رفع ابهام قانونی از فعالیت صندوق مهر رضا (ع)

فاطمه بهادری- به زودی ثبت‌نام در اداره‌های پست از روند اعطای تسهیلات به متقاضیان صندوق مهررضا حذف می‌شود. به طوری که هر متقاضی بتواند با یک بار مراجعه، حواله گرفته و وام دریافت کند. سید حسین شبیری، مدیر عامل صندوق مهررضا (ع) با بیان این مطلب در خصوص نظر شورای نگهبان برای ادامه کار صندوق اظهار داشت: براساس نظر شورای نگهبان، مصوبه شورای عالی اداری کشور در مورد ادغام سه صندوق برای راه‌اندازی صندوق مهررضا، تخطی از قانون نیست.

وی ادامه داد: براین اساس صندوق مهررضا می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد.

وی در خصوص تسهیلات اشتغال پرداختی این صندوق افزود: صندوق مهررضا تا به حال حدود ۱۵هزار وام در طی ۵/۵ماه گذشته پرداخته که همه مربوط به متقاضیان دوره‌های قبل و صندوق فرصت‌های شغلی بوده است.

مدیرعامل صندوق مهررضا ادامه داد: تا پایان سال‌جاری به ۴۰هزار واحد کسب و کار، تسهیلات اشتغال پرداخت خواهد شد که با احتساب حداقل دو نفر برای هر واحد، می‌توان گفت ۸۰هزار نفر در سال‌جاری از این وام استفاده می‌کنند.

وی ظرفیت ایجاد اشتغال در صندوق مهررضا را سالانه به میزان یکصد هزار شغل اعلام کرد و گفت: صندوق مهررضا موافقت‌نامه‌ای با ۱۵دستگاه و نهاد مربوطه امضا کرده که به افراد نوپایی که آماده کار هستند مشاوره دهد و صندوق مهررضا وام ایجاد آن شغل را پرداخت کند.

شبیری تصریح کرد: دانشگاه‌هایی همچون دانشگاه‌های علمی- کاربردی، پزشکی و آزاد و... نهادهایی مانند بسیج، کمیته امداد، سازمان زندان‌ها و... از جمله امضا‌کنندگان تفاهمنامه با این صندوق هستند. دانشگاه‌ها برای ارائه مشاوره‌های فوق، کلینیک اشتغال ایجاد کرده و به فارغ التحصیلان مشاوره می‌دهند.

وی با تاکید بر اینکه از دیگر اهداف آینده صندوق مهررضا، استفاده از افراد علاقه‌مند و خیر محلی در هر محله است، افزود: این افراد معین، متقاضیان تسهیلات صندوق خواهند شد و به آنها کمک می‌کنند.

مدیر عامل صندوق مهررضا گفت: تا به حال ۳۵هزار نفر را برای وام ازدواج به دو بانک عامل با سهم ۸۰درصدی ملت و ۲۰درصدی کشاورزی معرفی کرده است.

وی تصریح کرد: برای آنکه اهمیت بخش روستایی در صندوق مهر رضا شفاف شود و صندوق اشتغال روستایی به انزوا نرود بحث توسعه اشتغال روستایی برای صندوق اهمیت ویژه‌ای دارد که در حال حاضر ۴۰درصد از منابع را به این بخش اختصاص داده‌ایم. وی ادامه داد: البته با احتساب اعتبارهای ویژه مناطق محروم، درصد تخصیصی به این بخش، افزایش می‌یابد، لذا ۸۰۰میلیارد ریال برای اشتغال روستایی به غیر از بودجه یک‌صد میلیاردی خودشان که قبلا برای مناطق محروم داشتیم، تخصیص یافته است.

شبیری با بیان اینکه در پنج سال گذشته صندوق اشتغال روستایی ۳۳میلیارد تومان تسهیلات ارائه داد، افزود: اعتباری که صندوق مهر رضا به این بخش اختصاص داده، سه برابر اعتبارهای قبلی بوده است. وی ادامه داد: در سال جاری جایزه جذب برای اشتغال روستایی قرار داده‌ایم تا در صورت افزایش متقاضیان، محدودیتی برای ارائه تسهیلات به این بخش نداشته باشیم.

مدیرعامل صندوق مهر رضا از مذاکره این صندوق با وزارت جهاد کشاورزی برای ارائه طرح‌ها و اطلاعات و مشاوره شغلی و معرفی افراد خبر داد که طی آن سه هزار نوع شغل روستایی توسط این وزارتخانه به صندوق معرفی شد.

وی رقم تسهیلات اشتغال روستایی را حداکثر پنج‌میلیون تومان اعلام کرد و گفت: قصد داریم در هر شهرستان پایگاه مشاوره قوی‌ای برای اشتغال روستایی ایجاد کنیم.

شبیری افزود: طی قراردادی بین صندوق مهر رضا و بانک‌های عامل، کارت پول‌های مشترک با آرم صندوق «و بانک» در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد که می‌توانند با آن از دستگاه‌های خودپرداز عضو شتاب، پول برداشت کنند.

وی ادامه داد: در بانک‌ها حساب قرض‌الحسنه به نام صندوق مهر رضا افتتاح خواهد شد که در موعد مقرر قرعه‌کشی مربوط به این حساب‌ها نیز انجام می‌شود.

مدیرعامل صندوق مهر رضا رقم وام مسکن که قرار است در سال‌های بعد پرداخت شود را به میزان وام ودیعه مسکن ۳۰میلیون ریالی اعلام و رقم‌های بالاتر را دخالت در وظایف وزارت مسکن و شهرسازی عنوان کرد.

وی در پاسخ به این سوال که ارائه وام به زنان سرپرست خانوار چگونه است، گفت: زنان سرپرست خانوار از اولویت‌های صندوق برای دریافت تسهیلات هستند.