خبرگزاری فارس- کاهش بهای مسکن، رشد شاخص اعتماد مصرف‌کنندگان، تضعیف احتمال کاهش نرخ‌های بهره از سوی فدرال رزرو، اعلام بانک مرکزی اروپا مبنی بر لزوم افزایش نرخ‌های بهره منطقه یورو، منتفی شدن وضع تعرفه بر واردات کالاهای چینی و کاهش نگرانی نسبت به افت شدید رشد اقتصادی آمریکا موجب تقویت دلار در هفته گذشته شد. به گزارش خبرگزاری رویتر، در هفته منتهی به ۲۹ سپتامبر سال ۲۰۰۶ میلادی، در بازار نیویورک دلار آمریکا تحت تاثیر ارقام اقتصادی منتشره در آمریکا، نامشخص بودن دورنمای نرخ‌های بهره کلیدی فدرال رزرو، اظهارات مقامات پولی منطقه یورو مبنی بر لزوم افزایش نرخ‌های بهره کلیدی منطقه یورو و برخی عوامل دیگر قرار داشت.

روز دوشنبه ارقام اقتصادی منتشره در آمریکا حکایت از کاهش کمتر از انتظار فروش خانه‌های موجود آن کشور در ماه اوت و کاهش بهای مسکن برای اولین بار از سال ۱۹۹۵ داشت.

به گزارش بانک مرکزی، این امر بدبینی نسبت به دورنمای بخش مسکن آن کشور را تا حدودی کاهش داد و موجب تقویت دلار آمریکا در برابر یورو شد. لکن دلار آمریکا در برابر سایر ارزها از یک نوسان بسیار محدودی برخوردار بود.

روز سه‌شنبه انتشار ارقام قوی‌تر از انتظار شاخص اعتماد مصرف‌کنندگان آمریکا در ماه سپتامبر، ضمن تضعیف احتمال اینکه کند شدن رشد اقتصادی آن کشور منجر به کاهش نرخ‌های بهره از سوی فدرال رزرو شود، موجبات سیر صعودی دلار در برابر اغلب ارزهای عمده را فراهم آورد. روز چهارشنبه ارقام اقتصادی منتشره در آمریکا نشان می‌داد فروش خانه‌های نوساز در ماه ژوئیه به شدت مورد تجدیدنظر نزولی قرار گرفت. به‌طوری که این کاهش از مارس سال ۲۰۰۳ تاکنون بی‌سابقه بود. این امر احتمال اینکه فدرال رزرو در اجلاس آینده کمیته بازار باز تصمیم به کاهش نرخ‌های بهره کلیدی بگیرد را تقویت کرد و موجب تضعیف دلار در برابر یورو و فرانک سوئیس شد.

از سوی دیگر در این روز وزیر دارایی ژاپن اظهار داشت، نیازی به اقدام جدیدی برای نرخ‌ برابری یورو و ین ژاپن نیست. از اظهارات وی چنین استنباط می‌شد که مقامات پولی ژاپن تمایل چندانی به تقویت ین ندارند. این امر موجب تضعیف ین ژاپن در برابر یورو و دلار آمریکا شد. روز پنج‌شنبه دو تن از اعضای شورای سیاست‌گذاری بانک مرکزی اروپا اعلام کردند، جهت مهار فشارهای تورمی لازم است نرخ‌های بهره کلیدی منطقه یورو افزایش یابد. این در حالی است که نرخ‌های بهره کلیدی در ژاپن در سطح بسیار نازلی قرار دارند. اختلاف نرخ‌های بهره میان منطقه یورو و ژاپن موجب تقویت یورو در برابر ین ژاپن در روز پنج‌شنبه شد. همچنین در این روز دلار آمریکا در برابر ین ژاپن از سیر صعودی برخوردار بود. چون یکی از اعضای سنای آمریکا در این روز اظهار داشت، هیچ برنامه‌ای در جهت وضع تعرفه بر روی واردات کالاهای چینی به تلافی از اینکه چین اجازه نمی‌دهد به سرعت یوآن تقویت شود، وجود ندارد. لکن دلار آمریکا به‌رغم رشد اقتصادی ضعیف‌تر از انتظار آن کشور در سه ماه دوم سال‌جاری میلادی در برابر یورو از یک ثبات نسبی برخوردار بود. روز جمعه ارقام اقتصادی منتشره در آمریکا حمایت از رشد بهتر از انتظار شاخص فعالیت بخش کارخانه‌ای غرب میانه آمریکا و رشد قوی‌تر از انتظار شاخص اعتماد مصرف‌کنندگان دانشگاه میشیگان در ماه سپتامبر داشت. این امر نگرانی سرمایه‌گذاران نسبت به کاهش شدید رشد اقتصادی آمریکا را تضعیف کرد و موجب تقویت دلار آمریکا در برابر اغلب ارزهای عمده در روز جمعه شد.