محمود بهمنی، رییس بانک مرکزی، در خصوص نرخ تورم در همایش بانکداری اسلامی‌گفت: تورم در پایان سال ۸۷ حدود ۴/۲۵ درصد بود که در تیرماه سال‌جاری به ۱/۹ درصد کاهش یافته است، برخی می‌گویند باور کاهش تورم بسیار دشوار است، اما باید بگویم تورم از میانگین رشد بهای ۳۵۹ قلم کالای موجود در سبد تورم محاسبه می‌شود. ۵/۲۸ درصد ضریب تورم مربوط به بخش مسکن است، اگر بخش مسکن افزایش نیابد یک سوم تورم مهار شده است. او در ادامه افزود: رشد میانگین قیمت‌ها کاهش پیدا کرده است و این کاملا درست است. کارشناسان بانک مرکزی امکان ندارد آمار را تغییر دهند.

محمود بهمنی همچنین در نشست خبری که به مناسبت پنجاهمین سال تاسیس بانک مرکزی برگزارشده بود، گفت: نرخ تورم در تیرماه امسال به ۱/۹ درصد رسیده است که باز هم کاهش می‌یابد.

او تاکید کرد: نرخ تورم برآورد میانگین تحولات قیمتی حدود ۳۵۹ کالا در دوره زمانی مشخص است، در واقع کاهش نرخ تورم به معنی کاهش قیمت‌ها نیست، بلکه نشان می‌دهد سرعت افزایش قیمت کالاها کاهش یافته است.

بهمنی، سهم مسکن را در سبد تورم حدود ۲۸ درصد اعلام کرد و گفت: اگر قیمت مسکن تغییر نکند تا یک سوم می‌تواند نرخ تورم را متاثر کند. بررسی شاخص‌های مربوط به نرخ تورم نشان می‌دهد که شاخص اجاره بها و مواد خوراکی عمده‌ترین تاثیرات را بر نوسانات نرخ تورم دارند، به نحوی که شاخص اجاره بها با ضریب اهمیت ۲۸ درصد و شاخص مواد خوراکی با ضریب اهمیت ۴۹/۲۸ درصد، به ترتیب اثرات تعیین‌کننده‌ای در نرخ تورم دارند. وی ادامه داد: نرخ اجاره بهای مسکن یک قلم کالای اساسی در محاسبات نرخ تورم است، بر اساس آمارهای نماگر بانک مرکزی نرخ اجاره‌بهای مسکن در اجاره نامه‌هایی که تجدید می‌شود، بعضا با کاهش همراه بوده و حتی اگر کاهش نیافته باشد، افزایش نیز نداشته است.

بهمنی عدم افزایش نرخ اجاره بهای مسکن را به معنای صفر بودن رشد آن عنوان کرد و افزود: اگر قیمت چند قلم کالای اساسی همچون مسکن یا کالاهای لوکس و تجملات کاهش یابد، تاثیرات بسیاری بر محاسبات نرخ تورم و کاهش رشد آن دارد.