تقاضای 8 بانک خصوصی خارجی  برای تاسیس شعبه در ایران

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: در شرایط تحریم، پیشنهاد تاسیس ۸ بانک خصوصی خارجی به ایران ارائه شده است. حمید سعادت در گفت‌وگو با فارس در خصوص اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، گفت: تحریم مساله تازه‌ای نبوده و از ابتدای انقلاب تا کنون فشار تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی هر روز افزایش داشته است. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تحریم یک تهدید است، اظهار داشت: باید با مدیریت صحیح این تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کرد.

وی تحریم‌های اخیر را به مراتب شدیدتر، سخت‌تر و طاقت‌فرساتر دانست و افزود: دولت برای مقابله با تهدیدها و ایجاد فرصت‌های جدید، کارگروهی از مسوولان اقتصادی تشکیل داده است.

سعادت با بیان این مطلب که ایجاد بانک‌های خصوصی برای عبور از تحریم را باید جدی گرفت، تصریح کرد: در حال حاضر با وجود اوج و هجمه شدید تحریم علیه کشور، بخش خصوصی خارجی، تقاضاهایی برای ایجاد بانک خصوصی در ایران ارائه کرده است. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر چند پیشنهاد تاسیس بانک خصوصی خارجی بر روی میز مسوولان اقتصادی است، تاکید کرد: تسریع در بررسی پیشنهاد تاسیس بانک خصوصی خارجی و ایجاد بانک‌های خصوصی خارجی در داخل و تعاملات مالی با آنها از راهکار‌های عبور از تحریم است.

نماینده نجف‌آباد خاطرنشان کرد: کشور‌های اروپایی و آمریکا کماکان درگیر بحران مالی دو سال قبل بوده و نتوانسته‌اند این بحران را به سرانجام برسانند.

وی ادامه داد: در پی بحران مالی دو سال گذشته اروپا و آمریکا سرمایه‌گذار این کشور‌ها به دنبال درز‌های موجود در بازار و سود است که ما می‌توانیم با اجرای سیاست‌های جدید مالی، علاوه بر هدایت این سرمایه‌ها مشکلات خود را نیز برطرف کنیم.

سعادت با اشاره مجدد به وجود حدود ۸ تقاضا از سوی سایر کشور‌ها برای تشکیل بانک خصوصی خارجی در ایران،‌ اظهار داشت: امکان دارد مسوولان اقتصادی در روزهای آینده موافقت خود را با این پیشنهاد‌ها و تشکیل بانک خصوصی خارجی اعلام کنند. وی در خصوص پویایی سیستم بانکی داخلی در زمان تحریم، اذعان داشت: ایجاد وحدت را باید جدی گرفت، چرا که در سایه یکپارچگی می‌توانیم سرمایه‌های سرگردان را که مبلغ آنها زیاد است، جذب کنیم.

نماینده نجف آباد در مجلس شورای اسلامی نحوه بانکداری فعلی را مورد نقد قرار داد و افزود: متاسفانه بانک‌های کشور شعار بانکداری اسلامی را می‌دهند، در حالی که نحوه عملکرد آنها در عمل شبهه‌ناک است. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: قانون بانکداری فعلی اسلامی و مورد تایید شورای نگهبان است، اما اینکه آیا در عمل نیز اسلامی است یا خیر جای بحث دارد.

سعادت با اشاره به اینکه اسلامی بودن عملکرد بانک‌ها مورد قبول بسیاری از سرمایه‌داران نیست، گفت: باید با طرح مرجع، جایگاه مناسبی برای رصد اسلامی یا ربوی بودن معاملات بانک‌ها تعریف کنیم. وی خاطرنشان کرد: شبهه ربوی بودن معاملات بانک‌ها با وجود قانون بانکداری اسلامی باید به نحوی مدیریت شود که سرمایه‌دار به نوعی خاطر جمع شده و برای برگشت سرمایه شبهه ربوی بودن معامله را نداشته باشد.

سعادت همچنین راهکار جلوگیری از خروج ارز به واسطه واردات بی‌رویه را تجدید ساختار در تعرفه‌های ورودی و کنترل مبانی ورودی بیان و تصریح کرد: با مدیریت بر نحوه ورود کالا باید کالاهایی را که نیاز جامعه است، وارد و از ورود کالاهای فاقد استفاده جلوگیری کرد.