با ابلاغ بانک مرکزی، تمام بانک‌ها و موسسات اعتباری ملزم به اعمال سیاست‌‌های تشویقی و تنبیهی در برخورد با مشتریان خوش حساب، بدحساب و بدهکاران عمده شدند. به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، براساس مصوبات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی و ابلاغ بانک مرکزی، بدهکاران عمده و مشتریان خوش‌حساب و بدحساب بانک‌ها و موسسات اعتباری مشمول مواد ۱۰ و ۱۱ آیین نامه وصول مطالبات سررسید گذشته، معوق و مشکوک‌الوصول شدند.

در راستای اجرای مصوبات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی و اعمال سیاست‌های تشویقی و تنبیهی برای مشتریان خوش‌حساب و بد حساب بانک‌ها و موسسات اعتباری، تا ۱۱ تیر ماه سال‌جاری سه فهرست از مشتریان مذکور (شامل ۶۵ مشتری خوش‌حساب و ۴۰ مشتری بدحساب) به شبکه بانکی معرفی شده اند.

بنابر اعلام بانک مرکزی تمام بانک‌ها و موسسات اعتباری مکلفند به موجب بخشنامه‌های ابلاغی این بانک، مشتریان خوش‌حساب را در اولویت دریافت تسهیلات یا خدمات بانکی قرار داده و در چارچوب مقررات مربوط تا ۵۰ درصد تخفیف در نرخ کارمزد خدمات بانکی آنها قائل شوند.

همچنین بانک‌ها و موسسات اعتباری مکلفند از مشتریان بدحساب و بدهکاران عمده وجه التزام (جریمه تاخیر تادیه معادل نرخ سود قراردادی به‌علاوه ۶۰ درصد) دریافت کرده و هیچ‌گونه تسهیلات ارزی یا ریالی به آنها پرداخت نکنند.

بانک مرکزی عدم گشایش اعتبارات اسنادی، عدم تحویل دسته‌چک و افتتاح حساب جاری جدید و همچنین محرومیت استفاده از تمام تسهیلات و مشوق‌های صادراتی را از دیگر موارد تنبیهی برای افراد یادشده اعلام کرده است.