دنیای اقتصاد- به دنبال اعطای مجوز از سوی شورای پول و اعتبار، بانک مرکزی آیین‌نامه اجرایی معاملات آتی ارز- ریال را ابلاغ کرد. در این آیین‌نامه، دو طرف قرارداد (بانک‌های عامل و صادرکننده) متعهد می‌شوند میزان معینی ارز یا ریال را در مقابل مقدار معینی ریال یا ارز به نرخ آتی ارز، در سررسید با یکدیگر مبادله کنند.صادرکنندگان کشور بارها نگرانی خود را در خصوص پوشش نوسانات نرخ ارز اعلام کرده و خواستار بهبود فرآیندهای تامین مالی صادرات از طریق شبکه بانکی کشور شده‌اند. بازار سلف ارز هم راه اندازی می‌شود

همزمان با رفع ایرادهای شرعی مبادلات آتی در بازار سهام و بورس کالا، سرانجام شورای پول و اعتبار هم مجوز قانونی مبادلات آتی ارز را صادر کرد تا رفع قانونی این مبادلات خبر خوشی برای صادرکنندگان و فعالان اقتصادی باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، درهمین زمینه بانک مرکزی اخیرا آیین‌نامه اجرایی معاملات آتی ارز-ریال را ابلاغ کرده است. در این آیین‌نامه، دو طرف قرارداد (بانک‌های عامل و صادرکننده) متعهد می‌شوند میزان معینی ارز یا ریال را در مقابل مقدار معینی ریال یا ارز به نرخ آتی ارز، در سررسید با یکدیگر مبادله کنند.

جامعه صادرکنندگان کشور بارها در محافل بخش خصوصی نگرانی خود را در خصوص پوشش نوسانات نرخ ارز اعلام کرده و خواستار بهبود فرآیندهای تامین مالی صادرات از طریق شبکه بانکی کشور شده بود. این نگرانی‌ها سرانجام با تصمیم شورای پول و اعتبار تا حدودی از جغرافیای جامعه صادرکنندگان و فعالان تجارت خارجی رخت بربسته است.

در این آیین‌نامه ۱۰ ماده و ۴ تبصره گنجانده شده است و دو طرف قرارداد (بانک‌های عامل و صادرکننده) متعهد می‌شوند میزان معینی ارز یا ریال را در مقابل مقدار معینی ریال یا ارز به نرخ آتی ارز، در سررسید با یکدیگر مبادله کنند. آن‌گونه که در آیین‌نامه اجرایی معاملات آتی ارز- ریال آمده، بانک نیز متعهد می‌شود در تاریخ سررسید نسبت به تامین و فروش ارز به ریال توافق شده به مشتری اقدام کند. حداقل مبلغ مورد معامله در هر قرارداد نیز معادل یکصد هزار دلار تعیین می‌شود.

مبادلات آتی چیست؟

قرارداد آتی یا معاملات آتی (Futures) توافق‌نامه‌ای قانونی، دارای حد و مرز معین و برای خرید یا فروش یک کالا یا ابزار مالی، برای زمانی در آینده با قیمتی توافق شده هنگام امضای قرارداد است. کالای تحویلی قرارداد آتی باید دارای استاندارد کیفیت و کمیت بوده و زمان و محل تحویل آن نیز مشخص باشد. تنها متغیر در «معاملات آتی» قیمت است که در مرحله معامله کشف می‌شود. «سلف» که یکی از روش‌های دادوستد ایرانیان در گذشته و حال به شمار می‌رود، نزدیکی زیادی به «قرارداد آتی» دارد.