دنیای اقتصاد- بهای طلا در بازار‌های جهانی در یک رفت و برگشت ۲۳ دلاری، روز گذشته قیمت سکه بهار آزادی را در بازار غیر بانکی کشور ۳ هزار تومان دیگر بالا برد. بهای هر قطعه سکه بهارآزادی روز گذشته به ۲۸۴ هزار تومان رسید. در چهار راه استانبول هر قطعه سکه طرح قدیم نیز با ۲ هزار تومان رشد قیمت به نرخ ۲۸۵ هزار تومان فروخته شد. برخی تحلیل‌گران پیش‌بینی کرده‌اند که در صورت افت ارزش دلار تا حد ۶/۱ به ازای هر یورو، احتمال رسیدن نرخ طلا به ۱۴۰۰ دلار بعید نیست. طلا و سکه همچنان رکورد می‌شکند

مسعود رضا طاهری - بهای طلا در بازار‌های جهانی در یک رفت و برگشت ۲۳ دلاری ،روز گذشته قیمت سکه بهار آزادی را در بازار غیر بانکی کشور ۳ هزار تومان دیگر بالا برد.

بهای هر قطعه سکه بهارآزادی روز گذشته به ۲۸۴ هزار تومان رسید. در چهار راه استانبول هر قطعه سکه طرح قدیم نیز با ۲ هزار تومان رشد قیمت به نرخ ۲۸۵ هزار تومان فروخته شد.

نیم سکه و ربع سکه هم با ۲ هزار تومان و ۱۵۰۰ تومان افزایش قیمت به ترتیب ۱۴۳ هزار تومان و ۷۲۵۰۰ تومان به خریداران عرضه شدند. هر مثقال طلای ۱۷ عیار (آب شده) نیز ۱۷۰۰ تومان گران شد. کنترل بانک مرکزی بر قیمت سکه بهار آزادی تا حدی ادامه یافته که روز گذشته در اتفاقی کم نظیر نرخ سکه در بازار غیر بانکی از قیمت سکه در بانک‌ها کمتر بود. روز گذشته نرخ سکه در بانک‌های سپه و تجارت۲۸۶۶۰۰ تومان برای فروش سکه بهار آزادی،۱۴۳۴۰۰ تومان برای نیم سکه و ۷۱۸۵۰ تومان برای ربع سکه اعلام شد. بدین ترتیب سکه بهار در بازار غیربانکی ۲۶۰۰ تومان از نرخ بانک مرکزی ارزان تر بود. نیم سکه نیز ۴۰۰ تومان از نرخ بانک‌ها ارزان تر بود. روز گذشته با اوج گرفتن قیمت طلا در بازار‌های جهانی در نوسان بین ۹۰/۱۲۱۷دلار تا ۵/۱۲۰۷ دلار که در ساعت ۱۵ به وقت تهران به ۱۲۰۸ دلار رسید، قیمت واقعی هر قطعه سکه بهار آزادی بدون حق‌الضرب با احتساب دلار ۹۹۹ تومانی و نرخ اونس ۱۲۰۸ دلاری تقریبا ۲۸۹۱۸۳ تومان بوده است. بدین ترتیب بازار آزاد دیروز سکه را ۵۱۸۳ تومان ارزان‌تر از بانک مرکزی می‌فروخت. از جمله دلایل تداوم افزایش قیمت طلا در بازار‌های جهانی بدهی ۹/۶ تریلیون دلاری بدهی ملی قابل مبادله آمریکاییان، افت ارزش دلار تا ۵۱۱۱/۱ دلار به ازای هر یورو، تثبیت نرخ بهره دلار در حد صفر تا ۲۵ صدم درصد و اشتیاق جهانیان به خرید طلا است. به گفته یکی از کارشناسان خارجی، طلا به یک ارز بین‌المللی تبدیل شده است. برخی نیز پیش‌بینی کرده‌اند که در صورت افت ارزش دلار تا حد ۶/۱ به ازای هر یورو، احتمال رسیدن نرخ طلا به ۱۴۰۰ دلار بعید نیست.