احتمال تاخیر هدفمندی یارانه‌ها در بخش صادرات

عضو هیات مدیره بانک توسعه صادرات با اشاره به افزایش طبیعی قیمت‌ها به واسطه اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، از احتمال تاخیر ۶ماهه در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها برای بخش صادرات خبر داد. مجتبی هراتی‌نیک در گفت‌وگو با باشگاه خبری «توانا» در خصوص تاثیر هدفمندی یارانه‌ها در بخش صادرات، اظهار داشت: هدفمندی یارانه‌ها به عنوان یک اصل پذیرفته شده برای تمام مسوولان کشور است و باید اجرا شود.

به گفته هراتی نیک، در حال حاضر تمام بحث‌ها درباره نحوه و زمان‌ اجرای هدفمندی یارانه‌ها است.

این کارشناس بانکی به تاثیر یارانه انرژی در بسیاری از صنایع اشاره و تصریح کرد: یارانه انرژی در بسیاری از تولیدات نقش اساسی دارد، بنابراین به طور حتم وقتی قیمت فرآورده‌ها افزایش یابد قیمت تمام شده آن محصول نیز بالا می‌رود.

عضو هیات مدیره بانک توسعه صادرات با تاکید براینکه زمان‌بندی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تاثیر زیادی در موفقیت آن دارد، افزود: هدفمندی یارانه‌ها قطعا در میزان صادرات تاثیر داشته و باعث کاهش صادرات خواهد شد.

هراتی نیک تصریح کرد: به نظر می‌رسد قانون هدفمندسازی یارانه‌ها برای برخی از صنایع حداقل در ۶ ماهه اول سال آینده اجرا نشود.

این کارشناس بانکی گفت: برای ۶ ماه دوم سال آینده نیز قرار است درصد قیمت‌ها به آرامی افزایش پیدا کند تا شوک بزرگی به اقتصاد وارد نشود.

هراتی‌نیک در ادامه سال آینده را در زمینه افزایش تورم نسبت به سال‌های گذشته، سالی شاخص دانست و تصریح کرد: پیش‌بینی اکثر اقتصاددانان، وقوع یک شوک اقتصادی ظرف دو سال آینده است، ولی بعد از مدت مذکور قیمت‌ها متعادل خواهد شد.

وی افزود: برآوردها حاکی از ایجاد یک ثبات نسبی بعد از ۲ سال ابتدایی اجرای هدفمندی یارانه‌ها است.

نقش دلار در افزایش نرخ تورم

این کارشناس بانکی در مورد تاثیر افزایش نرخ دلار در بودجه ۸۹ بر روند رشد نرخ تورم، اضافه کرد: بانک مرکزی سال‌ها است نرخ دلار را به‌گونه‌ای بالا می‌برد که پایین‌تر از تورم باشد.

وی افزود: افزایش دلار تاثیر بسزایی در میزان صادرات خواهد داشت، ولی باعث تورم نیز می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی کشورها بعضا مجری سیاست‌های دولت‌ها هستند، افزود: در مواردی دولت اشتغال را مهم‌تر از کنترل تورم می‌داند و در یک مقطع زمانی به دنبال ایجاد اشتغال می‌رود.

هراتی نیک در خصوص ایجاد رونق اقتصادی از طریق افزایش نقدینگی در کشور، تصریح کرد: معمولا‌ تورم همراه با ایجاد اشتغال را بعضی اقتصادها می‌پذیرند، از طرفی اگر پول تزریقی به بخش تولید هدایت شود باعث کاهش تورم خواهد شد.

دولت تا کنون قول مکتوبی برای یارانه سود نداده است

این کارشناس بانکی در خصوص شرایط نرخ سود بانک‌های توسعه‌ای در بسته سیاستی سال آینده، اظهار داشت: تمایل صادرکنندگان، کاهش نرخ سود بانکی در بسته سیاستی سال آینده است. عضو هیات‌مدیره بانک توسعه صادرات در خصوص یارانه کمک سود برای صادرکنندگان گفت: تاکنون هیچ قول مکتوبی از دولت برای این منظور ارائه نشده است.

هراتی‌نیک در رابطه با وضعیت بانک‌های توسعه‌ای در ایران، اظهار داشت: بانک‌های توسعه‌ای در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه نقش موثری در توسعه زیربناهای اقتصادی دارند و موجب رشد اقتصاد کشورهای مذکور می‌شوند.

وی افزود: بانک‌های توسعه‌ای در سرمایه‌گذاری‌های بزرگ، متوسط و کوچک که به عنوان سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی تلقی می‌شوند، فعالیت‌های مالی را انجام می‌دهند.

عضو هیات مدیره بانک توسعه صادرات با تاکید بر اینکه بانک‌های مذکور نقش «توسعه‌ای» دارند، گفت: تفاوت بانک‌های توسعه‌ای با بانک‌های تجاری در «سودآوری» است، چرا که بانک‌های توسعه‌ای تکیه چندانی در سودآوری ندارند.

هراتی‌نیک ضمن اشاره به اینکه بانک‌های توسعه‌ای در پروژه‌هایی که «سودآوری» قابل توجهی وجود ندارد، سرمایه‌گذاری می‌کنند، تصریح کرد: موارد مذکور اصول تعریف شده برای بانک‌های توسعه‌ای در کشورهای پیشرفته است که البته در کشورهای در حال توسعه نیز نقش بانک‌های مذکور به همین روال است.