بحران بعدی ارزها با «ین» از راه می‌رسد

مدیر عامل بانک تات با تشریح دلایل کاهش ارزش یورو طی سال‌های گذشته ریشه افزایش ارزش طلا را در این امر دانست و با اعلام اینکه زمزمه‌هایی از بحران «ین» ژاپن به گوش می‌رسد، گفت: حذف تدریجی یورو از سبد ارزی منافع اقتصادی کشور را در بلند مدت تامین می‌کند. سید‌بهاءالدین حسینی هاشمی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در تشریح دلایل کاهش ارزش یورو در برابر دلار طی ماه‌های گذشته، علت اصلی این امر را بحران مالی حاکم در دنیا و به خصوص در حوزه یورو دانست و اظهار داشت: در به وجود آمدن بحران فعلی منطقه یورو کسری بودجه‌ کشورهایی که در حوزه شنگن و یورو در راس آنان یونان، پرتغال، ایتالیا، اسپانیا و ایرلند هستند، موثر بود.

وی ضمن اشاره به اینکه کسری بودجه کشورهای مذکور تحت تاثیر بحران مالی اروپا بود، تصریح کرد: بحران مالی آمریکا باعث کاهش درآمد کشورهای توریستی قطب حوزه شنگن منطقه یورو شده است. مدیرعامل بانک تات ادامه داد: کاهش بودجه‌های کشورهای مذکور باعث شد تا کاهش ارزش پول، بحرانی را در این کشورها به وجود آورد؛ چرا که زمانی که قیمت پولی کاهش یابد به طور حتم قیمت برابری آن در مقابل سایر ارزها کم خواهد شد و این امر طبیعی است.

زمزمه‌هایی از بحران ژاپن به گوش می‌رسد

حسینی هاشمی با بیان اینکه در صورت مدیریت و به ثبات رساندن «یورو» می‌توان بحران موجود در این منطقه را کنترل کرد، گفت: هم‌اکنون زمزمه این است که در حوزه «ین» یعنی ژاپن احتمال بحران مالی وجود دارد.

وی اضافه کرد: به خاطر اینکه ژاپن در بحران مالی غرب ضرر زیادی کرده بود، صندوق‌های بازنشستگی، صندوق‌های پس‌انداز، بانک‌های مشاع و مشترکی که در بازار ثانویه بازارهای آمریکا سرمایه‌گذاری کرده بودند، دچار زیان شده‌اند.

به اعتقاد مدیرعامل بانک تات، در صورتی که ژاپن نیز دچار بحران شود به طور حتم بحران منطقه یورو بیشتر از گذشته خواهد بود.

حسینی هاشمی با اشاره به قدرت ارزش یورو در سال‌های گذشته‌ گفت: یورو زمانی به خاطر استحکامی که از سال ۲۰۰۱ تا سال ۲۰۰۸ پیدا کرده بود به عنوان ذخیره ارزی تمامی کشورها تلقی می‌شد.

وی گفت: برخلاف افزایش ارزش یورو، ارزش دلار در بازه مذکور در حال کاهش بود؛ به همین دلیل اکثر کشورها ذخایر ارزی خود را از دلار کم کردند و به سمت یورو سوق دادند.

به گفته این فعال شبکه بانکی، در نتیجه حالت مذکور تقاضا برای یورو بیشتر شده و ارزش آن افزایش پیدا کرده بود؛ اما با توجه به بحران موجود بسیاری از کشورها یورو را از ذخایر خود خارج و به طلا تبدیل می‌کنند.

ریشه گرانی طلا در کاهش ارزش یورو است

حسینی هاشمی با اشاره به افزایش ارزش طلا در نتیجه کاهش ارزش یورو تصریح کرد: به‌‌رغم اینکه نرخ انرژی افزایش چندانی نداشت؛ ولی ارزش طلا در حال افزایش است و این امر بیانگر این نکته بوده که کشورهای زیادی قصد دارند ذخایر ارزی خود را از یورو به طلا تبدیل کنند.

وی گفت: به همین دلیل تقاضا برای طلا افزایش پیدا کرد و ارزش طلا در ماه‌های اخیر به اوج خود رسید.

حسینی هاشمی با تاکید براینکه کاهش ارزش یورو به قدرت برابری خرید مربوط می‌شود، اضافه کرد: تا جایی که یورو بتواند این قدرت را حفظ کند به این معنی که مردم تشخیص دهند مثلا با ۲/۱ واحد یورو می‌توانند معادل یک واحد دلار خرید کنند، قطعا این سطح تثبیت می‌‌شود.

مدیرعامل بانک تات تصریح کرد: در صورتی که قدرت خرید یورو کاهش پیدا کند قطعا این نرخ از قیمت فعلی پایین‌تر خواهد آمد.

حسینی هاشمی اضافه کرد: اگر بحران در حد کشور یونان باشد و تا این حد بتوانند آن را مهار کنند، ارزش هر یک یورو که هم‌اکنون برابر ۲/۱ دلار است می‌تواند تا ۱/۱ و در نهایت تا برابری دلار و یورو ختم شود.

ریاضت اقتصادی؛ راهکار بازگشت قدرت ارزش یورو

مدیرعامل بانک تات در مورد راهکارهای بازگشت قدرت یورو اظهار داشت: برای بازگشت قدرت ارزش یورو در بازارهای جهانی باید بحران منطقه یورو برطرف و به این منظور طرح‌های ریاضت اقتصادی یا کاهش هزینه‌های دولت به منظور مهار کسری بودجه‌ها اجرا شود.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون در برخی کشورها از جمله ایتالیا برنامه ریاضت اقتصادی اجرا می‌شود،‌ تصریح کرد: احتمال دارد در راستای اجرای ریاضت اقتصادی در این کشورها مقداری مالیات‌ها را افزایش دهند، سطح خدمات عمومی کاهش یابد، پرداخت حقوق‌ها ثبات یا کاهش یابد تا بتوانند کسری بودجه‌های خود را جبران کنند.

مدیرعامل بانک تات با بیان اینکه احتمالا برنامه ریاضت اقتصادی برنامه دو ساله باشد و کشورهای دچار بحران، قصد کوچک کردن دولت‌ها را دارند،‌ تاکید کرد: عامل اصلی کاهش ارزش پول ملی هر کشوری، کسری بودجه آن کشور تلقی می‌شود.

بانک مرکزی ذخایر خود را به تدریج به دلار تبدیل کند

حسینی هاشمی در مورد وضعیت ذخایر ارزی ایران با توجه به تضعیف قدرت یورو در منطقه بیان کرد: با توجه به اینکه بیشترین تعهدات ایران در قالب دلار بوده و درآمدهای کشور نیز بیشتر از طریق فروش نفت و گاز به دلار است، بنابراین بیشترین درآمد ایران به دلار برآورد می‌شود.

وی با بیان اینکه پیش‌‌بینی می‌شود آینده یورو وضعیت خوبی در سطح بین‌المللی نداشته باشد، اضافه کرد: کسانی که دارایی یا طلب آنها در قالب یورو است در خطر ضرر قرار دارند، ولی کسانی‌که بدهی به یورو دارند موقعیت مطلوبی خواهند داشت.

به گفته مدیر عامل بانک تات،‌ کاهش ارزش یورو موقعیتی را برای صنعت‌گرانی به وجود‌ آورده که از محل حساب ذخیره ارزی، کالا را با ارزش بالای یورو وارد کردند هم‌اکنون بهترین زمان بازپرداخت را دارند و از این کاهش ارزش می‌توانند منافع مطلوبی را به دست بیاورند. وی تاکید کرد: با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود ارزش دلار ثابت باقی بماند و یورو تزلزل و کاهش ارزش بیشتری داشته باشد، بهتر است ذخایر ارزی کشور در سبدی که دلار حجم بیشتری را داشته باشد،‌ نگهداری شود.

حسینی هاشمی تصریح کرد: علی‌القاعده با توجه به اینکه تهدیدی در آینده برای تضعیف یورو وجود دارد بهتر است تجدید نظری در این مورد در حساب ذخیره ارزی کشور صورت گیرد؛ به دلیل اینکه درآمدهای کشور به دلار است و اگر بخواهند آنها را به یورو تبدیل کنند، برای این امر باید متحمل هزینه تبدیل شد.

این فعال در شبکه بانکی با اشاره به هزینه مصرف یورو و پرداخت‌های دلاری در نتیجه تبدیل یورو به دلار گفت: با توجه به هزینه‌های تبدیل ارزها و با توجه به موقعیت فعلی دلار و موقعیت تضعیف یورو بهتر است در ذخایر ارزی کشور توجهی به یورو نشود. مدیر عامل بانک تات گفت: اگر ایران هم‌اکنون دلار داشته باشد و یورو تضعیف شود در آینده با دلار کمتری می‌تواند بدهی یورویی خود را بپردازد؛ به این معنی که به عنوان مثال الان هر یک یورو ۲/۱ دلار است اگر در آینده این تناسب معادل ۱/۱ بشود این در واقع به نفع ایران خواهد شد.

وی ادامه داد: بر اساس اصول نگه‌داری ارزها اگر ارزی در حال تضعیف و ارز دیگری در حال تقویت باشد بهتر است ذخایر با ارزی که در قالب استحکام و تقویت است، نگهداری شود.

حسینی هاشمی ضمن تاکید براینکه در حال حاضر تمامی درآمدهای کشور به دلار است،‌ اظهار داشت: در صورتی که بخواهیم پول فروش نفت را به یورو بگیریم، باید هزینه تبدیل و کارمزد جداگانه‌ای را متحمل شویم بنابراین در شرایطی که یورو در حال تضعیف است به جای پرداخت کارمزد تبدیل دلار به یورو باید از همان دلار در معاملات استفاده کرد.