پرداخت وام بانکی ارزان قیمت به صنایع و حمل‌ونقل

مدیرعامل بانک سپه با اعلام اینکه جزئیات پرداخت سود به یارانه‌ها در حساب مردم اعلام می‌شود، به تشریح اقدامات بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات ارزان قیمت بانکی به صنایع و بخش حمل‌ونقل پرداخت. رامین پاشایی‌فام در گفت‎وگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: طرح هدفمندی یارانه‌ها یک طرح ملی، اساسی، بسیار مهم و سرنوشت‌ساز است که اقدامات، تمهیدات و حرکت‌های کارشناسی سنگین و مفصلی برای بررسی و اجرای آن در دولت نهم و دهم صورت گرفته است.

معاون سابق اقتصادی بانک مرکزی گفت: تا آنجایی که من اطلاع دارم و توفیق داشتم تا در خدمت طرح بزرگ هدفمندی یارانه‌ها باشم، هر هفته و بدون تعطیلی ۵ تا ۶ساعت با حضور تمام وقت رییس‌جمهور، معاون اول رییس‌جمهور، وزرای مربوطه، رییس کل بانک مرکزی و کارشناسان مرتبط، بر روی طرح هدفمندی یارانه‌ها کار شده است و بنابر ضرورت، تعداد جلسات بررسی، بعضا به هفته‌ای دو بار نیز رسیده است.

بیش از دو سال روی هدفمندی یارانه‎ها بررسی کارشناسی شده است

وی افزود: علاوه بر این، جلسات بسیار سنگین و مفصلی در ارتباط با طرح هدفمندی یارانه‌ها در مجلس برگزار شد و حتی کمیسیونی خاص آن با عنوان کمیسیون ویژه طرح تحول در مجلس شروع به فعالیت کرد.

این دکترای اقتصاد اضافه کرد: کلیه نکات مذکور حکایت از اهمیت و پختگی قانون هدفمندی یارانه‌ها دارد که بیش از دو سال روی آن به صورت تخصصی و کارشناسی، بحث و بررسی شده است و در تهیه و تدوین آن، تمام دستگاه‌ها و مسوولان سیاسی و اقتصادی نقش داشته‌اند.

اجرای هدفمندی یارانه‎ها یک ضرورت اجتناب‎ناپذیر است

وی با طرح این سوال که اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها یک انتخاب است یا یک ضرورت اظهار داشت: اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است، به این دلیل که ادامه روند فعلی امکان‌پذیر نبوده و به هیچ وجه، پاسخگوی نیازها و اقتصاد کشور نیست.پاشایی‌فام با بیان اینکه هدفمندی یارانه‌ها دارای مزایای بسیاری برای اقتصاد کشور است، گفت: هدفمندی یارانه‌ها،‌ نقطه عطفی در رشد و شکوفایی اقتصاد است و اجرای این قانون، بسیاری از مشکلات ساختاری که اقتصاد ایران را از دیرباز رنج می‌دهند، برطرف می‌کند.

شرط اصلی هدفمندی یارانه‎ها

مدیرعامل بانک سپه با بیان اینکه اجرای صحیح قانون هدفمندی یارانه‌ها، شرط اصلی و لازم آن است، اظهار داشت: برای اجرای صحیح قانون نیز نیاز است تا همه مردم، مسوولان، دست‌اندرکاران و عاملان اقتصادی و نیز بانک‌ها دست در دست یکدیگر دهند تا به این قانون که روزگاری اجرای آن آرزوی اقتصاددانان کشور بوده، جامه عمل بپوشانند. وی تاکید کرد: همه باید تلاش کنند تا یاری‎رسان دولتی باشند که اجرای این قانون را با همه سختی‌هایش پذیرفته است، کما اینکه تمام فواید و نتایج حاصله از اجرای قانون، به خود مردم باز خواهد گشت.

با اجرای قانون، یک اتفاق سنگین در حوزه نقدینگی رخ می‎دهد

رییس هیات‌مدیره بانک سپه با بیان اینکه با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها یک اتفاق سنگین در حوزه نقدینگی رخ می‌دهد، گفت: از دیگر نکات مهم در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، نحوه بازتوزیع وجوه حاصل از اجرای این قانون است. وی با بیان اینکه این بازتوزیع به شکل‌های مختلف در جامعه صورت خواهد گرفت، افزود: نقش پرداخت یارانه‌ها به خانواده‌ها عموما توسط بانک‌ها انجام می‌گیرد و در اختیار آنها است.

اختصاص ۱۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای اصلاح و تغییر تکنولوژی صنایع پاشایی‌فام از دیگر اقدامات بانک‌ها در جریان اجرای قانون، به حمایت از تولید و صنایع به منظور بازسازی و بهینه‌سازی دستگاه‌ها به منظور استفاده بهینه از انرژی اشاره کرد و گفت: بانک به عاملین اقتصادی و صنایع، با تشخیص وزارت صنایع یا وزارت راه و ترابری، تسهیلاتی را با هدف مذکور پرداخت خواهد کرد. وی افزود: در این ارتباط تفاهم‎نامه‎ای با وزارت صنایع و معادن بسته شده که طی آن، منابعی که دولت در اختیار بانک‌ها قرار خواهد داد و نیز معادل همین میزان از سوی بانک، در قالب تسهیلات ۳ تا ۵ ساله در اختیار صنایع معرفی شده از سوی وزارت صنایع به منظور اصلاح و تغییر تکنولوژی قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل بانک سپه با بیان اینکه این تفاهم‎نامه ۱۰ تا ۱۵ روزی است که نهایی شده است، افزود: با معرفی وزارت صنایع بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد ریال که ۵۰ درصد آن توسط دولت تامین می‌شود، در اختیار صنایع قرار می‌گیرد. وی در ارتباط با نرخ سود این تسهیلات گفت: از منافع اجرای قانون، نرخ سود پایینی نیز برای این تسهیلات در نظر گرفته خواهد شد که کمک خوبی برای واحدهای تولیدی خواهد بود.

بازگشت کلیه منافع و نتایج اجرای قانون به مردم

رامین پاشایی‌فام با بیان اینکه کلیه منافع و نتایج اجرای قانون به مردم بازمی‎گردد، افزود: این بازگشت یا به صورت مستقیم یا غیرمستقیم و با اصلاح صنایع و از طریق ارتقای کیفیت محصولات تولیدی خواهد بود. وی اضافه کرد: در این میان این بازگشت به صورت عادلانه بوده و اقشار با نیاز بیشتر سهم بیشتری دریافت خواهند کرد و در خصوص اقشار با نیاز کمتر به یارانه، سهم کمتری تعلق خواهد گرفت که در حال حاضر چنین نیست.

اختصاص ۱۱۰۰ میلیارد ریال تسهیلات هزینه‎های سوخت به آژانس‌هامدیرعامل بانک سپه با اشاره به نقش دیگر بانک‌ها در جریان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها اظهار داشت: از دیگر نقش‌های بانک‌ها، مربوط به بحث انرژی سوخت حمل‌ونقل عمومی است. در این حوزه، با تغییر قیمت حامل‌های انرژی، حمل‌ونقل عمومی نیز متاثر می‌شود که نیاز به جبران این مابه‌التفاوت خواهد بود.

وی افزود: براساس تقسیم کاری که بین بانک‌های عامل در این ارتباط صورت گرفته، هر یک از بانک‌ها، متولی پرداخت تسهیلات به دارندگان وسایط نقلیه عمومی شده‌اند که از طریق این تسهیلات هزینه‌های مربوط به سوخت آنها تامین خواهد شد. پاشایی‌فام اضافه کرد: در قالب تقسیم کار مذکور و نیز تفاهم‎نامه‌ای که با اتحادیه‌های مربوطه منعقد شده، مبلغ یکهزار و ۱۰۰ میلیارد ریال از طریق تسهیلات در اختیار ۲۱۰ هزار واحدی قرار گرفت که در حوزه حمل‌ونقل عمومی به صورت آژانس فعالیت خواهند داشت. حداکثر سود این تسهیلات نیز ۱۲ درصد خواهد بود.

تمهیدات برای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها

مدیرعامل بانک سپه با بیان اینکه به فرمایش مقام معظم رهبری، بانک‌های سپه و ملی به عنوان تنها بانک‌های تجاری و دولتی کشور باقی خواهند ماند افزود: بانک سپه با تمهیداتی که در سه حوزه مذکور اتخاذ کرده، از آمادگی لازم برای اجرای طرح برخوردار است. وی افزود: در ارتباط با توزیع یارانه‌ها به صورت مستقیم افتتاح حساب‌ها صورت گرفته و حساب‌های مربوطه با مشخصات و ویژگی‌های طرح تحول مشخص شده‌اند. مبالغ نیز در این حساب‌ها واریز شده و با اعلام برداشت، امکان برداشت آنها فراهم است. پاشایی‌فام افزود: در ارتباط با واحدهای تولیدی نیز تفاهم‌نامه‌های لازم صورت گرفته و براساس معرفی‎نامه وزارت صنایع، این تسهیلات توسط بانک سپه پرداخت خواهد شد. وی افزود: در ارتباط با کارت‌های سوخت نیز با تعاملاتی که صورت گرفته، تسهیلات مربوطه در اختیار آژانس‌ها قرار خواهد گرفت.

مردم برای دریافت یارانه‎ها عجله نکنند

مدیرعامل بانک سپه با بیان اینکه باید تلاش کرد هدفمندی یارانه‌ها با کمترین تنش و آسیب اجرا شود گفت: مردم در مراجعات خود به بانک‌ها برای دریافت یارانه‌ها عجله نکنند تا موجبات ایجاد صف‌های طویل فراهم نشود.

وی با اشاره به تجربه بانک سپه در ارتباط با توزیع سهام عدالت افزود: با توجه به این تجربه ارزشمند بانک سپه، در ارتباط با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها نیز هیچ نگرانی نخواهد بود و ساعت‌های کار لازم در این خصوص در نظر گرفته شده است.

جزئیات سود حساب‌های هدفمندی یارانه اعلام می‌شود

پاشایی‌فام در پاسخ به این سوال که آیا سودی برای حساب‌های یارانه در نظر گرفته شده است یا خیر افزود: جزئیات سود اعلام خواهد شد و قطعا ستاد طرح تحول برنامه‎ریزی‎های لازم را صورت داده تا منافع حاصل از اجرای قانون به خود مردم بازگردد.

اجرای قانون هدفمندی یارانه‎ها یک وظیفه ملی است

مدیرعامل بانک سپه با بیان اینکه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها یک وظیفه ملی گفت: هدفمندی یارانه‌ها یک حرکت بزرگ است که همه مردم، مسوولان، عاملان اقتصادی، بانک‌ها و... باید دست به دست هم دهند تا این قانون به بهترین نحو اجرا شود. وی افزود: هر ایرانی باید اجرای این قانون را یک وظیفه ملی بداند و با دید مثبت در این ارتباط تلاش کند. این نگاه و این اتحاد سبب می‌شود تا از بروز مشکلات یا حتی برخی سوءاستفاده‌ها جلوگیری شود و طرح با موفقیت به اجرا درآید.