مورد پرداخت اعتبارات گفت: از اول فروردین‌ماه ۲۵۰۰میلیارد تومان وام در بخش کشاورزی پرداخت شده که ۶۰۰میلیارد تومان آن به طرح‌های زودبازده اختصاص یافته است و ۵۰۰میلیارد تومان در قالب وجوه اداره شده به صورت کمک‌های فنی به پروژه‌های جهاد کشاورزی و ۱۲۰۰میلیارد تومان نیز صرف هزینه‌های جاری کاشت، داشت و برداشت شده است. بانک کشاورزی ۱۰۰میلیارد تومان از این میزان را نیز در قالب طرح‌های تبصره‌ای پرداخت کرده است. وی همچنین گفت: در سال ۸۳ بانک کشاورزی در بخش کشاورزی ۳۲۰۰میلیارد تومان تسهیلات داده است و سال ۸۴ این میزان به ۴۵۰۰میلیارد تومان رسید و قصد داریم در سال ۸۵ این میزان را به ۵۵۰۰میلیارد تومان ارتقا دهیم که با مطالعه برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی متوجه شدیم این میزان به اعتباری در حدود ۱۱هزار میلیارد تومان نیاز دارد.

مدیرعامل بانک کشاورزی از تلاش برای دریافت بودجه دولتی برای افزایش سرمایه این بانک خبر داد در پاسخ به انتقادی گفت: رییس‌جمهور در تعریف از بانک کشاورزی و رضایت از آن با ما تعارف نمی‌کند بلکه عملکرد بانک به سیاست‌های دولت نزدیک‌تر است و اغلب استانداری‌ها نیز از عملکرد بانک کشاورزی ابراز رضایت کرده‌اند وی همچنین در بخشی دیگر از سخنان خود تصریح کرد که از طرح‌های زودبازده نیز حتما وثیقه‌های محکم دریافت خواهد شد.