شرکت‌های تخصصی بیمه‌های زندگی تاسیس می‌شوند

عکس: نگار متین‌نیا

سومین همایش بهبود فضای کسب‌وکار، صنعت بیمه، بازاریابی و فروش حرفه‌ای بیمه‌های عمر وزندگی با حضور رییس کل بیمه مرکزی ایران روز گذشته در مرکز همایش‌های بین‌المللی نیایش برگزارشد. به گزارش ایرنا، این همایش با هدف معرفی روش‌های نوین بازاریابی و فروش بیمه‌های عمر و زندگی، افزایش دانش، بینش و مهارت بازاریابی و فروش بیمه‌های زندگی، معرفی تجربه‌ها و روش‌های موفق در بازاریابی و فروش بیمه‌های زندگی و آشنایی با مدیران موفق، آشنایی با نرم‌افزار‌های بازاریابی و فروش بیمه‌های زندگی، شناسایی متخصصان و مشاوران بازاریابی و فروش بیمه‌های زندگی، ترویج فرهنگ و توسعه بیمه‌های زندگی و توانمندسازی شبکه فروش بیمه‌های زندگی برگزار شده است.

فرشباف ماهریان رییس کل بیمه مرکزی در این همایش گفت: اصلاح آیین‌نامه بیمه‌های زندگی در دستور کار شورای‌عالی بیمه قرار گرفته و در این پیش‌نویس به منافع حاصل از بیمه‌های زندگی توجه شده، به نحوی که بیمه‌های زندگی به منابع سپرده‌گذاری بانک‌ها مرتبط می‌شود.

وی ادامه داد: بر همین اساس در این اصلاحیه کاهش هزینه‌های کارمزد،‌ رفع محاسبات پیچیده در زمان بازخرید، تنوع در محصولات و رفع پیچیدگی در متن دیده شده ضمن آنکه قرار است شرکت‌های تخصصی با محوریت بیمه‌های زندگی نیز تشکیل شود.

فرشباف با بیان آنکه، ‌بار تکفل در ایران نسبت به بسیاری از کشورها بیشتر است،‌ اظهار داشت: به همین دلیل باید توجه به بیمه‌های زندگی افزایش یابد تا پس از فوت سرپرست خانوار، اعضای خانواده آرامش بیشتری را داشته باشند.

وی بر ضرورت ایجاد تنوع در ارائه خدمات در بخش بیمه‌های عمر و پس‌انداز تاکید و تصریح کرد: در برنامه تحول بیمه چالش‌های مختلف این صنعت بررسی و راهکارهایی نیز برای آن در نظر گرفته شده است. رییس کل بیمه مرکزی ادامه داد: پوشش بیمه در کشور متناسب با تولید ناخالص داخلی، بزرگی، جمعیت و... نیست و این امر سبب شده تا گسترش ضریب نفوذ بیمه در کشور نیز پایین باشد، البته سطح پوشش‌های اجتماعی در این بخش زیاد است.

به گفته وی، ‌برای رفع مشکلات در این بخش برنامه‌ریزی‌های میان و بلندمدت انجام شده که در حال اجرا است و اصلاح نظام تعرفه‌ای یکی از برنامه‌های میان مدت است که باید تا پایان سال یا شهریور ماه سال آینده به پایان برسد.

فرشباف ماهریان اظهار داشت: البته همزمان با این امر باید نظارت‌های تعرفه‌ای در کشور انجام شود تا بتوان در طول مدت دو سال فرصت باقی مانده از زمان‌بندی پنج ساله‌ای که برای اجرای این برنامه تعیین شده، نظامی پویا را در این صنعت ایجاد کرد.

وی‌ توسعه فرهنگ بیمه، ‌گسترش بازار در بیمه‌های زندگی،‌ رقابتی کردن بازار و گسترش بازار را از برنامه‌های بلندمدت صنعت بیمه عنوان کرد و گفت: برای گسترش بیمه‌های زندگی در کشور اقدام‌های گسترده‌ای انجام شده و اصلاح آیین‌نامه بیمه‌های زندگی را در دستور کار قرارداده‌ایم. رییس کل بیمه مرکزی تصریح کرد: بازاریابی فروش بیمه‌های عمر از چالش‌هایی است که باید به آن توجه شود. وی بازار ۵/۴۶ هزار میلیارد ریالی با رشد ۵/۱۴ درصدی صنعت بیمه در سال ۱۳۸۸ را در شان اقتصاد کشور ندانست و افزود: ۲/۴۳ درصد از بازار بیمه کشور در اختیار بیمه‌نامه شخص ثالت است. فرشباف ماهریان ادامه داد: برای رفع مشکلات باید به بیمه‌های زندگی نگاه راهبردی داشته باشیم زیرا با مساله محوری به مقصود نائل نمی‌شویم و حرکتی که در این زمینه آغاز شده باید اهدافی بلند مدت داشته باشد. وی ادامه داد: ‌در حالی که صنعت بیمه ایران دارای سابقه ۷۵ ساله است، اما در این زمینه نسبت به بسیاری از کشورهای با سابقه کمتر، فاصله زیادی داریم. فرشباف ماهریان تصریح کرد: در گذشته شرکت‌ها باید ۵۰ درصد اتکایی به بیمه مرکزی برای بیمه‌های زندگی ارائه می‌کردند که برای افزایش میزان سوددهی شرکت‌ها کاهش تدریجی آن در برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه دیده شده است.

ضریب نفوذ بیمه در کشور ۴/۱ درصد است

همچنین محمدرضا نوتاش رییس سومین کنفرانس بهبود فضای کسب‌وکار صنعت بیمه گفت: در حالی که ضریب نفوذ بیمه در ایران ۴/۱ درصد می‌باشد، این رقم در دنیا ۷ درصد است.

وی در این کنفرانس که با عنوان بازاریابی و فروش حرفه‌ای بیمه‌های عمر و زندگی روزگذشته برگزارشد، افزود: با وجودی که صنعت بیمه کشور بیش از ۷۰ سال تجربه در کارنامه خود دارد، با این وجود ضریب نفوذ بیمه‌های زندگی وضعیت چندان

رضایت بخشی ندارد و به همین دلیل در اولویت کاری پژوهشکده بیمه قرار گرفته و در این راستا همایش‌های استانی را برگزار کرده است. وی اظهار داشت: بیمه مرکزی نیز اصلاح آیین‌نامه بیمه زندگی را در دستور کار قرار داده است. مدیریت بازاریابی و فروش بیمه زندگی، استراتژی‌های بازاریابی این بیمه، بازاریابی و فروش الکترونیکی، روش‌های نوین بازاریابی و فروش بیمه زندگی، تجربیات موفق در زمینه بازاریابی و فروش بیمه زندگی، آسیب شناسی فروش بیمه زندگی در ایران، ارتباطات یکپارچه بازاریابی و اصول و فنون مذاکرات و فروش مشاوره‌ای بیمه زندگی از محورهای مورد بررسی در این همایش است.

تحقیقات بازاریابی، نقش آموزش و نظام آموزشی در بازاریابی و فروش، نقش قیمت گذاری در بازاریابی و فروش، بازاریابی رابطه‌مند و مدیریت ارتباط با مشتری در توسعه بیمه زندگی، معرفی برنامه‌ها و نرم‌افزارهای مربوط به مدیریت بازاریابی بیمه، نقش قوانین و مقررات در توسعه شبکه بازاریابی و فروش بیمه زندگی از دیگر محورهای مورد بررسی در این همایش عنوان شد. خلاقیت و کارآفرینی در بازاریابی و فروش بیمه‌های زندگی، بازارسازی و بازارداری، نقش شرکت‌های تخصصی بیمه زندگی در توسعه بازار، نقش شبکه بازاریابی و فروش تخصصی، نقش بانک - بیمه در بازاریابی و فروش، نقش رسانه‌ها در توسعه بازاریابی و فروش و نقش صندوق‌های بازنشستگی در توسعه بیمه‌های زندگی از محورهای دیگر این همایش است.