گروه بازار پول- مدیرکل دفتر تعاونی‌های توزیعی وزارت تعاون گفت: از مجموع ۱۹۰۰ تعاونی اعتباری برون‌شغلی در سال‌های گذشته، هم‌اکنون ۱۲۰۰ تعاونی باقی ماندند که پروانه فعالیت ۸۷۵ تعاونی اعتباری برون شغلی به تایید بانک مرکزی رسیده است. به این ترتیب ۳۲۵تعاونی اعتباری برون شغلی تاکنون مجوز فعالیت دریافت نکرده‌اند. احمد بیگدلی‌شاملو در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است پیرو سیاست‌های بانک مرکزی، تعاونی‌های اعتباری برون‌شغلی هم همانند مؤسسه‌های تعاونی اعتباری تغییر ماهیت داده و از قالب تعاونی خارج شوند؟، اظهار داشت: تعاونی‌های اعتباری برون‌شغلی، تشکل‌هایی هستند که در سطح محدود فعالیت می‌کنند و تنها به سرمایه‌گذاران، تسهیلات حمایتی ارائه می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه صندوق‌های تعاونی کارمندان، کارگران و صنوف بخشی از تعاونی‌های برون‌شغلی را شامل می‌شوند، خاطرنشان کرد: این تشکل‌ها در واقع فعالیت بانکی نمی‌کنند یا ندارند و لذا پیرو ابلاغیه بانک مرکزی که فضای مساعدی را برای تغییر ماهیت برخی تعاونی‌های اعتباری فراهم کرد، این تغییر ماهیت شامل تعاونی‌های اعتباری برون‌شغلی نمی‌شود.

وی افزود: تعاونی‌های اعتباری برون‌شغلی با اخذ نوعی گواهی از بانک مرکزی که در واقع پروانه فعالیت آنها محسوب می‌شود فعالیت خود را در ادارات، شرکت‌ها، سازمان‌ها، نهادهای مختلف اجرایی و اداری شروع می‌کنند و با تجمیع اندک اندوخته‌های اعضا امکان پرداخت تسهیلات حمایتی از اعضا را فراهم می‌آورند. مدیرکل دفتر تعاونی‌های توزیعی وزارت تعاون با اشاره به اینکه تسهیلات حمایتی از صندوق‌ها شامل افراد سرمایه‌گذار است، تاکید کرد: تعاونی‌های اعتباری برون‌شغلی از سرمایه‌های در اختیار برای حمایت از اعضا استفاده کرده و به غیرعضو هیچ‌گونه تسهیلات حمایتی ارائه نمی‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: طبق برآوردهای صورت گرفته، حدود هزار و ۹۰۰ تعاونی اعتباری برون‌شغلی داشتیم که حدود ۷۰۰ تعاونی از این مجموع طی سنوات گذشته به دلایل مختلف اعم از ادغام یا تعطیلی شرکت‌ها و کارخانجات غیرفعال شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در تلاش هستیم برای ادامه فعالیت باقیمانده تعاونی‌های اعتباری برون‌شغلی از بانک مرکزی تاییدیه مجوز فعالیت بگیریم، تصریح کرد: در حال حاضر حدود هزار و ۲۰۰ تعاونی اعتباری برون‌شغلی در کشور به فعالیت خود ادامه می‌دهند که پیرو تلاش‌های صورت گرفته توانسته‌ایم پروانه ادامه فعالیت ۸۷۵ تعاونی اعتباری برون‌شغلی را به تایید بانک مرکزی برسانیم.

بیگدلی شاملو اظهار داشت: طبق برآوردهای صورت گرفته این تشکل‌های تعاونی به حدود ۴۰۰ هزار نفر عضو تحت پوشش خدمات تسهیلات ارائه می‌دهند، به این دلیل بقای این دست از تعاونی‌ها در سطح ادارات و سازمان‌ها برای بخش حائز توجه است.

وی تاکید کرد: اساسا بحث تبدیل تعاونی‌های اعتباری برون‌شغلی به بانک یا خروج آنها از سیستم تعاونی منتفی است، از آنجا که کارمزد دریافتی این تعاونی‌ها در قبال تسهیلات پرداختی کمتر از بانک‌ها است و انجام عملیات بانکی برای این تشکل‌ها موضوعیت ندارد معتقدم این تشکل‌ها دلیلی برای خروج از قالب تعاونی ندارند.